Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Development Build
Jag tycker att vi borde använda oss av development branchen här på anrop.

Vad är den här s.k. dev branchen?
Det är ett "beta program" som man kan delta i hos steam där BIS utvecklarna pushar ut nya features och uppdateringar rullande så man verkligen kör cutting-edge versionen av ArmA 3.

Vad är skillnaden mellan det där och vad vi kör nu?
BIS har sagt att de kommer att pusha ut uppdateringar till ArmA 3 main branch eftersom tiden går men att de vill kvalitetstesta sakerna innan de går live hos spelarna vilket bara i sig kommer ta en del tid medans i dev branchen kan individuella utvecklare skicka ut uppdateringar som de jobbar på som kanske bara minimalt testas så att spelet inte krashar direkt men är högst experimentella

Eftersom vi kö en alpha så är det lite vårat jobb att faktiskt hjälpa BIS att testa deras programvara i det här stadiet och dessutom är mer bling alltid kul så därför säger jag att vi borde gå med i development branch programmet.

Hur går man med på detta?
i.imgur.com/OKSuk1g.jpg



Den stora frågan är,
Hur ska vi göra på stora ops? ska vi gå tillbaka till vanliga main branch? ska vi riskera att köra den experimentella cutting-edge development branch? eller ska vi bara helt enkelt se efter och kolla hur dev branchen funkar och göra ett beslut inför varje op?

Synpunkter välkomnas, nu slår jag på development på min dator i alla fall.
Redigerat av xealot den 2013-03-12 13:13
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
Jag har haft DevBuild på nästan sedan start.

Tycker för övrigt att vi kan ta en enad front om att alla skall göra det. Känns endast rätt att visa att vi vill vara med i Alphan mer än bara leka. Att vi vill prova det nyaste, rapportera in felen, och verkligen pusha för att ha en debuggad framtid.

Men är det så att en DevBuild kan bli ett måste om man gör OPs eller missions, att de har vissa komandon och lösningar som bara DevBuild kan hantera.. alltså; kräver att alla som vill spela måste ha DevBuild igång ?
Jag tycker absolut att vi skall delta i våra vardagliga spel, men just Söndags OP skall vi nog låta vara utanför, eftersom det gör spelet osäkrare och det räcker med att det är en Alpha med många nya spelare.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!

Citera

Xealot skrev:
Den stora frågan är,
Hur ska vi göra på stora ops? ska vi gå tillbaka till vanliga main branch? ska vi riskera att köra den experimentella cutting-edge development branch? eller ska vi bara helt enkelt se efter och kolla hur dev branchen funkar och göra ett beslut inför varje op?


Ja. Eftersom det är relativt enkelt att ändra utan att behöva göra fyrahundrasjuttioelva manuella steg så tycker jag det är resonable. Kommer säkert variera om master eller develop är mest stabil så man får nog vara lite flexibel

Citera

SkaGGet skrev:
Men är det så att en DevBuild kan bli ett måste om man gör OPs eller missions, att de har vissa komandon och lösningar som bara DevBuild kan hantera.. alltså; kräver att alla som vill spela måste ha DevBuild igång ?


Det kommer säkert variera mellan olika byggen men jag skulle inte bli förvånad om vissa development versioner inte är kompatibla med vanliga master p.g.a. ändringar i nätverkskod etc. Precis som det är med ArmA2 beta idag, vissa är bakåtkompatibla, andra inte.
Skagget, nog måste vi ha samma versioner iallafall, annars är det ju upplagt för krasher.

Tycker vi kör helt på development branch.
Sannolikheten är nog högre att det fixas mer krasher än skapar, det är förhoppningvis dit utvecklingen går och det utvecklarna får betalt för.
Även Söndags OP? Jag tänker just nu på de nya medlemmarna som är helt nya i ARMA-serien. Men sen igen, det är ju inte svårare än att stänga av efter de har kört med oss. Smile
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Kräver detta att man laddar ner det parallellt med vanliga versionen samt att det ligger parallelt på HDD?
Nej.

Den patchar över din vanliga installation.
Klickar man av att gå ur beta programmet så patchar den tillbaka till senaste patchen i main branchen

Så kort och gott så har du bara en enda install.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
ah, då låter det mer intressant
Dev branch changelog:

http://forums.bistudio.com/showthread...-changelog

Citera

Cross-joining default and Development branch disabled in MP


Så det kommer inte gå att blanda så vissa kör dev och andra kör main.
Redigerat av xealot den 2013-03-12 20:13
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
Har kollat runt lite och dev branch har ju bra changelog, jag är helt med på att köra den.
Dock tycker jag det måste framgå tydligt att anrop använder sig av den ena eller den andra för att undvika strul vid casual/op lir. Dvs inte att vi på lördag kör std sen på söndag förväntas alla ha ändrat till dev.
Redigerat av subroc den 2013-03-13 08:23
kan vi inte bara köra att den som bestämmer över OPet bestämmer vad vi skall köra? jag menar, det är ju mer eller mindre som en mod anyway.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Problemet som jag ser är att det blir ännu en punkt där folk riskerar att ha fel versioner och inte komma in på servern. Dock bra att det inte kan bli mismatch så folk kör olika versioner väl inne på servern.

Risken som jag ser är ju att en missionmaker som kör dev build använder sig av kommandon som ännu inte kommit in på "stable" alpha build.

Vet inte hur tanken är för Stable builden, hur ofta den kommer att patchas
Eftersom jag är ny känns denna diskussion rätt rörig, inför OP på söndag (31a Mars) gäller dev eller stable?
Ja, hej hej!
Stable gäller Smile
Tanken var god en dev är alldeles för riskabelt att kra våra op på...