Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
OP Raven (Mer info)
i.imgur.com/2XZdLpx.jpg

Étape 1, "se battre"

“ Thrilled me, filled me with fantastic terror never felt before “
- Edgar Allan Poe: The Raven

Bakgrund
När regeringar och ledare tar över, när oljan bestämmer så blir striderna om land givna. Det är i Altis som kriget börjar, där ryska styrkor redan tagit mark och gått ut med att de tänker hålla sin plats. Flertal rapporter visar på militär förtryckning, övertramp, hur iranska styrkor skjuter ihjäl civila som står upp emot deras framfart.

NATO styrkor har fått falla tillbaka efter deras bas EAD4 blivit överfallet utav ryska styrkor. Nu med hjälp av 2e Régiment Etranger de Parachutistes så kommer den stora operationen Raven att påbörjas.

Främlingslegionen är idag känd som en militär elitkår vars träning fokuserar inte bara på traditionella militära färdigheter utan också på den starka moralen som legionärer förväntas efterleva (Esprit de corps). Eftersom männen kommer från olika länder med olika kulturer är detta en brett accepterad lösning för att stärka gruppen. På grund av detta beskrivs träningen som inte bara fysiskt ansträngande utan också psykiskt utmanande med strikt disciplin.

Samtliga grupper har en väldig vikt att hålla kontakt med varandra vid varje punkt, vid varje överfall, vid varje fientlig kontakt. Allt för att få en samtidigt eldöppnande och kunna slå till hårt för att sen dra sig ur. Så här är bra radiokommunikation viktig och kunna slå till samtidigt, för missar straffar hårt.

Info
Kommer som tidigare OP, ha en egen op-addon som krävs för spel, icke OP_Dredge ( så den kan ni radera alla versioner av ).
Enda kravet jag har är att man kan installera och få igång addons, vi har bra guider.
Guide > http://anrop.se/forum/viewthread.php?...ad_id=1904
Vet du med dig att du "kanske kan" men gärna vill vara med, skriv hellre upp dig på resrevlistan än att skriva upp dig på en slot. Så får dom som verkligen vet att dom kan och tar sig tid för spelet = får en slot. Resverlistan kommer finnas för 4h och 2h. Reservlistan = första namnet högst upp får först plats om någon hoppat av, sen går vi listan nedåt.

BAN/Kick
Ja jag kommer bli hårdare på det. Folk som inte kan hantera att spelet stannar upp ibland (dötid), och måste spela musik, skjuta vapen i luften eller på annat sätt störa = kickban för OPt. Samma sak gäller folk som inte kan vara tysta inför briefings innan spel, eller när ACRE inte funkar eller den nu addonmodulen för radio vi kommer använda. Än så länge har jag bara gjort det 1gång på över 30st OPn, så inget jag direkt gör pang på.. Men kommer bli hårdare på det, just för att ha ett bra spel med bra upplevelse.

Tider
Nu är detta ett längre OP än vanligt, vi kommer köra ett 4timmars pass men även samtidigt ett 2timmars pass i detta. Det går till följande:
17.30 kommer de som vill spela 4h, de får info och briefing eller vänta lite på att få komma in i spel.
18.00 drar spel 4h igång. (två pauser är tänkta, en på 5min och en på 10min)
19.30 kommer de som vill spela 2h, de får info och briefing baserat på hur de första två timmar gått.
20.00 sammanfogas de två olika
Det är viktigt att kolla i TS vilka kanaler som gäller. Det kommer finnas en 4h och en 2h, så de första lägger sig i 4h och de som kommer in senare i 2h. Detta för att jag som GM kan hoppa ur och använda den andra kanalen och inte störa de som redan spelar.

Slots
Jag öppnar upp 2 grupper i början och sen utvecklar vidare enligt följande tänk:
1 4h grupp
1 2h grupp
Sen den grupp som fylls upp helt så läggs en sån grupp till ny. Så fylls tex 2h upp helt i början så kommer en ny sådan upp. Men max 20spelare totalt; 5 grupper (4st i varje grupp, x5 = 20spelare). Så får vi se hur många som har intresse för längre spel gentemot vanligt 2h spel.

Addons
Iom att jag inte direkt vet om vi kör med gamla ACRE eller nya TFR radiosystemet så kommer det att uppkomma sedemera. Men i RavenAddonet så ingår "Ctab"/"F18"/"FRitems-uniform"/"R3F" för er som vägrar använda enkla launcher. Ni som använder launchern, lägg bara till OP_Raven så är saken biff. Så det kommer tillkomma mera addons, men då antingen ACRE eller TFR, men mer om det framöver som nämnt, men bra att veta.
Heads Launcher http://www.armaholic.com/page.php?id=...p?id=19585

Grupperna baseras på
Capitaine (Högsta chef på plats)
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/Capitaine.png
Kommer leda striden baserat på intel som kommer in men även anpassa situationen baserat på miljö. Är ledande chef på plats.

Sergent (Gruppchef)
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Sergent.png
Följer Capitaine till fullo och har en grupp att leda därefter, har även en Caporal (om så vill/behövs) som ställföreträdande chef om så behövs.

Caporal (Stf)
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Caporal.png
Ställföreträdande chef för Sergent, om så denne roll förlorar livet eller på något sätt tappar förmåga att leda. Denne skall ha lika bra kontroll och uppskattning av läget som sin Sergent.

Légionnaire (skyttesoldat)
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Premi%C3%A8re_classe.png
Är soldaten som utför sin plikt för Frankrike, leds av sin Caporal.

Som man ser så anses alla ha en soldatroll och agera därefter, samtliga utför eldstrider och anfall. Det är viktigt att gruppchefen (om denne nu utsett en ställf) har förtroende för sin ställf. att denne kan uppdraget för tillfället ifall gruppchefen faller i strid. En god planering och förmåga att kommunicera inom gruppen är viktig.

Callsigns
Detta är ingen pluton eller kompani som är i fält, utan ett par grupper som agerar och samspelar. Så callsigns kommer vara på de olika radiokanalerna:

Stora 1, för samtliga
Lilla. François 2, Margot 3, Lois 4, Jacqueline 5, Gaston 6

Där ser man att 1 på lilla är tom och skall inte användas av någon då den är default kanal när man dör. Så dör man och får revive så skall man snabbt upp till sin gruppkanal och anmäla sig till sin gruppchef att man är redo samt klar för strid.

Rätt radiodisciplin
- Delta Delta.
- Delta här, kom.
- Från India, har er grupp nått punkt 1.1 än, frågas, kom.
- Från Dela, svar negativt, trolig tid 2min, invänta vidare kontakt, slut kom.
- Från India, det är taget, klart slut.

Var kort men beskriv läget, var noga med -kom- vid avslut av det du vill säga.
Tänk hellre ett par sekunder extra innan du frågar något.
Inte hela världen om du säger fel, du kan alltid säga -Rättelse XXXXX YYYYY-
Slut Kom betyder, om det inte var något mer, så är samtalet slut (?) och då svarar den som startade Klart Slut.
Andra frågor eller oklarheter, svara i diskussionstråden.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoppas ni blir peppade och taggade att joina OPt när det drar igång Pfft
Redigerat av SkaGGet den 2014-01-06 23:23
Som alltid är det roligt att spela som grodätarna Smile
Update

Jag har siktet inställt att köra ett 4timmars spel, och som söndags OP. De personer som har möjlighet att köra/spela ifrån 1800-2200 kommer vara med i en första grupp som får göra en hel del grovjobb inför huvudsmällen då alla andra grupper skall medverka.

Så tanken är 18.00 - 20.00 körs en förkampanj typ där första insatserna görs. Därefter så kommer resterande 20.00- 22.00 och själva huvudmålet spelas ut.

Hoppas att det är utav intresse Pfft
LÅTER SKITKUL! (oops, my capslock got stuck ;D )
Ja, hej hej!
NÄRShock!!!
de måste man ju bara lira;Grin
4 timmar? Ja tack.
i.imgur.com/6oQGwyi.jpg
Ge mig en mortar och rika mig mot målet...
Självutnämnd jubelidiot.
a.k.a Dirk McStride
Underbart!
Update
Mycket nya inlägg i grundtexten:
Info
Ban/kick
Tider
Slots
Addons
Redigerat av SkaGGet den 2013-12-27 17:15
Update
Jag har nu ändrat lite i callsigns, för att det inte blir exakt såsom tänkt med de gamla iom att det blev fler grupper osv. Men nu är det fixat hursom. Tog bort bilderna då de inte reflekterade spelet så bra.. inte än bestämt vad för vapentyp man har som grund; så här har ni möjlighet att säga vad ni vill helst se av FAMAS eller HK 416.

Nu finns inga understödgrupper eller speciella vapen direkt, utan det kommer Toktotte efter information om läget; dela ut och förse genom FOBen.

Som det ser ut nu har jag lagt ut alla grupper som kan komma på spel, det blir 3st 4h och 2st 2h. Se om de sista två på respektive timmar fylls på.

Som nämnt, det kommer finnas två stycken TS kanaler just för att inte störa pågående spel. Så ni som kör 2h lägger er i rätt där jag kommer finnas efter ett tag och hjälpa till med ev frågor om TFR radion. Sen när ni (2h) är igång i spel så flyttar vi över till 4h och kör på.

Tiden att dyka in är som nämnt 4h = 17.30, 2h = 19.30 och sluttiden är ca 22.00.
Redigerat av SkaGGet den 2013-12-28 15:43
FAMAS ftw
i.imgur.com/6oQGwyi.jpg
Update
Lagt till sista addonet; ACRE.
Blev så att inför speltestet med OP First Hour; så kändes inte TFR systemet inte helt hundra för OP spel så vi kör vidare med ACRE så länge. Kommer väl speltesta TFR närså de släpper en ny version, men inget som känns i dagsläget aktuellt att köra.

Ändrade ifrån ryskt motstånd i texterna till iranska. Lite copy-paste fel där.

Från OP First Hour speltestade jag en flyttbar FOB, den funkade bra, lite tweaks behövs bara. I OP Raven kommer inte mortar eller UAV finnas med som val.

La till NATO callsigns, enkla Delta > Juliet. Detta efter att franska callsigns är kanske en trevlig tanke men svårt i spelet att få till bra.

Vapensystemet blir FAMAS G2 HG, med litet extra skjutande pang som tillägg.

Vi (jag och Toktotte) satt igår och snackde ett bra tag om upplägget och 2h gruppen kommer para-jump in där det behövs vid den aktuella tiden. Det blir så att man hamnar i BASE först, får en fallskärm, sen är det lite up-n-away som gäller.
Update
La till att vi kommer ha lite "rast vila på stället" för 4h gruppen, en på 5min och en på 10min; se Tider - inlägget.

Även om vi inte kommer använda cTab direkt så kommer jag inte ändra den, ha kvar OP_Raven addonet som den är. Ja det är en miss att foldern heter OPSunset Pfft men men.

Ni som var med på OP First Hour, vet hur tungt det kommer vara och hur intensivt.
plz.. en till 4h grupp.

Anmäler mig som frivillig chef, vår uppgift kan vara att bara gå runt i skogen på en tom del av altis, men vill också lira detta OP:et från början.
Det är inte så mycket att jag inte vill ha många spelare, vilket vore trevligt. Mest att jag kör min dedicerade server ifrån speldattan och den har visat sig stark men för ungefär 25personer. Har jag det som gräns så är det bra ping, inget direkt laggg, folk disconnectas inte. De gånger jag kört SöndagsOP där vi varit över 30spelare, så har allt det skett. Så mest för att spelarna skall ha ett bra spel och upplevelse.

Sen av erfarenhet så vet jag med mig att det är folk som bara inte dyker upp; så reservlistan används flitigt och även då kan den användas upp. Så kom in vid tiden där du önskar hänga med.. som sagt; även de som skrivit upp sig på reservlistan kan glömmas bort. Jag tar folk som är inne och redo att spela, dyker man inte upp vid given tid så tas rollen av någon som är redo.
La till ett par reservplatser till per 4h resp 2h spel.
Snart smäller det Smile