Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
MSO/Insurgency - tankar
Så jag har jobbat lite med ett insugencyuppdrag, ni som spelat det till arma 2 vet vad det går ut på.
Man letar alltså efter Ammo cachen runt om i Takistan, och genom att hitta ledtrådar från fallna talibaner så kan man pin pointa vars ammo cachen är.

Det jag använt är då moden Alive som enligt mina tester har funkat riktigt bra.
Insurgency uppdraget låg med som en mall man fick pröva sig fram med.
Det jag har gjort är att jag har placerat uppdraget i Takistan, med fiender från Agressormoden i form av talibaner.

I uppdraget har jag Inkluderat en Major och en Löjtnant, 4 Squadleaders med tillhörande Squads på 8 man + 4 piloter.
Till sitt förfogande finns det ett ammunitionslager med vanilla arma lådorna (ammo, vapen, special weapon, explosives, launchers & mortar)
(Jag använder mig av IgLoad scriptet (http://www.youtube.com/watch?v=MibRf8yjSy8) med tanken att man gott får ta med sig en lastbil och en ammolåda och bege sig till sin tilldelade F.o.b och verka i området.)
Mera använda script är tossrope, vehicle repair, btc revive + finns möjlighet till VAS men har valt att inte använda det.

I fordonsväg slängde jag in ett antal mraps (vanilla hunters), några transportlastbilar för ammolådor, två transporthelikoptrar, en attackhelikopter (blackfoot) och två jets, + ett antal support / repair / ammo lastbilar.

I ALive har jag använt mig an Persistant player, vilket i sig innebär att du spawnar där du befann dig när du loggade ut.
Men i och med att spelarsloten inte är låst till en bestämd player så får jag vid närmare eftertanke ändra på antingen spawnen eller slotlåsningen.
Bästa lösningen vore ju om folk hade bestämda roller.

Det blir en Blandning av Insurgency / MSO(multi session operations) i och med att det finns ett syfte men samtidigt så finns det lika mycket syfte att vakta basen / patrullera i området. Tanken är ju att det ska vara ett uppdrag som ligger uppe 24/7 och att folk joinar när dom vill.
Samt att allt förblir som det är, dvs har ni sprängt ett hus så kommer det förbli sprängt tills serveromstart.

Tidigarer så har jag och "cool" provkört detta men max på fyra pers under olika omständigheter med andra variabler.
Vad har ni för tankar? riktlinjer för squads etc etc, vad kan/bör/önskas jag förändra? ideer? finns intresset? jobbar någon redan med detta?
ska jag ändra squadstorlek, befattningar etv etc.

Då jag är en modälskar och inte har problem med att installera modar så skulle jag föredra 10+ modar, men då jag vet att majoriteten inte är så förtjusta i modar så har jag hållt mig till ett minimum.

Dom som gäller för att det ska funka är;
ACRE
CBA
ALive (http://www.armaholic.com/page.php?id=23684)
Agressor1,5 (http://www.armaholic.com/page.php?id=24441) + patch (http://www.armaholic.com/page.php?id=24886)
A3MPv1.4 (http://www.armaholic.com/page.php?id=23863)

Eller hade det varit bättre att inkludera Sfp och använda svenska soldater / fordon? i så fall hur kompatibla är dom med IgLoad scriptet?

var gärna brutalt ärliga

Mvh ButterflyCar
Redigerat av ButterflyCar den 2014-03-18 09:28
---------------------------------------------------------
Bug #351: Can hear dead people.

Citera

ButterflyCar skrev:



Mvh ButterflyCar


Verkar intressant, låter däremot som det krävs en hel den folk för att få ett bra rull på det.
Då det behövs både taxi, CAS, ammo osv. Kanske göra ett OP av det? Så de blir iaf en 15-25pers som lirar?
mjo fast tanken är ju att det ska finnas för oss som vill spela dagligen, mellan OP´n. Jag är de arbetslösas röst, de som går och lägger sig tidigt för att gå upp tidigts röst. osv sov. men ja det är ju som du säger en persondriven operation som det behövs folk till.
---------------------------------------------------------
Bug #351: Can hear dead people.
Hell yeah, jag är på.
jag kan så pass lite om hur ni bygger upp missioner i ARMA 3 att jag inte kan bidra med något vettigt, men...
...kan inte FI-sidan balanseras efter antalet spelar online på servern, så att inte en bas blir översprungen när inga spelare är online?

Jag gillar upplägget därför;
Jag har fler poler's som jag vill lira med men vi letar alltid efter något meningsfullt (lira och skjuta kan jag göra annars var som helst).
Då kan vi hoppa in, köra en patrull, och sen gå och lägga oss glada i själen.
Tänkte lite på det när jag placerade ut alla trupper på basen, men tanken är ju att folk ska finnas där och skydda, dygnet runt.

i dom prelliminära parametrarna just nu så är det 1200 talibaner utspridda runt hela kartan.
Jag har blackmarked så dom inte spawnar i basen vid serverstart men jag kan inte hindra dom från att attackera basen.

Dock kan man ju eventuellt placera ut AI som skyddar basen, men jag tycker främst att det är spelarnas uppgift.

Men i och med att detta är ett nybygge så behövs det testas innan man till fulla kan spela det på allvar, detta är ju en intressekoll så jag vet om jag ska lägga ner mer energi på det.
Och ja det kommer förmodligen innebära en hel del tråkiga patrulltimmar och stadskupper men det är lite det som är tjusningen med det hela.
Jag vill ju göra det så realistiskt som möjligt med logistikdelen åxå.

jag välkomnar alla förslag & hjälp
Redigerat av ButterflyCar den 2014-03-18 12:13
---------------------------------------------------------
Bug #351: Can hear dead people.
Har spelat insurgency med 3 pers, en hkp-pilot och två väldigt försiktiga infanterister. Gick långsamt men det funkade bra och var skoj, så länge man kommunicerade.

Params på den servern var nog balanserade för ett lågt antal spelare (snabb vehicle respawn i bas osv).
Ja nu är ju AI´n utspridd i städerna över hela kartan och i parametrarna så är det 40 åt gången , sen är dom satta på occupation samt att dom patrulerar närliggande områden.

Så plats för recon och planering finns ju.
Sen är deras aimbotskills bort twekade då vi alltid testat detta på elite för att få ut så mycket av Ai´n som möjligt.

Även civila finns på plats, samt att i nästa Alive uppdatering så kommer konvoy , civila & självmordsbombare finnas på plats.
---------------------------------------------------------
Bug #351: Can hear dead people.
Det här verkar skitbra tycker jag. Framförallt för att jag som är ny ska få komma in i gänget lite.
Hur funkar fordonen? Har dom fast respawn-timer? En idé jag har om dessa är att bara de enkla fordonen, typ ett par hunters och en littlebird spawnar själva, resten är belöningar för delmål. Typ "secure this helicopter" och sånt.
Ni lär se mig inne på servern ifall detta (eller något annat) sätts upp iaf
Inställningarna jag har just nu så Spawnar dom bara om utifall dom förstörs helt,. dvs ifall dom inte går att reparera.
Respawn timern är på 2000 sek.

Men helst hade jag haft utan respawn funktion alls då repairbilarna hade fått jobba lite, då det ger utrymme för en ingengörstrupp.

Dock vet jag inte hur pass man kan reparera totalförstörda fordon.
Och i fall det blir nått av detta så planerar jag införa någon form av IED, antingen manuellt eller via script vilket i sin tur ger utrymme för en IED trupp.

Möjligheterna är ju oändliga, men det är inte min server och allt beror ju på intresse från folket här på anrop.

Sen behöver man ju inte inkludera insurgencyuppdraget.
allt är ju relativt.
---------------------------------------------------------
Bug #351: Can hear dead people.
Jag tycker också att fordon egentligen inte ska respawna automatiskt. Ingengörstrupp är ju en jäkligt skoj lösning, men har aldrig sett att det går att reparera totalförstörda fordon. Kanske går att göra nåt skript som byter ut vraket mot ett nytt?
Vad som helst som gör fordonen väldigt värdefulla, och inte bara nåt man kan krasha och vänta lite så kommer det nytt iaf.
hart provat reparera totalkvaddad bil och helikopter. verkar inte gå.
---------------------------------------------------------
Bug #351: Can hear dead people.
Jag gjorde ett par MSO konverteringar till A2 men det var aldrig nån som ville lira. Dock är jag det motsatta, de arbetande (och snart småbarnsföräldrarnas) röst så jag skulle gärna se att typ squadleaders kunde fylla upp squaden med AI (finns ju lite olika scripts för det) samt att helitransport modulen från Alive är aktiverad. Detta skulle göra att man kan kasta sig in lite oplanerat och köra en snabb patrullräd innan ungen vaknar utan att behöva synkronisera spelandet med andra.
Sen är jag motståndare till överdrivet mycket Addons men den listan du angav är ju minimum för att kunna lira ett tali uppdrag med massa ai så det får ju ses som acceptabelt. Dock bör ju Features som logistics och medicsys skötas via scripts.
jag kan skicka det i pm så kan du spela det singelplayer, det borde funka med dom parametrarna. men upplever du lagg så kan du sänka AI till ca 200 - 400 i opcom
---------------------------------------------------------
Bug #351: Can hear dead people.
Nja, sp kan jag slänga ihop själv. tänkte mer att det, som i a2 mso vore skoj att när man får nån timme över, hoppa in, scouta ut nån by skriva patrullrapport sen kan man när det är fler folk som spelar planera upp ett anfall mot byn.
Jaha du tänker så, men inte behöver du väll AI hjälp för att scouta?
---------------------------------------------------------
Bug #351: Can hear dead people.
Jo, även om jag inte hinner synka med andra spelare så är det alltid trevligt att ha lite backup med sig. Var väl senast indianerna som skickade ut ensamma spejare Smile Har suttit och rotat lite i A2 mso och tror att jag kan få till en liknande notebook script. Om jag får till ett sånt så kan jag posta det här.
låter intressant
---------------------------------------------------------
Bug #351: Can hear dead people.