Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Editing
 Skriv ut ämne
Rullstols-Race
Tjenare!

Efter att ha lekt runt med SFPs rullstolar så blev jag inspirerad att göra något eget roligt till ArmA 3.
Jag har aldrig moddat in något i ArmA, så tänkte att det här kunde vara en bra ursäkt för att komma igång:

i.imgur.com/8mdJnUM.png
(Highpoly W.I.P - ca 2-3 timmar)

Tänkte göra en egen rullstol, sätta på ett par M134 på varsin sida och försöka implementera den till ArmA 3.

Efter att ha skummat igenom, och blivit rätt yr, av den dokumentation jag hittat så inser jag såklart att det verkar vara väldigt mycket jobb, och jag undrar således om någon här kan spotta några "bra att ha" länkar i min riktning som är relaterade till:

• Importering av modeller till ArmA 3.
• Skapa eget fordon eller duplicera & modifiera ett redan existerande fordon.
• Hur man animerar karaktären när denne sitter i fordonet (SFP har någon slags fin arm-rörelse när man sitter där).

Är ArmA 3 modding detsamma som till ArmA 2? Hittar många guider för 2:an, men knappt något för ArmA 3.

Hjälp och tips uppskattas Smile

(Yep, jag vet att jag kan använda google, men tänkte att det är bra att fråga ändå).


Någon slags concept-bild:
i.imgur.com/yZerUSS.jpg

Kanske slänger på någon slags jet-motor för NIIITRO!
Redigerat av Echo den 2014-03-30 05:22
skulle nästan vara coolare, om bara tar en m134, och sätter den under rullstolen, så sitter man med ett ben på varje sida. om den, alternativt två då, och benen ut i luften ^^
men sluta krångla till det, bara attatcha en stationär ksp till en rullstol hur svårt ska det va.


---------------------------------------------------------
Bug #351: Can hear dead people.
Problemet jag hade med rullstolen var att hjulen var så smala så att dom skar genom texturen av marken. Så där är något isf som bör ses över. Jag gjorde ju niiitro-rullstolar, men de bara fastnade i marken..
Stay frosty !
Som jag förstår det så får man definera hjul genom ett PhysX-relaterat verktyg, så om man bara gör hjulen större än vad de ser ut att vara så kanske det fungerar.
Låt den "äga" ifrån fyrhjulingen så kanske det går kalas.
Stay frosty !
Wow, du kan ju! Smile

Citera

• Importering av modeller till ArmA 3.

Min erfarenhet är att exportera till .obj och säkerställa att den inte har mer än max 4 "punkter" per face. tex genom att triangulera modellen.

Citera

• Skapa eget fordon eller duplicera & modifiera ett redan existerande fordon.

Kan skicka nuvarande rullstolen så kan du lära dig från den..

Citera

Hur man animerar karaktären när denne sitter i fordonet (SFP har någon slags fin arm-rörelse när man sitter där).

Egentligen "tekniken" för koppla till ratten. Görs igenom animera fordonet och sen koppla händerna till en del på fordonet.

Citera

Är ArmA 3 modding detsamma som till ArmA 2? Hittar många guider för 2:an, men knappt något för ArmA 3.

Ja, förutom delarna som rör specifikt fysiken.

Citera

Behöver ni hjälp av mig Echo med att göra coola nya bilder till SFP?

Kul att du frågade.. ja verkligen, när kan du börja? Wink
Haha, tack för svaren GranQ. Lite mycket bollar i luften i mitt liv som kommer och går just nu, men om jag finner ro med tillvaron så hjälper jag gärna till.
Jag är ju trots allt utbildad datorgrafiker Wink

Imcrazy nämnde något om att Kranium9000 och en till håller på (eller funderar att göra) något fränt, så kanske lovar bort mig på det också om de behöver hjälp. Vi får se hur det blir. Men att bygga på ett realtidsportfolio hade alltid varit nice.

Hade gärna gjort egna effekter (eld, rök etc.) till ArmA då det är min huvudinriktning. Vet ni något om sådant också?
Fan Echo, se till att ni genast börjar fixa coola grejer till SFP! Wink

Citera

Echo skrev:

Hade gärna gjort egna effekter (eld, rök etc.) till ArmA då det är min huvudinriktning. Vet ni något om sådant också?


kallas "particle" i arma3, och ingen i SFP som bemästra alls.. går göra riktigt coola grejer och hade varit väldigt uppskattat Smile
i.imgur.com/2Oa1XMY.png

Har suttit och jobbat lite med rullstolen vid sidan om idag. Så fort jag bytt ut alla delar till lowpoly så borde den nog gå att pressa in i ArmA. Då blir det experiment med hur fasen jag ska få in M134: orna på den så att de fungerar. Kan man reverse-engineera helikoptrarna som är beväpnade och kopiera script ifrån dem tro?

Får experimentera med Particle någon gång. Misstänker att man säkerligen kan göra fräna saker, men också att ArmA 3 snabbt börjar lagga om man kostar på en effekt lite Pfft

Edit: Ammolådan på ryggstödet var på ca 10 000 polygoner, så nu är jag nere på 6000 trianglar. När jag är klar kommer jag vara på ännu mindre. Ska nog dra på lite polygoner på hjulen så att de sen runda och fina ut igen innan jag är klar Smile

Edit 2: oooooch lagt in benstöd. 7152 polygoner.

Edit 3:
Nästan klar!
i.imgur.com/BZlfMWT.png

Det enda som saknas är nog matningsbanden mellan ammolådan och M134: orna. 9046 trianglar. Dock kom jag ju på att de är ivägen för att föraren ska kunna snurra på hjulen, så jag måste nog flytta på dem.

Edit 4:

i.imgur.com/l4MhqX7.pngi.imgur.com/p1cJuuq.png

Mer eller mindre klar modelleringsvis. Flyttade ut vapnen så att det fanns plats för armarna mellan dem och armstöden. Vet inte hur pipelinen för texturering / shading fungerar i ArmA, så jag ska nog vänta på lite konsultering innan jag drar igång med det. Men pretty much final: 9250 trianglar.
GranQ och ni som kan det här, vägled mig Wink
Redigerat av Echo den 2014-05-21 02:49