Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Känslan att vara fattig eller paniken i Pakistan
En liten mini reserapport, kom fram till Pakistan.. gled världsvant in i taxin och "Vi stannar vid en ATM så tar jag ut pengar".. efter prövat ett antal maskiner under en timme med "can't establish connection with host" och känslan att mastercard funkar inte här så bestämde sig en maskin för att behålla mitt kort.

Lyckligtvis har jag fått en natt sömn och wifi.. oturligt nog är det 1sta maj, lördag och söndag med bara en bankdag så inte direkt lätt skicka pengar osv.

Backup plan: Sälja laptop, kamera så får råd till lite mat, boende och resa till flygplatsen..

Slutsats: Ta alltid med lite cash när du reser.


Får återkomma senare med mer info.. just nu är det damage control.


Förövrigt, tok dyrt använda svenska abonomang (surfade upp 400 kr igår bara för att kolla banksaldot osv)..

Ringde hem:

Pappa: Allt bra?
Jag: Kan man säga, har någonstans sova ikväll iallafall.. men jag har inga pengar.
Pappa: Blivit rånad?
Jag: Näh, men mitt kort fungerar inte.. vet inte hur skall lösa detta. Vet inte om får sova här imorgon eller vad som kommer hända.
Pappa: Vi får väl ...*blabla i någon minut*
Pappa: Föresten, betalkanalerna är borta från tv:n, har du tagit kortet till den andra tvn?

yes, bra avslut pappa.. precis vad jag oroade mig för när jag gick och la mig..
Fy fan asså... Lycka till med att komma hem igen GranQ! Måste ju få 0.3.4 nångång! XD (Nä men seriöst, hoppas fan att du kommer hem oskadd och med mat i magen...)
Es ist gut, ja? Und nein, Ich bin nicht ein dumbkopf... Nur ein wenig...
Hur långt är det till den svenska ambassaden? (om det är någon där, vill säga.)
Där kan du säkert få hjälp.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
oj, nu det va otur, Pengar, man inser hur beroende man e av dom när man saknar det :/
matheez is never late nor is he early he arrives precisely when he means to
Med western union kan någon anhörig överföra pengar från Sverige. Det ska gå väldigt snabbt men jag har inte använt det själv.

Alla Forex-kontor är agenter för dem och det finns flera kontor i Dhaka att hämta ut dem på.

Svenska ambassaden kan hjälpa till med lån.

Tips till nästa resa. Ha alltid pengar med dig så du klarar dig 4-5 dagar. Fundera på att skaffa ett extra kort så du har två. Det tar 4-5 dagar att få ett nytt kort skickat till sig och det funkar bara om man är på samma ställe en tid. På en rundresa är det kört.

Hoppas det löser sig för dig
^ Western Union har en "money in minutes"-tjänst, har för mig att dom garanterar överförning inom 30 minuter worldwide. Känner nån som känner nån som använder det ofta till asien, tjänsten ska fungera "as advertised".
Redigerat av Crocodeel den 2014-05-01 15:32
western union är stängt idag, då det är söndag. Det vägrade funka med pappas kort dessutom (strange) men anrop hjälpte till så imorgon skall jag åka och förhoppningsvis hämta ut lite cash.

Ambassaden ligger i en annan stad så funkar inte heller, det "roliga" är att jag hade ett visa kort och ett masterkort tidigare. Perfekt när ena strulade, men sen bestämde sig för swedbank att byta mitt visa kort till mastercard. Inte överlycklig.. har nu 3 mastercards (eller 1 åts upp igår)..

Pratade med hotellägaren imorse och han var hel lugn med dont you worry så det har gått bra.

Idag gick jag ut och träffade en bilmekaniker som bjöd på coca cola och te, så fått i mig något utan att vara skyldig pengar Pfft

scontent-a-kul.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/1558577_10152024407522047_4672875638865401185_n.jpg
Ser mer ut som en ransomnote videoklipp

" if you want granQ alive and coding again, we want 1 bilion dollars ! "
Stay frosty !

Citera

SkaGGet skrev:

Ser mer ut som en ransomnote videoklipp

" if you want granQ alive and coding again, we want 1 bilion dollars ! "


Eller hur! XD
Es ist gut, ja? Und nein, Ich bin nicht ein dumbkopf... Nur ein wenig...

Citera

SkaGGet skrev:

Ser mer ut som en ransomnote videoklipp

" if you want granQ alive and coding again, we want 1 bilion dollars ! "


Ser mer ut som: "Vi betalar €100, om ni kommer och hämtar honom... minus allt från minibaren"

Edit: GranQ, hoppas allt blir bra och löser sig till slut.
Redigerat av Sandberg den 2014-05-01 20:22

Citera

Sandberg skrev:

Citera

SkaGGet skrev:

Ser mer ut som en ransomnote videoklipp

" if you want granQ alive and coding again, we want 1 bilion dollars ! "


Ser mer ut som: "Vi betalar €100, om ni kommer och hämtar honom... minus allt från minibaren"

Edit: GranQ, hoppas allt blir bra och löser sig till slut.


haha världens lyckligaste gisslan.

Vi ser fram imot när du kommer hem granQ med nya underbara historier att berätta.

Citera

Grip skrev:

Citera

Sandberg skrev:

Citera

SkaGGet skrev:

Ser mer ut som en ransomnote videoklipp

" if you want granQ alive and coding again, we want 1 bilion dollars ! "


Ser mer ut som: "Vi betalar €100, om ni kommer och hämtar honom... minus allt från minibaren"

Edit: GranQ, hoppas allt blir bra och löser sig till slut.


haha världens lyckligaste gisslan.

Vi ser fram imot när du kommer hem granQ med nya underbara historier att berätta.


blir nog faktiskt att skriva en liten resehistoria på Backpacking.se, har klippt ihop en film nu också som skall ladda upp så fort sitter på en något snabbare lina.
Tror du att du kommer hem snart?
Es ist gut, ja? Und nein, Ich bin nicht ein dumbkopf... Nur ein wenig...
Hemma, här är en liten video Smile

https://www.facebook.com/photo.php?v=..._processed
Hurra! Äntligen är du hemma!! : D
Es ist gut, ja? Und nein, Ich bin nicht ein dumbkopf... Nur ein wenig...