Visa ämne
 Skriv ut ämne
OP Orange State (Media)
Del 1 av 2

Ja, hej hej!

Ja, hej hej!
Är det Fraps som gäller för filminspelning eller har ni något annat bra program att rekomendera?

Och kanske framförallt. Hur mycket HD behövs för en session?
Jag kör med fraps och tycker det funkar fint. Krävs mellan 70-120 GB per session ungefär.
Har du nVidia grafikkort så är ju ShadowPlay det givna valet. Shadowplay kommer med de något nyare korten.

Videobuffern körs på grafikkortet istället för processorn. Utmärkt kvalité, ingen FPS-drop alls, man kan spela in bakåt i tiden och filstorleken är underbart liten på filmfilerna (Ett Fraps-klipp på 1 minut kan ligga på 2-4 GB ibland, medan 1 minut på ShadowPlay ligger på ca 200-400 MB. Enorm skillnad).
Jag kör med Dxtory.
Stay frosty !
Shadowplay är totalt värdelöst enligt mig, urusel kvalité.

Citera

Tomten skrev:

Shadowplay är totalt värdelöst enligt mig, urusel kvalité.


Vet inte vart du får den uppfattningen/erfarenheten ifrån. Har klipp från Battlefield 4 inspelade i både FRAPS och ShadowPlay som jag lade på varandra i After Effects och tände/släckte lager i snabb följd. Inte en pixel sämre kvalité från ShadowPlay. Jag menar verkligen att inte en pixel förändrades på små saker som texter. Att säga att Shadowplay är värdelöst är nog en grov överdrift skulle jag säga Smile

i.imgur.com/yyhOnuA.png

Här är en side-by-side jämförelse, som såklart blivit komprimerad när den laddades upp på imgur. Kan du se skillnad på dem? Även om kvalitén skiljde sig så skulle skillnaden inte övereleva YouTubes hänsynslösa kompression.
Jo, jag har försökt använda shadowplay. Bilden blir väldigt blek och tråkig och färgerna urvattnade. Sad Youtube slaktar förvisso allt, så i slutändan kanske det inte är sån jätteskillnad, men enligt mig ändå klart märkbar, speciellt i fullskärm.
dl.dropboxusercontent.com/u/7189043/BF4_fraps_shadowplay.png

Där är en okomprimerad bild.
Jag tycker Fraps är minst lika blaskigt som Shadowplay. Jag brukar lösa det, i båda fallen, med lite ökad kontrast. Går ju såklart att öka kontrasten i spelet, men jag gillar att ha kontroll över det i redigeringsstadiet.

Jag ser i alla fall ingen skillnad mellan höger och vänster. Om du gör det, så motivera gärna var Smile

Om jag ska fortsätta låta som en försäljare som försöker marknadsföra sin produkt:

När jag recordar med FRAPS så cappas min FPS på samma nivå som jag recordar. Det gör att jag inte kan recorda 60 FPS och spela med 144 som jag normalt gör.
Detta är inte ett problem för ShadowPlay. Spelar glatt i mina flytande 144 FPS, och mina inspelade filer blir 60 FPS. Gäller såklart inte ArmA 3, där det är omöjligt att få högre än 50 fps, haha.
Även, som sagt tidigare, ingen frame-drop alls med ShadowPlay. Man märker inte att den spelar in.


Ska erkänna att jag förmodligen inte har den senaste versionen av Fraps, så jag vet inte om de förbättrat saker hit och dit. Men i min mening så finns det inget som FRAPS gör just nu som inte ShadowPlay gör bättre, med undantag att du kan ställa in exakt vilken FPS man vill spela in i, men eftersom sidor som YouTube drar ner alla filmer till 30 fps så spelar det inte så stor roll om man nu inte vill spela in super-slow motion scener och få 10 GB / minut filer.


För att undvika att låta som en fanatiker: Jag kan tänka mig att de okomprimerade videofilerna från Fraps kan ge bättre resultat när man är i grön-bruna skogar på Chernarus och liknande, men där slår ändå renderingsstadiet från redigeringsprogrammet, och ännu värre YouTube kompressionen till, så jag misstänker att det man vinner på Fraps oändliga bit-rate försvinner i redigerins-pipelinen. Inte värt de 20 gånger större filstorlekarna enligt mig.

ShadowPlay hade en rätt stapplande start, men de frekventa uppdateringarna gör programmet bättre och bättre för varje version. Det som riktigt saknas är att kunna spela in spelljud, mikrofonljud och Teamspeak/Skype-ljud i olika ljudkanaler.

Om du har något bra exempel från din sida så låter jag dig gärna övertyga mig. Men mina experiment, och min uppfattning tyder just nu på att ShadowPlay är överlägsen Fraps.
Shadowplay är tyvärr inget alternativ då det kräver GTX 600 serien.
Jag sitter på ett 560 Smile

Citera

Echo skrev:
När jag recordar med FRAPS så cappas min FPS på samma nivå som jag recordar. Det gör att jag inte kan recorda 60 FPS och spela med 144 som jag normalt gör..


Jag är ganska säker på att det är en inställning om den ska synca spelets fps med vad du sparar till disk,
Ett annat bra alternativ som man kan argumentera är bättre än fraps är dxtory som är värt att kolla på om man vill vidga sina vyer.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
Som Xealot skrev angående FPS-grejen.

Jag har inga exempel, jag vet bara att när jag själv jämförde så var det jag filmade med shadowplay i betydligt sämre kvalité än det jag gjorde med Fraps. Därutöver hackade ljudet från min mick på en av inspelningarna. Kanske testar shadowplay i framtiden igen om de fixar bättre kvalité.
Då har jag förmodligen en lite äldre Fraps version. Men ja, föredrar du Fraps så kommer jag ju inte hem till dig och riktar en pistol mot ditt huvud Wink
Har alltid fraps igång för screenshot funktionen när jag spelar.

Har aldrig provat dxtory, men har hört bra saker om det.
Dxtory är nice, finns bra codecs m.m. bästa är att den lägger mitt micljud på en kanal, och övrigt ljud på annan kanal, ska även gå att ladda ned plugins så folks röster = 1 kanal, spel 1 kanal, och micljud 1 kanal.
Ja, hej hej!