Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Hjälp mig eller så spränger jag min dator...
Jag är inte den mest datakunniga människan, och min strular jävulen nu. Har väl småkraschat ibland men nu kan jag inte ens spela förrns denna plåtklädda djävul låser sig, allting fryser och om det är ljud så loopar det, hackar liksom.

jag har uppdaterat till senaste graffedrivisarna men hjälper inte. jag kan surfa, lyssna på musik hela tiden, men om jag kolla rpå tex youtubeklipp eller spelar så låser den sig...

Moderkort: Asus M4N72-E, sAM3

Grafik: 2st SLI kopplade Sparkle gtx260 216 pipes, 895MB PCIe

processor: AMD Phenom X4 940 black ed. 3.0GHZ

CPU-fläkt: Scythe kabuto

HDD: 750gb samsung spinpoint F1

Minne: Corsair 4gb 2x2GB XMS-2 8500C 1066MHZ

kraftagg: Corsair 650W

Någon kunnig som kan ge mig en knuff på vad fariken jag ska kolla efter?
Tror du behöver bättre kylning/luftinflöde till datorn.

Har du uppgraderat den på sistone?
Hur länge har du haft datorn?
Låter snarare som att den är full av skit, alltså någon kombination av skräpfiler, en massa onödiga program och drivrutiner som går i bakgrunden, och annan ondska. Det enklaste är ju att bara formatera om allt och installera ett nytt fräscht och uppdaterat system Wink Dra igång en defragmentering på lagrings-diskarna också när du ändå håller på.

Skulle det trots allt ändå inte funka, så är det väl något fel på hårdvaran ändå. Då får du vara lite mer specifik med hur datorn krashar, vad som händer och vad du gör när det inträffar. Så kan man enklare lista ut vad det är för komponent som strular. Kolla temperaturerna på processorn och nordbryggan i BIOS när du startar datorn, eller i något program, som inte borde gå över 75 grader. Kolla även temperaturerna på grafikkortet i tex programmet RivaTuner och se att varken GPU'n eller volt regulatorerna går över typ 90 grader. Detta så klart när datorn är under belastning i tex stresstest som 3dmark, eller att du spelar en stund och snabbt tabbar ur och kollar temperaturen.

Och vilket operativsystem använder du?
Den är en månad gammal, så det finns inte så mycket på den förutom filmer, och arma2.. jag kör vista 32-bit

Har kört HWmonitor förut när den inte kraschade lika frekvent och varmaste som GPUerna blev var 72 grader, processorn var betydligt svalare..

Jag kör en lian-li 6070B v2 chassi med 3st 120mm fläktar, varav den ena är riktad rakt in mellan mina grafikkort, samt jag har plockat bort ett par av täckplåtarna i bak där grafikkortens utblås sitter så den varma luften går ut bakom burken.

kanske skall prova o blåsa in nå version utav windows 7?

Nordbryggan? vette fan ens vad det är, men har väl med styrningen till processorn, typ strömstyrkan som matar allting?

Mera tips på vars fan jag skall börja?

Och hur den kraschar, tvärlåser sig. allt stannar på skärmen inkl. muspekare. ljudet stannar upp och spelas upp loopat, typ senaste 0.2 sekunderna loopas..
enda sättet att starta om är den fantastiskt välutnyttjade resetknappen
Redigerat av HookAndLine den 2009-07-22 21:17
Ett tips som jag fått efter att ha haft strul med kracher osv är att kolla upp nätaggregatet...
Kanske är för litet, trasigt, för dålig kvalite osv... om du har ett annat att testa med så gör det.

Men först så kollar du upp dina minnen, kör dom en och en, och se om kracherna fortfarande kommer... så kan man utesluta dom.

Fick byta ut ett par minnen som fungerade bra så länge datorn stod på, men så fort man gjorde nått mera så frös datorn, krachade med mera.

Så testa att ta ut ena paret minne och kör datorn, var dock försiktig med hanteringen av minnena, de är känsliga.

Kolla sedan vilken volt dina minnen ska ha, kolla de på tillverkarens hemsida. Kolla seda i bios om du har rätt volt på minnet.

De tips jag har nu på rak arm.

Lycka till.
Kör en AMD am2+ processor, de ska ha 2 minnesmoduler. och jag har 2x2gb så det kan jag tyvärr inte prova. utan det blir nog att jag bränner ner det jag ska ha kvar o blåser hela datordjävulen inatt.

Får surfa runt på sweclockers o försöka hitta vad mina minnen ska ha för matning samt om allting såsom volttalet till processorn är korrekt.
kraftagget är ett corsair 650W, och det borde väl räcka till att mata mitt system tycker jag?

Och jag som sett fram emot ett par lugna dagar med lite spel..
Snokat runt i min BIOS nu. allt ser ok ut. inställningarna är på auto på MB, så jag litar på att det funkar.

blir att jag omformaterar och ser om det blir bättre med rent bräde..

tack för hjälpen alla. hoppas jag får igång det så jag än en gång kan leka taxi i min visp.
Memtest är alltid en bra sak att köra, inte ovanligt med minnen som blir skumma tyvärr...
Tror också det kan vara Nätaggregatet.
Jag har en på 500w, och jag kan knappt köra
AMD x2 6000+
MSI K9A2 Platinum
3x1 gb ram
HD4890
2 st hdds
Så jag ska köpa en 750 w, har räknat ut att mitt dator drar ca 640 w. just nu

Citera

Edlund skrev:
Kör en AMD am2+ processor, de ska ha 2 minnesmoduler. och jag har 2x2gb så det kan jag tyvärr inte prova. utan det blir nog att jag bränner ner det jag ska ha kvar o blåser hela datordjävulen inatt.

Får surfa runt på sweclockers o försöka hitta vad mina minnen ska ha för matning samt om allting såsom volttalet till processorn är korrekt.
kraftagget är ett corsair 650W, och det borde väl räcka till att mata mitt system tycker jag?

Och jag som sett fram emot ett par lugna dagar med lite spel..


Där hängde jag inte med, om du har 4st minnestickor eller om du har 2 minnestickor, så kan du plocka bort alla stickor förutom 1.

Har du 2 minnestickor så plockar du bort ena stickan och testar datorn.
Har du 4 minnestickor så plockar du bort 3 av dom och testar datorn.
Testa en sticka i taget tills du har testat alla.

Och memtest har jag inte mycket för som test, jag körde memtest en hel dag på mina minnen som krånglade utan att memtest tyckte det, enligt memtest så var dom helt perfekta.

Ändå hängde sig dator stup i kvarten.
Så jag tog bort alla minne och körde datorn med en sticka i taget för att se vilket eller vilka det var som krånglade, och det gav resultat. 2 stickor var trasiga av 4 möjliga. Så det blev en retur till komplett som genast skickade mig nya.

Och jag vet ej hur mycket kräm Grafik: 2st SLI kopplade Sparkle gtx260 216 pipes, 895MB PCIe drar. kolla upp det med.

Jag har 650w och 2st HD4850 och AMD Phenom II 940 processor, så det börjar bli på fisen att aggregatet klarar det plus diverse fläktar, hårddiskar osv... blir endel w när allt går på max som t ex vid spel av Arma 2 Grin

Annars får vi hoppas det var nått baggel som låg på din disk och spöka, så allt blir bra nu efter formateringen av det.

Ha en skojsig natt med det. GL =)

EDIT:
Och volten varierar ju på minnena från ca:
1.8v - 2.2v

Om du kollar på kompletts sida på just dina minnen så står det i den detaljerade fliken, sedan har dom en länk till tillverkarna, så kan du kolla vilken volt dina minnen ska ha i 800mhz och i 1066mhz, men ligger du och kör dom i 1066mhz så ska dom nog ha 2.1v-2.2v.
Redigerat av Kiptanoi den 2009-07-23 02:27
Kravet att ha minst 2 minnen i datorn är bara om man vill utnyttja dual-channel, vilket får minnena att prestera bättre tillsammans i par. Men du ska kunna köra med en sticka också, om inte Asus har hittat på något fuffens dvs.

Själv tror jag det är Vista som jävlas Pfft Det är ett riktigt skit-OS. Prova installera om med gamla hederliga stabila XP först istället, eller Win7 och hoppas på att inte träffa på några barnsjukdomar. Det borde du iaf prova först innan du börjar byta och pilla med hårdvaran, så du inte byter ut något som inte behöver bytas ut liksom Wink
650W och SLI tror jag inte på. Plocka ur ett grafikkort och testa igen.
Jag har nästan samma system som du, förutom att jag kör med 1st GTX280 som är ganska överklockat.
Min dator drar 640W ungefär när jag spelar och tankar porr samtidigt.
Det är inte lätt när det är svårt.
Precis vad dejjvid sa. 650w är ganska snålt för dina grafikkort. Vi pratar om ett kort som har 500w som minimumkrav ensamt.
Sedan har microsoft ett bra minnestest. Man lägger ett litet program på diskett, cd eller vad nu du kan boota ifrån och det kollar din ram

Edit:
Här har du länken för minnestest förresten
http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp
Redigerat av Ouchtime den 2009-07-23 11:18
Är nog som ni säger att jag snålat på nätagget, får dra ut o köpa mig ett 750w modulärt senare idag..
http://www.komple...sku=340678 billigt billigt, ska köpa en sån ja, roligt när det är extrapris på den
Inhandlade igår ett Corsair 850w modulärt nätagg, och det verkar funka så tack till de som tipsade.

Då är frågan, nu sitter jag med ett 2 månader gammalt corsair 650w agg, är det någon av dem som brukar ha servrar uppe som har användning för detta, Klerkan, trracer, GranQ osv? free-of-charge eftersom ni står för servrar åt oss andra plebejer..
Redigerat av HookAndLine den 2009-08-02 10:17
Nu kanske vi ska lungna oss med watten hära, corsair 650w räcker fint sålänge du inte ska överklocka något.
Uppenbarligen inte eftersom ASUS uträknare säger minst 800W, samt att problemet försvunnit efter jag bytt? Wink
Det är skillnad på watt och watt. Det som är viktigt är hur många ampere som anges på 12v linan, ett skräpagg på 800w presterar sämre än ett kvalitets agg på 500w.

Sen drar inte ditt system mycket mer än 450w (och detta är i peak, vilket inte många saker kan pressa ditt system till egentligen).

Strömförbrukning för ett helt system med en överklockad i7'a (med 2 295gtx i sli drar systemet i peak 610w!):
http://www.sweclockers.com/articles_s...155&page=9

Det troligaste är att du sitter på ett trasigt nätagg som du bör reklamera innan du ger bort det Wink
För alla som tror att man behöver ett mindre kärnkraftverk till dator för att driva ett SLI-system kan det här vara läsvärt: http://www.xbitla...ttage.html

Där finns det ett stort antal system, ett system med Core i7 samt GTX295 drar 502 watt vid maxlast av både processor och grafikkort samtidigt, något du sällan eller aldrig kommer åstadkomma vid normalt användande. 650W räcker utan problem till GTX260 i SLI samt en Phenom 2:a. Om det inte fungerade och nytt nätagg hjälpte låter det som felkoppling någonstans alt. defekt nätagg.