Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
DC taget ett steg längre?
Tror egentligen inte att det är särskilt ArmA-relaterat, men postar det ändå på det här forumet... När jag (försökte) lira idag så DC:ade jag. Jag tänkte, "ok", som vanligt, men problemet var att hela min internetuppkoppling dog. Det gick inte att koppla upp sig igen, varken med denna dator eller en annan jag har (kör trådlös uppkoppling). Enda lösningen var att starta om hela routern + modemet, då kunde jag ansluta igen.

Nu kanske detta låter som att det inte hade något mer ArmA att göra, men här kommer det konstiga: Jag startade arma igen, kopplade upp mig på servern, och DC:ade IGEN. På samma sätt. Och hela routern lade av, gick inte att koppla upp sig igen med någon dator.

Verkligen ett mystiskt problem. Hur kan routern lägga av bara för att jag kopplar upp mig på en arma-server? Måste ha något att göra med portar eller nåt... Har varit med om detta problem förr, utanför arma men även i arma, just på den här banan också (co30 DomiA2!(T10) West Revive [1.00]).

Någon som känner igen eller kan komma med en kvalificerad gissning om vad som kan vara problemet?
Som en notering kan jag säga att själva omstartandet av routern inte stör mig nämnvärt, värre är det väl för min brorsa som får stå ut med att jag startar om den stup i kvarten (han kör trådat och drabbas inte i övrigt som jag gör).
du har inte ComHem?
jag har comhem och det har varit strul med uppkopplingen idag. det har varit mycket strul med comhem på det sistonde Sad
Nepp, har inte comhem. Har ju inte att göra med uppkopplingen heller, utan mer med routern eftersom det funkar för brorsan som kör tråd från routern...
verkar konstigt skulle påverka routern.

Annars ibland krånglar arma när den söker efter ipx eller något sånt lurt.. hade jag problem med. Fixade genom installera nya protokoll typ.

men för routern har jag ingen idé.
Eller det trådlösa nätverkskortet som lägger av, inte ovanligt...
Håller med Zip, kolla nätverkskortet.

Se också på routertillverkarens hemsida om det finns uppdaterad programvara till den. Jag hade själv ett liknade problem förut en gång och då fanns ny firmware som fixade problemet.

Kör ni flera andra applikationer samtidigt som kopplar mot Internet? T.ex. IRC, MSN osv. Vissa enklare routrar klarar inte av för många aktiva anslutningar och kan börja strula då. Prova att köra enbart ArmA och inget mer. Svårt att tänka mig att en viss applikation skulle sänka routern, den ska ju bara skyffla trafik.

Kolla kablaget också så det inte är så enkelt som en dålig nätverkskabel någonstans.
Tack för svar. Att det ska vara mitt nätverkskort är omöjligt då ingen annan dator kan koppla upp sig när det här inträffar. Jo, jag har nog ofta en massa applikationer som är igång då, får la stänga av annat när jag vill vara säker på inget DC.
Vad för router är det du har.
Jag har varit med om att vissa Dlinks kan råka ut för detta problem, i mitt fall var det helt enkelt att routern överhettades..
Det är en Belkin. Jo, överhettning kan gott och väl vara problemet eftersom den funkar igen om man stänger av den en stund.
Kan se lite löjligt ut men du kan testa att ställa en fläkt som blåser luft över routern.
Jag skruvade isär min router och tog bort plastskalet, sedan monterade jag en 5v datorfläkt som blåste över komponenterna och den fungerade sedan bra i några år tills blixten dödade den totalt.