Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
Operation Tactical Shack: Pelle fixar biffen!
Alpha 2:
Automatic Rifleman - [CASP]
hoppas att du tog bort alla djur, stog ju förfasen 40 kossor, getter och får bara i main!
@Robinio
Nu får du skärpa dig! Du håller dig inte till topics, du svarar på posts i FEL trådar! det här är inte tråden om OP DAEDALUS - det är Operation Tactical Shack. Vad det gäller djuren är det något man själv sätter ut och jag tror knappast att det finns på detta uppdrag.

Citera

pellejones skrev:
Om man använder en enklare struktur så kommer alla i Alpha höra allt som alla säger, så då gäller det att folk verkligen är tysta och inte säger något i onödan.

Jag vet inte vilket upplägg ni körde under Op Daedalus, men ST-upplägget fungerar utmärkt och skalar upp till åtminstone 75 personer.

Alla i samma squad är med i samma TS-kanal (14 man totalt), alla som leder en squad eller plutonen slår på Channel Commander-funktionen, och kommunikationer på den nivån sköts via Whisper to Channel Commanders. Kommunikationer som ska höras av hela gruppen (squad) körs via vanliga TS Push-To-Talk, när SL ger order till sina team, eller när man rapporterar in kontakter och så vidare. Kommunikationer som bara rör ens fireteam sköts via group VON.

Det fungerar som sagt väldigt bra. Det gäller förstås att folk har lite radiodisciplin och inte sitter och snackar fotbollsresultat på TS, men med direct VON så kan man snacka skit med folk om det är lite dötid under uppdraget utan att sabba för andra.

Citera

pellejones skrev:
Personligen tyckte jag att upplägget på TS funkade jättebra. Som SLvill jag inte höra vad alla i mina Fireteams säger för då blir det otroligt mycket radiotjatter och då blir det svårt att höra HQ.

Som det var igår hörde jag utmärkt och kunde ge order ganska bra till A1 och A2. Det var vad jag upplevde.

Om man använder en enklare struktur så kommer alla i Alpha höra allt som alla säger, så då gäller det att folk verkligen är tysta och inte säger något i onödan.


Allt onödigt kan och bör hållas till text. När VON börjar funka korrekt igen bör det användas för inter-fireteam kommunikation.

Som Bravo 2s ledare under första försöket igår hörde jag order både direkt från HQ och från min squad leader, medans mina gruppmedlemmar pratade på. Kaos.

Plutonen delades upp så att enskilda element inte kunde understödja varandra, och åtminstone Bravo delades upp ytterligare så att varje fireteam avancerade utan stöd. Det (imho) överflödiga pansaret körde runt ensamma istället för att understödja infanteriet. HQ stannade kvar vid spawn och stirrade på kartan av någon anledning. PltCo är inte en stridande roll men int' fan är han general.

Detta har egentligen inget med strukturen i sig att göra, utan hur den används.


EDIT: Jag är sämst på att uttrycka mig när det gäller sånt här men här är en kort sammanfattning: Jag tyckte Daedalus var plågsamt jämfört med hur smidigt det går på en ST session.
Redigerat av Redkid den 2009-07-27 20:50

Citera

pellejones skrev:
@Robinio
Nu får du skärpa dig! Du håller dig inte till topics, du svarar på posts i FEL trådar! det här är inte tråden om OP DAEDALUS - det är Operation Tactical Shack. Vad det gäller djuren är det något man själv sätter ut och jag tror knappast att det finns på detta uppdrag.


Nej, inte offtopic, om du gör banorna själva så ville jag bara upplysa dig om det, lagga mycket på förra banan, och om denna är samma fast annan "struktur".
För djuren drar också CPU kraft, jag hade ca 15-20 fps när jag brukar ha 35-50, fast 30 pers lär väll dra en hel del också.

Bara mina åsikter

Citera

Redkid skrev:
EDIT: Jag är sämst på att uttrycka mig när det gäller sånt här men här är en kort sammanfattning: Jag tyckte Daedalus var plågsamt jämfört med hur smidigt det går på en ST session.


Jag förstår inte riktigt hur du kan jämföra ett testmission på Anrop med en ST-session. Först och främst var många av deltagarna helt gröna och har i stort sett bara lallat runt i nåt random dominationspel. Sen var delar av HQ också antingen nybörjare (som jag) eller hade mindre erfarenhet som ledarroll, och ännu mindre i ett seriösare lir.

Citera

Redkid skrev:
HQ stannade kvar vid spawn och stirrade på kartan av någon anledning. PltCo är inte en stridande roll men int' fan är han general.


Som nybörjade tolkade jag enheten HQ som ett gäng som hänger vid headquarters, får ursäkta det. Har dock läst dslycxis guide om Arma 2 där det nämns att plutonchefen ska övervaka striden från 'helikoptervy', men jag kände liksom att ikonerna på kartan räckte.
Tycker det är lite "elak" stämmning i denna tråd och det är inte ontopic.

Detta var det första större uppdraget och det första någonsin vi körde med en sådan struktur i spel och ts.
Det är självklart att allt inte går smidigt första gången.

Allt detta handlar om att få erfarenhet i hur vi ska spela och vilken roll man har.

Vi behöver inga påhopp på vissa personer, bättre att säga vad som inte gick helt smidigt och vad vi kan testa för att få det att fungera bättre.

Tex så fick vi inte många ordrar i ALC men det förstår jag då det var ett smärre kaos överallt annars. =)
Redigerat av Zordax den 2009-07-27 22:42
zordax sa det bra..

vi får dock vara bereda på att anrop har vuxit från att varit runt 10 personer som spelat ihop i nästa lika många år till över 60 medlemar på bara ett par veckor. Det kommer komma en period när blir mycket gnäll, påhopp osv. Uppmanar alla att sköta det snyggt, dels att inte hoppa på andra och dels att inte slåss för mycket när någon hoppa på er.

Jag läser allt på forumet, är på chatten och teamspeak rätt ofta.. och blir mer snart och tillsammans med de övriga i DSR så kommer folk få uppmaningen att sluta eller bli bannade om de inte kan uppföra sig. Något jag hoppas aldrig behöver komma..

dansk_skalle, man kan jämföra glass med en bil.
Tex:

En bil är hårdare än en glass.
En glass är nyttigare och godare att äta än en bil.

Därför kan man jämföra ST och Anrop.. så ta det inte som ett påhopp. Hoppas en dag anrop och ST kan spela mot varandra och spelar ingen roll hur det går om vi vinner eller ej.. (fast vi får ju spela för vinna).

Men vill undvika att ST ses som en föregångsbild allt för mycket, finns mycket gott med det också men anrop är först och främst en community som spelar ett datorspel. ST får ägna sig åt att vara dem som först och främst leker Marines online..

vår styrka mot ST skulle först och främst vara att vi ser det som ett spel och kunna använda spelet till vår fördel...

men sen är det inga motsatser, man är välkommen lira med anrop även om man är med i ST eller någon annan squad.
Bra sagt granQ
Bra granQ, håller även med någon ovanstående att de vart svårt att följa trådar då de halkat offtopic väldigt mycket, vilket jag med detta inlägg brer på ännu merSad

Hur som helst, pellejones gjorde ett fantastiskt jobb med "dödalöss".

Kom gärna fram till någon tid för tac shack, är väldigt gärna med, men vill veta att jag kan vara med innan jag okuperar en plats, vore skönt om vi kan komma tillbaka till den frågan i denna tråden.

Söndag ser väl ut som det blir "dödalöss" skulle det fungera att köra tac shack på lördag?
Rock N´Roll is a way of life!
Spotify - StagHunt
Tac Shack på Lördag låter finfint!! Grin
Kort kommentar kring Upplägget: Notera att dslyecxis guide bygger på att man använder ACE. Med ACE kan alla bära bandage m.m. och behovet at massa medics finns inte på samma sätt.

Det kan vara värt att använda de Medic-moduler som finns i Arma 2 om vi inte ska använda Respawn.

ÄNDRING I PLATS!

Alpha 3:
Fireteam Leader - [Pelle]
Automatic Rifleman - [Stiltman]
Assistant Automatic Rifleman - []
Rifleman - [Geist]


Pelle vill alltså inte vara Alpha SL.

Citera

Som Bravo 2s ledare under första försöket igår hörde jag order både direkt från HQ och från min squad leader, medans mina gruppmedlemmar pratade på. Kaos.

Tanken var aldrig att Alpha 1 & 2 samt Bravo 1 & 2 skulle vara Channel Commander. De får ju sina order från sin SL (precis som TacShack kör). Så det var bara SL som skulle höra HQ, sen förmedlar SL den info som är relevant till sina FireTeam Leaders. Det var bara du som FTL som hade Channel Commander så jag förstår att det blev kaos för dig (tanken var att du som FTL inte skulle vara channel commander Smile )

Jag som SL hörde HQ och mina FTL vilket fungerade hur bra som helst. Jag som SL vill verkligen inte höra alla grunts i min grupp (alpha) för då kommer jag inte att höra HQ alls... (som det var för dig). Som FTL vill jag inte höra någon annan förutom mina 3 grunts + min SL.
Redigerat av pellejones den 2009-07-28 02:47
Kan vara vad som helst, dock helst inte FTL eftersom jag är lite små osäker på om jag har fått ordning på allt så jag slipper DC den här gången.
Redigerat av Nordin den 2009-07-28 10:04
Jag fyller gärna in platsen på Alpha 1 : Assistant Automatic Rifleman [koffex]
Redigerat av koffex den 2009-07-28 12:47
Snälla söta rara, med socker på toppen. Kan vi inte köra på fredag istället?
Kommer bli tvungen att agera flytthjälp åt modern på lördag och söndag.

om det blir fredag så kan jag ta AAR i Alpha 2
Jag tar plats i

Alpha 3:
Rifleman - [Zky]


Sen har jag en liten idé och det är att i varje tråd i forumet som innehåller ett uppdrag så finns det en beskrivning på vad respektive person har för uppgift/roll till exempel Alpha: Fireteam leader - uppgift/roll: Vara spetsen i striden och dela ut order i alpha squad (eller vad nu en Fireteam leader ska göra)

Idéen är att det ska underlätta att veta direkt vad man ska göra om man har en ny roll i uppdraget som man aldrig spelat förut.

Det är möjligt att det blir väldigt mycket text i alla trådar med ett nytt uppdrag, om det ska göras i alla, så någon kanske har lust att göra en lite mer detaljerad Guide istället?Wink

Citera

Zky skrev:
Det är möjligt att det blir väldigt mycket text i alla trådar med ett nytt uppdrag, om det ska göras i alla, så någon kanske har lust att göra en lite mer detaljerad Guide istället?Wink


http://ttp2.dslye...atoon.html Pfft
@REDKID:

Jag var inte tydlig nog i platstagandet tydligen.
Jag anmälde "Pelle", "Stiltman" och "Geist" för att minska antalet posts.... så ger du riflemanplatsen till zky?

Kolla Smile

Alpha 3:
[b]Fireteam Leader - [Pelle]
<<< PELLE
Automatic Rifleman - [Stiltman] <<< STILTMAN
Assistant Automatic Rifleman - []
Rifleman - [Geist] <<< GEIST

Smile
Redigerat av pellejones den 2009-07-28 17:34

Citera

Redkid skrev:

Citera

Zky skrev:
Det är möjligt att det blir väldigt mycket text i alla trådar med ett nytt uppdrag, om det ska göras i alla, så någon kanske har lust att göra en lite mer detaljerad Guide istället?Wink


http://ttp2.dslye...atoon.html Pfft



Ja Redkid den guiden är bra och jag har kikat på den förut men det är en relativt komplex guide om man bara snabbt vill veta sin roll/uppgift. Jag skulle vilja ha en enkel guide där det bara står Fireteam leader: bla bla bla en kort text om vad personen har för roll och uppgift.

så jag säger det igen det skulle vara bra om någon kunde göra en sådan guide!Smile

sry för OT tillbaka till TOPIC
Redigerat av Zky den 2009-07-28 20:16
Hade iofs tänkt att alla skulle anmäla sig själv, men jaja. :> Poppar upp Zky till AAR då, lite färre magasin bara.

Zky, varje roll har en kort liten avdelning där i guiden. Scrolla ner till The Fireteam Leader och läs hans motto om du vill ha förklarat i en mening vad han gör.