Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Att bygga ett uppdrag(CoOp) några små tips
Vad särskiljer bra uppdrag från dåliga? De är naturligt viss en smakfråga. Men jag skulle säga att ett bra uppdrag är ett uppdrag man gärna återkommer till. Ett uppdrag som de finns mer än ett sätt att lösa och som tvingar en att lösa de på olika sätt.

Personligen gillar jag genomtänkta uppdrag. En AA enhet eller en tung kulspruta råkar inte bara hamna på ett ställe, den placeras där för att uppnå ett mål. Antingen att nedkämpa fi eller avskräcka fi från att röra sig i det området.

En smart fiende placerar dessutom ut sken mål i området för att försvåra en 100 % identifiering. Detta har ännu större betydelse i ett spel. Där den linjära spel världen inte förändras i samma takt som den värkliga. Ett riktigt fint trick då är att placera ut saker som inte ska vara där. En buske, ett bilvrak, ett tält. Dom flesta spelarna har ett otroligt behöv av att plundra döda fiender. Detta gör all kroppar till potentiella fällor. Eller varför inte en fin liten vapen depå.

Fundera på varifrån du skulle ha anfallit ett objekt, å hur du skulle försvara de. Utgå från att spelarna inte kommer att rusa i en rak linje mellan objekt, eller till det första objektet. Hur många gånger har man inte spelat en bana som varit för enkel bara för att man har kunnat kring gå fienden.

Vilken situation är de?, öppet krig, eller räd på djupet(fler typer finns jag vet).
Vilka andra förband finns i närheten? Fiendens och egna.
Varför är målet just där? Ett högkvarter eller en högre stab (Brigad och uppåt) är sällan precis vid fronten.
Vilka utför operationen? De är inte så troligt att I19 tross skulle få i uppdrag att slå ut ett fientligt skytte komp.
Vart startar spelarna, å varför där. Behöver alla start på samma ställe?
Vilka externa resurser har man tilldelat spelarna, helikoptrar, flyg, pansar och artilleri? Är de speciellt troligt att man skickar en ensam MEDIVAC för att hämta ut sårade i ett område som bevakas av flera fientliga luftvärns enheter?
Skulle man kunna tänka sig att eget flyg minuterna innan insättning har slagit ut fientligt luftvärn och flyg, Å därmed åtminstone tillfälligt möjligt gjort insättning. Å kommer de å så fall bestå? Å hur länge?
Hur spelar trängen in på spelarnas val? Behöver ett uppdrag 4 prickskyttar när de ska äga rum i en stad.
Utrustning som spelarna har varför har dom den? Hur många amerikanska skytte plutoner tror du de är som bär omkring på en JAVELIN. Har man 10 ksp.90 skyttar in en skytte grupp om 12man?
Hur mycket utrustning behöver man för att klara ett uppdrag? Här måste man fundera på om man har gett nog. Har spelarna något ting att skjuta ner den där apachen med?

De finns fler saker att tänk på men dessa är några jag har noterat ibland blir riktigt fel.

Jag tvingar ingen att läsa de här, att följa de, eller att ens bry sig om det. Men jag lovar att de åtminstone inte skadar att tänka på.

Lycka till alla uppdrags byggare
Grip