Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Ei saa peitaa (fdf mod)
detta är ju som sagt en XA-180, dvs i svensk tjänst heter den Patgb XA-180 och är en vagn som togs fram för att användas i FN tjänst i Bosnien och senare Kosovo.

sedan finns XA-203 som i sverige heter Patgb 203 och är den pansarterrängbil som används till större delen (utom T2 som ju har några gamla slitna XA-180 i sin vakt/eskort pluton)

XA-203 känner man igen på att den är större, nyare och oftast har en 20mm akan vapenhuv på taket (finns versioner utan, tex sjukvård, televapen, radiolänk och CBRN)

XA-180 har smeknamnet SISU (som ju står på den på sidan)
XA-203 kallas i sverige för PATRIA (står Patria på sidan)

det är egentligen tillverkarnas namn (SISU finns inte som tillverkare längre utan heter PATRIA numera, men hette SISU när XA-180 tillverkades)
VALMET är dock det företag som äger PATRIA OMV Wink

mao, det finns en herrejösses massa olika versioner i olika storlek, XA-180 och XA-203 (XA-202 sjukvårdvariant) är dock de enda som används i sverige.

så, slut lektion om XA-180 vs PATGB 203 (XA-203).

Citera

Dansk_skalle skrev:

Citera

Ishie skrev:
Hehe jag klagar inte Smile Men som en liten notis bara, jag Tror inte att sisun används längre i någon större utsträckning, om ens det.

Oj, då har jag en ganska dålig uppfattning om Försvarets fordonspark... Vad använder man för fordon då, för att frakta trupp i bökig terräng?



Bandvagn.
Nu är det ett antal år sen jag gjorde lumpen..

Men de fordon som användes flitigt va :

Stridsfordon 90(väldigt lätt att byta motor i dem, ett allmänt smidigt stridsfordon)
Pansarbandvagn(ryskt gjutjärn gjord för att hålla)
Bandvagn
Terrängfordon flera olika(va hjulmekaniker, rak volvo 6a satt det i flera(B30)"odödlig sak gick köra utan olja i de ett tag utan problem(fråga mig inte hur jag vet det Pfft)
Stridsvagn 122 "Leopard"
Husqvarna motorcykel

http://www.hobby....ordon.html
Själv åkte man PBV 401, a.k.a. MT-LB.
http://sv.wikipedia.org/wiki/MT-LB
www.soldf.com/images/s_pbv401side2.jpg

Citera

The_Shadow skrev:

Citera

Dansk_skalle skrev:
Oj, då har jag en ganska dålig uppfattning om Försvarets fordonspark... Vad använder man för fordon då, för att frakta trupp i bökig terräng?



Bandvagn.


Och även utanför bökig terräng?

Jag får uppfattningen att det inte finns något "huvudfordon" som används mest, eller finns det något sådant? Jag trodde patgb203 var någon slags norm men tydligen inte.
nej finns inget huvudfordon längre, innan var det terrängbil till allt men så är det inte.

Minibussar används massor för frakta personal, dvs en hel del av transporterna.
Sen används olika stridsfordon/bandvagnar när man leker krig...
sen används andra fordon när det på riktigt..

så i princip att köra grupp a till b:

fredstid vanligt: hertz minibuss
fredstid övning: pbv401, str90, terrängbil
skarpt: patgb203/galten..

ungefär så.. svenska försvaret är med andra ord schizo...

men låt oss snacka om finsk addons istället Smile
kom ihåg detta chickencrap.com/images/1472.jpg innan ni börjar bråka med finnarna pvp
Ja fy fan finnarna är farliga.
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
.. Vid Stalingrad var Ryssarna två man/magasin per bössa.. Siffror bevisar egentligen ingenting, även om historien har ett och annat att bevisa så missar nog många vad som försiggick i bakgrunden.. Hur många stridsvagns besättningar tror ni hade 11 månaders träning som tex Sverige har? Jag gissar på noll plus dem som utbildade dem Wink

Mycket kött i kvarnen men ingen krydda i den färdiga korven typ...


Förtydligande och stavfel.
Redigerat av Ish den 2009-09-01 17:52
Ish du menar nog ryssarna nu, finnarna var inte därnere precis. Pfft
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
Jag trodde det var självklart? Vi har mycket att tacka finnarna för.
Dem hjälpte oss trots allt att bygga upp vår industri bla.