Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Hur många använder TrackIR?

Citera

watar skrev:
Är ju i och för sig ingen fysisk butik men jag beställde min TrackIR5 + Clip Pro från FlightSimShop. betalade 2128:- inkl frakt.
Beställde Onsdag kväll och hade den hemma fredag morgon.


Jag beställde också därifrån nyss, synd att man inte hinner få den innan helgen bara =(

Mitt tips om tillverkaren står fast vad gäller pris, men det stod att en order på trackir kan dröja upp till 7 arbetsdagar innan den skickas/behandlas... Då är det värt en 500kr extra att beställa från flight sim så man får den inom 1-3 arbetsdagar.

Men men, nu får man väl leva på typ luft och kärlek (läs öl) till nästa lön kommer Wink
Fyfan, jag beställde mitt Track Clip Pro från flightSimShop tidigt igår, och fick hem det redan idag av brevbäraren Pfft Sjukt bra leveranstid! Då kan man prova på den redan ikväll då Grin


Citera

Steel rat skrev:
Jag har funderat på att skaffa TrackIR.

Såg i tekniska data att minsta avstånd till skärmen är 60 cm. Stämmer det? Jag sitter ofta lite närmare än så.


Det kan nog stämma för full funktionalitet. Jag sitter på ungefär det avståndet från skärmen, vilket funkar perfa. Men när jag zoomar, alltså lutar mig frammåt mot skärmen så jag kommer ännu närmare, så flippar den ur om jag försöker titta runt åt kanterna samtidigt. Men så länge man tittar hyfsat rakt fram så är det inga problem.


Citera

Toffe skrev:
Är lite sugen på att testa.. . 1500:- är ju lite saftigt för trackir.


Det går som sagt lika bra att kika på den billigare TrackIR4. Den funkar också med den nya mjukvaran och har klart godkända specs. TrackIR5 är ju egentligen lite overkill för sitt syfte, men är man prylnörd så finns det inga gränser Wink


Citera

Coss skrev:
När jag kör med TrackClipPro har jag väldigt lite problem med reflektioner. Har bara upplevt det en gång och det var när jag hade en vit högblank godisskål på skrivbordet. Då fick TrackIR spelet och man tittade lite vart som Smile


Hehe, det brukar inte heller gillas om man sitter och dricker läsk på burk när man spelar. Varje gång man tar upp den blanka cola-burken för att dricka så bryter man nacken på karkatären i spelet Pfft Får se hur det blir nu med proclip.


Citera

zebra skrev:
När det gälla Arma så har jag haft svårt att vänja mig då jag fått svårt med orienteringen. Först ska huvudet vara rättvänt och sedan ska man snabbt kunna få fram siktet. Inte lätt vid stressade situationer. Därför har jag valt bort TIR tills det att jag vant mig vid spelet. Har någon förslag på hur jag ska anpassa mig lättare och kunna köra med TIR? Tycker också att det är lite körigt när man studsar som en CP-skadad känguru när man ska förflytta sig. Finns det någon funktion som får bort det?

/z


Tips är som sagt att öka deadzone lite grann i början, så den låser sig lättare i utgångsläget. Sen får man anpassa sin spelstil lite grann. Titta inte runt med trackir hela tiden, utan använd det när du står still eller går mot en fast riktning (Så du inte behöver tänka på vart du går och vart du tittar på samma gång). Det är också en fördel att i början spela med siktet på skärmen påslaget, så ser du hela tiden vart utgångspunkten/mitten på skärmen är, annars kan det bli väldigt förvirrande till en början. Använd dig också av mjuka och långsammare rörelser, så det inte blir snabba och eftersläpande panik-artade rörelser. Tänk också på hur du rör på huvudet, för om du lutar på nacken så kommer du luta dig åt sidorna samtidigt som du tittar runt, vilket kanske inte är helt önskat i alla situationer. Så försök att sitta hyfsat rakt upp och nollställ utgångsläget så fort du ändrar din sittställning Smile

Själv använder jag främst trackir när jag står still eller smyger fram och måste spana i ett så brett synfält som möjligt. Även när man rör sig framåt över större områden så är det guld värt för att kolla åt sidorna för att se vart man har sina kamrater och att man håller formationen. Lean-funktionen har jag också väldigt svårt att klara mig utan då jag brukar ha svårt för att hitta vettiga knappar på tangentbordet för det Pfft

Med tiden så kommer du sen kunna kombinera trackir och musen mycket mer och bättre Smile Så det är bara att öva öva öva.


Edit: Ett hett tips är att AI'n har svårare för att upptäcka dig om du tittar runt med huvudet istället för med hela kroppen. Detta är en stor fördel om du tex ligger på marken nära AI-fienden och rekar, då vill du röra dig så lite som möjligt för att inte väcka uppmärksamhet. Ligg då helt still och använd då zoom och trackir! Det ger nämligen inte ifrån sig något ljud. Samma sak gäller tex natt-uppdrag, då man kommer mycket närmare AI'n och vill ge ifrån sig så lite ljud som möjligt när man kikar runt från mörkret.
Redigerat av Tobe den 2009-08-07 14:46
Jag skulle vilja höra lite om hur mycket det tillför upplevelsen ifall man mest bara spelar fotsoldat. Jag spelar alltid som fotsoldat, och jag använder ideligen alt-knappen för att se mig omkring. Det är som att alt-knappen börjar bli ovärderlig, känns konstigt i andra spel då den inte finns. Den är ju dock inte så nödvändig där, heller. Men det är ju alltid lite omständigt att hålla på att fippla med alt + lean + sikte + ordermenyn samtidigt, skulle ju underlätta om själva alt-grejen skedde naturligt.
Men samtidigt känns det inte värt 1000-2000 kr. Jag skulle helst vilja höra från nån att det funkar fantastiskt för mina ändamål, eller så skulle man vilja se nån demo eller pröva på det.
Kolla på denna, om hur trackir fungerar med arma2...

http://www.youtube.com/watch?v=9wXx3v...wXx3vMy_AQ

Citera

Dansk_skalle skrev:
Jag skulle vilja höra lite om hur mycket det tillför upplevelsen ifall man mest bara spelar fotsoldat. Jag spelar alltid som fotsoldat, och jag använder ideligen alt-knappen för att se mig omkring. Det är som att alt-knappen börjar bli ovärderlig, känns konstigt i andra spel då den inte finns. Den är ju dock inte så nödvändig där, heller. Men det är ju alltid lite omständigt att hålla på att fippla med alt + lean + sikte + ordermenyn samtidigt, skulle ju underlätta om själva alt-grejen skedde naturligt.
Men samtidigt känns det inte värt 1000-2000 kr. Jag skulle helst vilja höra från nån att det funkar fantastiskt för mina ändamål, eller så skulle man vilja se nån demo eller pröva på det.


För att vara helt ärlig så tror jag inte jag skulle ha köpt en om jag bara spelade Arma2. Visst, det är skithäftigt att luta på huvudet lite för att titta fram bakom en husknut men det är trots allt 2000 spänn, man får mycket öl för två tusen kr...
Utöver Arma2 kör jag mycket heli-sim och där kan jag däremot säga att det är helt fantastiskt att ha den. Är oumbärlig när man ska hålla koll på trädtoppar, el-ledningar, wingmen, AAA...
Dansk_skalle:

Du bor ju i gävle, skicka mig ett pm så kan du komma förbi mig o prova så får du avgöra själv..
jahapp, då har ni "lurat" mig att punga ut 1600:- av skatteåterbäringen ;D ..borde dyka upp framåt onsdag.
Ja, kände mig också lite lurad att köpa, blev så jäkla pepp nu när jag läste detta om och om igen på jobbet (arbetsmoralen på topp) så jag blev tvungen att köpa Wink
Men 1600, du köpte bara själva trackir? Inte track clip?
Jag med undrade vad fan man köpt när jag fick det, en liten plastmoj och en stålmojäng med lite reflexer på...

Men när ni vant er kommer ni inte att ångra er.
Och Lyssna på Tobes tips om att öka deadzone rätt ordentligt, jag blev helt galen i början, men efter lite snickrande på profilen så funkar det utan att man behöver tänka på det..
Redigerat av HookAndLine den 2009-08-07 23:22
Ni som nyss beställt TrackIR rekommenderas att använda en tidigare version av programvaran. Den senaste har nämligen en bugg som verkar förekomma för många, som gör att TrackIR inte funkar alls i spelet, även om det funkar i programvaran.

Jag fick tyvärr vara med om detta idag när jag skulle prova mitt Track Clip Pro, och jag har fan inte lyckats få det att funka igen, trots att jag provat ett flertal versioner och hållt på. Men dom håller på och snickrar på en fix som lär komma ut inom kort.

http://forum.natu...#Post37903



Fyfan vad handikappad jag känner mig utan min TrackIR Sad
Nä, köpte inte trackclip pro, verkar ju bara var 3 ir-LED med lite kabel, sånt har jag hela källarn full med och vägrar betala 500:- för. plus att jag tror det ska funka ihop med mitt hemmabygge jag körde till freetrack.
Aaa ok, den största anledningen till att jag köpte den är att den verkar vara mindre känslig är standard grejen som följer med, samt att man kan ha den på headsetet - slipper ha någon extra grej på huvet =)

Men smaken är som baken, ska bli kul att se hur det fungerar här nu i nästa vecka!
har prövat lira arma med glasögon som känner av postionen.. dvs man kan gå runt inne i spelvärlden ( så långt kabeln räcker typ) det är det tuffaste sätt jag någonsin skjutit och varit doorgunner, hänga ut genom fönstret, kolla under hkp genom ligga på golvet för se om var rent.. oj oj, sånt system skulle man ha hemma Smile

Citera

Klawen skrev:
Aaa ok, den största anledningen till att jag köpte den är att den verkar vara mindre känslig är standard grejen som följer med, samt att man kan ha den på headsetet - slipper ha någon extra grej på huvet =)


Det går ju att improvisera lite med den där stål-grejen som hänger med Wink Här sitter det perfekt både på mina AKG-lurar och M90 hjälm (Om man är riktigt hardcore);

i166.photobucket.com/albums/u96/Da__Tobb/ir3.jpg
i166.photobucket.com/albums/u96/Da__Tobb/ir4.jpg
i166.photobucket.com/albums/u96/Da__Tobb/ir5.jpg
i166.photobucket.com/albums/u96/Da__Tobb/ir6.jpg



Fast det är klart att den fortförande är allmänt otymplig och ful. Därför uppgraderade jag till Track Clip Pro nu när man vet att man kommer använda det tillräckligt mycket för att det ska vara värt det.

Citera

Tobe skrev:
M90 hjälm (Om man är riktigt hardcore);

Möpigt värre Wink Kompletteras med full stridsutrustning vid spel, eller hur? Smile
hehe, får väl posta mitt headset till freetrack här också. förhoppningen är att den ska lira bra med tir5 också.
www.ingaklena.se/tmp/bilder/TIR-PRO_mk2.jpg
Redigerat av subroc den 2009-08-08 17:14
Tobe: sådär kör jag med med min "vadfandetnukallas", gumman kom in en dag o skrek "varför i helvete sitter du o leker teletubbie?"

Subroc: Det där var "annorlunda", inte dåligt utan bara annorlunda... Wink
Vad är det för fel på Alt knappen Sad
LOL @ edlund. Nytt smeknamn hör jag.. teletubbie =)

Alt knappen är mycket svår att använda när man flyger, speciellt med joystick...
Kör med TrackIR 4 Pro, kommer nog inte att uppdatera till 5 på ett tag.
Blev dessutom ett smärre flightsim freak(wanna-be) efter jag skaffat det.

Sen angående priset tycker jag det inte är så farligt om man jämför med andra hobbies
eller andra dataprylar, om man nu ändå sitter och nöter på datorn så är det väl lika bra
att göra det sig så trevligt som man nu kan göra det.
_____________________________________________________________________________________________
Simma lugnt: Arma2 - F4:AF - SH:5 - FSX - RO:41-45