Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Dr Dokuro tar tag i debatten om kön.
Godag mina med anropare.

Idag ska vi försöka komma till sans och reda ut några saker.

Vi börjar med det lätta: Biologi
Biologiska kön finnes det tre stycken hos människor och djur. Ja även bland djuren finner vi intersexualism.
Vilka är de två som vi ej nämnt? Jo, hanar och honor.

Men varför är vi olika? undrar [behövs frivillig anropare]
Jo, det beror på våra kromosomer. Vanligtvis* nämns människan ha 46 kromosomer och vi är intresserade av det 23 paret. Detta är det par som styr vilket kön en person har. I boken så är XX paret en kvinna och XY en man. Det finns massa kombinationer där t.ex XYY är en sådan men vi skippar det idag.
Ett speciellt fall är XYX detta skapar det tredje könet och förekommer ofta bland djur som byter kön ifall det saknas hanar eller honor i området.

*Det förekommer egentligen oftare mutationer och man har andra antal men dessa mutationer gör inget i dagens läge så vi skippar det idag

Är det några frågor på de tre biologiska könen som faktiskt är tre och ej två?

Inga? Bra!

Nu går vi över på könsidentitet. Det vill säga vad som pågår kemiskt inne i ditt huvud.
De flesta av er på Anrop tillhör nog majoriteten av folket dvs Cisperson. Ni identifierar er med det biologiska kön ni har.
Att vara cisperson är mycket enkelt, även jag är det så jag vet. Man kan följa de sociala normer vi har i detta land och de vi alltid har haft. Pojken med byxorna och flickan i klänningen och pojken vill föra sin sak in i hennes. Det finnes även cispersoner som ej vill följa detta koncept till fullo av olika skäl och anledningar.

Detta är motsatsen till Transperson, vilket då innebär att man ej identifierar sig med sitt biologiska kön.
Dessa personer känner ingen koppling till det på deras kroppar. Detta en tanke som är svår att sätta sig in i. Speciellt om man är heterosexuell cisperson och då har inga egna kopplingar utan kan då enbart förstå genom egen vilja. Några exempel tagna direkt från wikipedia: "transvestiter, transgenderister, dragkings/dragqueens, transsexuella, intergender". De nämner även intersexuella men de har vi ju redan nämnt under den biologiska delen och behöver ej tas upp igen.
Dessa personer får ofta kämpa för att ens våga vara ärliga mot sig själva. Många tar än idag livet av sig på grund utav påtryckningar runt om i deras liv. Folk som ej kan respektera att de ej är som dem. Att försöka leva sitt liv som en lögn. Bara en liten lögn som är egentligen en skitsak kan göra en dag jävligt jobbig. Detta handlar om ens identitet, jaget. Hur skall man bemöta dessa människor? Fråga dem hur de vill bli bemötta och vad de vill ha för pronomen och följ det, det kan ej bli fel.

I det hela har vi även sexualitet.
Detta ligger också i denna svall våg. De tre stora är Hetero-, Homo- och Bisexuel. Detta handlar om vem man vill kramas med utan kläder på.
Hetero-folket är majoritet på denna planet och är den klassiska pojke gillar flicka och tvärtom.
Homo-folket är de som gillar samma. Pojke gillar pojke och flicka gillar flicka.
Bi-folket är de som har fysisk attraktion till bägge könen. Fun fact: Bisexuella par är sällan swingers även om många tydligen tror detta. Källa på detta är alla frågor/förfrågningar jag fått under mitt liv. Pojke & flicka gillar pojkar och flickor.
Vi har även asexuell som är när man ej har en attraktion till något kön i detta fall. Korrekt är liten eller ingen. Man vill alltså vanligtvis inte ligga. Detta betyder inte att de ej vill ha förhållanden och ej kan bli kära eller så.

Varför spelar detta någon roll?
Jo för det finns så många variabler där ute. T.ex. Biologiskt född flicka transgender och ser sig som pojke och gillar flickor. Denna person är alltså Transman som är hetero eller homosexuell. Många skulle dra detta enkelt som en homosexuel flicka vilket är fel, du har inget med personens läggning och göra om du i detta fall ej är flickan som är partnern och är du det så prata och fråga din partner så löses dessa problem.

Slutkläm eller också tl/dr:
När det kommer till människor så prata och fråga dem och om deras svar ej passar enligt din världsbild har du två val.
1:Tolerera att de ej är eller tycker som du och gå vidare i ditt liv utan att störa personens närvaro.
2: Get in their face about it och ta konsekvenserna.
Håller inte med dig om det första. Till skillnad från *insert ödlan från Jurassic Park de gjorde dinosaurier av* är inte människan av naturen annat än tvåkönad, även om man artificiellt kan förändra utseendet och vissa funktioner angående kön.

Det finns förvisso exempel på så kallade hermafroditer, men detta beror istället på defekter av bland annat kromosomer, men kan även vara av fler andra anledningar. Detta påverkar hur som väldigt få människor. Andra defekter av kromosoner är exempelvis Downs vilket drabbar väldigt många fler. Man kan få många defekter av allt möjligt i kroppen på andra vis också. Inget av detta gör en mindre mänsklig.

Poängen är att en födelsedefekt inte ändrar en arts antal kön. I Jurassic Park-ödlans fall är möjligheten att byta kön något denna har för att säkra fortplantningen, medan i människans fall är en defekt som snarare kan försvåra detta.

Men nog om detta nu, anrop handlar om att skjuta folk av alla raser och kön. Låt oss fokusera på det istället. Cool
Hur du nu väljer att sätta definitionen av ett biologiskt kön spelar ingen roll, Tomten. Poängen kvarstår, och den är att biologiskt kön inte sätter punkt för vem en människa är.
i.imgur.com/6oQGwyi.jpg
Håller med Tomten där.
Fast eftersom att detta ämne riskerar att bli väldigt infekterat så säger jag bara, Agree to Disagree.

Vem som har rätt kommer vi se i framtiden.
The objekt of war is not to die for your country, but making the other bastard die for his.
Gen. George .S Patton
Jag skiter fullständigt i "könsidentiteter" du kan se dig själv som en pizza för att jag bryr mig.
Att ta upp andra djurarters egenskaper är inte att skapa möjlighet att tilldela människor nya biologiska kön.
du talar ÄNDÅ i ditt exempel om binära kön smartskaft.
Ett byte från det ena till det andra skapar INTE ett tredje.
Som Tomten skrev så är sådana avvikelser i kromosomparen hos människor få, VÄLDIGT få och skapar ändå inte något mystiskt tredje kön.
dessa avvikelser orsakar oftast sterilitet ändå och kan därmed inte ärvas vidare.
Att påstå att man är "könsneutral" är därför varken ärligt lr "SMART"
Största problemet jag ser i all den här sociala förvirringen vi kan se i västvärlden är att barn blir inblandade i "vuxna" människors identitetskriser.
"won't anyone think of the children" Pfft
Fä dör, fränder dör, även själv skiljas du hädan.
Men ett vet jag som aldrig dör, dommen över död man -Eddan
I sverige har vi alla ett personnummer vilket består av först 6 siffror (detta kallas för födelsetid och anger år månad dag du föddes). Nu kommer det i diskussionen intressanta,
de 3 nästkommande siffrorna som kallas för födelsenummer. Den för oss viktiga av dessa är den 3e och sista siffran i den samlingen. Har du där en jämn siffra så är du enligt skatteverket en kvinna och är den ojämn så är du en man PUNKT(ni kan ju kolla era egna). Finns inga om och inga men, detta är ditt kön i alla juridiska och officiella frågor... bland annat styrde det om du blev uttagen för värnplikt eller ej.
Den sista siffran i följden är en kontrollsiffra som räknas ut med hjälp av övriga siffror. Ska du bo i Sverige i mer än ett år så ska du meddela skatteverket detta och blir då automagiskt tilldelat ett personnummer. I kort så är du som svensk medborgare eller utländsk medborgare bosatt i Sverige alltid man eller kvinna även om du identifierar dig med en dagmask (långsökt men för att göra en poäng). Så nej jag pratar inte om ett biologiskt kön jag pratar om ett juridiskt kön.
Vid de fall där man inte kunnat könsbestämma barn så har dessa tilldelats ett kön. Finns fall där sådana barn i vuxen ålder faktiskt fått sitt juridiska kön ändrat. Kan vi nu släppa den löljiga frågan om hen.
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?
...och vi skiter fullständigt i dig och dina konservativa, transfoba åsikter.
i.imgur.com/6oQGwyi.jpg
Arch, hur vi sorterar ut människor officiellt sett har inte så mycket med saken att göra.
i.imgur.com/6oQGwyi.jpg
Först och främst: Hermafrodit
Detta ord används ej längre utan kallas intersexualism. Detta pga det nervärderande laddningen det har pga användningen av ordet. Ni vet som man idag kallar folk med färgad hud just det och inte ett ord med 5 bokstäver.

För det andra: Jag tog upp en liknelse i djurvärlden då människan är besläktade med dem (Jag följer Evolotions teorin i detta och anser att skapelsen har fel men detta är en annan debatt om någon nu är troende i skapelsen här). En människa kan födas med bägge könen eller med delar av de olika könen pga kromosomerna. Detta är faktum då det har hänt och man vet varför det händer. Alla är inte heller sterila och kan föra detta vidare.

För det tredje: Detta handlar inte om att byta kön eller att någon människa skulle kunna byta fram och tillbaka. Så att bara ta det ur sin kontext är ej produktivt.
Altså, det kan ha varit jag!
I sexually Identify as an Attack Helicopter. Ever since I was a boy I dreamed of soaring over the oilfields dropping hot sticky loads on disgusting foreigners. People say to me that a person being a helicopter is Impossible and I’m fucking retarded but I don’t care, I’m beautiful. I’m having a plastic surgeon install rotary blades, 30 mm cannons and AMG-114 Hellfire missiles on my body. From now on I want you guys to call me “Apache” and respect my right to kill from above and kill needlessly. If you can’t accept me you’re a heliphobe and need to check your vehicle privilege. Thank you for being so understanding.
Seriöst...
Kromosonfel så som Klinefelters syndrom (även kallat XXY), liksom andra åkommor som gör att vissa människors könsorgan utvecklas på ett felaktigt sätt betyder att detta är medicinska åkommor som tillkommit eftersom dessa människor inte utvecklas normalt vad gäller deras kön under graviditeten.

Detta gör det därmed lika felaktigt att säga att det finns ett normalt tredje kön hos människan som att säga att de med Downs är en underart till homo sapiens.

Nu släpper jag detta helt och hållet, anrop är fel forum för detta och att ens börja diskutera här från början var nog mindre klokt.
Mittt inlägg i debatten..