Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Optimera ditt ArmA 2
Vi skriver små tips här och där om hur vi ska få mer fps, få spelet att flyta bättre och smidigare. Nu samlar vi allting i en tråd istället så att det blir enkelt att hitta tips för oss med lite lägre system än super=)

Hittade en bra länk som tar upp en del samlade tips, kika gärna in, några grejjer var nya för mig och kommer testas ikväll=)

http://www.texasteamplayers.com/index...ic=65483.0

(Inget skitsnack i tråden, posta tips och tricks och låt oss andra veta om något fungerade)
Rock N´Roll is a way of life!
Spotify - StagHunt
Tips 1 han pratar om tolkar jag som att det är den nya inställningen man kan göra i senare patcher än vad den här refererar till (3D resolution). Så det behöver man inte göra manuellt längre i .cfg filen utan det räcker att göra i spelet...
Den hjälpte förövrigt mig en del, flöt på bättre efter att man jämställde dem, framförallt så blev det snyggare, utan att tappa fps =)

Tips 2 har jag inte testat, men det är möjligt att det kan hjälpa...

Tips 3 har jag också testat, men fick det inte att bli bättre. Kan vara så att min dator är lite klen för det Wink Ska dock testa igen för kan vara så att jag ändrade något annat samtidigt.
Får inte din länk att funka.

Allt på high, med AA/AF & post processing avslaget funkar bäst för min relativt klena maskin (Jag har ram på very high, dock har jag 2x512mb gfx ram). Ca 25-30 FPS men det ligger där stabilt om det inte är typ 30+ pers i min direkta närhet.

Värt att läsa är om scene complexion
http://forums.bis...hp?t=73947
En sak jag läst mycket om och även gjort, är en defrag.

Om man upplever att man har mycket stuttering, smålagg att det hackar, kan det ibland avhjälpas med en defrag. Rådet lyder också att man inte ska använda windows defrag då den e kass.
Vill ni prova, så rekommenderar jag er att tanka "o&o defrag 11" hdd´n blir som ny=)
Rock N´Roll is a way of life!
Spotify - StagHunt

Citera

Webdisciple skrev:
En sak jag läst mycket om och även gjort, är en defrag.

Om man upplever att man har mycket stuttering, smålagg att det hackar, kan det ibland avhjälpas med en defrag. Rådet lyder också att man inte ska använda windows defrag då den e kass.
Vill ni prova, så rekommenderar jag er att tanka "o&o defrag 11" hdd´n blir som ny=)

Har du vista så behövs det inte, det sköts automatiskt på nå vänster har jag hört. Har även provat att defragga trots det, och jag såg inga förbättringar så det kan nog stämma. Alltså det sköts automatiskt utan inblandning av windows inbyggda defrag.
Redigerat av Ish den 2009-08-15 00:05
Jag kör vista och har testat defrag, dock inte med o&o utan med ett annat som jag förträngt namnet på, defrag nånting =)

Hursomhelst så upplevde jag att det blev liite bättre, just smålagget. Men inga större skillnader. Dock rekommenderar jag det ändå då det (enligt programmet) Behövdes en defrag.. =)
Det var inte mycket skrivet här, men eftersom jag vill få fram lite fler tips på setup/inställningar så bumpar vi tråden lite.

System: Core i7 920 @ 2,66
6 gb RAM-minne.
Nvidia 275
WD 640gb hd.
1680*1050 22" skärm.

Nån som vill posta sitt system och vilka inställningar du kör med (jag har inte kommit in på finjusteringen ännu, installerade spelet igår)!?

Med den där burken lär du väll inte behöva några optimeringar?

Jag kör det mesta på high, och har en skitdator i jämförelse.

Citera

Ishie skrev:
Med den där burken lär du väll inte behöva några optimeringar?

Jag kör det mesta på high, och har en skitdator i jämförelse.


Hej!

Men optimera innebär i det här fallet "bästa möjliga inställning efter system" och då är det intressant oavsett hur bra eller dålig datorn är. Smile

Så lite inställningar, tips etc hade varit kul!
Lek lite med inställningen för shadows. Den växlar mellan att beräknas av processorn eller grafikkortet så det kan kanske märkas på prestanda. Kommer inte ihåg tyvärr vid vilken nivå som skiftet skerFrown

Citera

Nodens skrev:

Citera

Ishie skrev:
Med den där burken lär du väll inte behöva några optimeringar?

Jag kör det mesta på high, och har en skitdator i jämförelse.


Hej!

Men optimera innebär i det här fallet "bästa möjliga inställning efter system" och då är det intressant oavsett hur bra eller dålig datorn är. Smile

Så lite inställningar, tips etc hade varit kul!


Då spelar det väll ingen roll vad Vi har för inställningar? Optimera är ett så löst ord..

http://www.google...meta=lr%3D

Där har du. Kör så det ryker. Eller tills du upptäcker att det inte är så mycket att göra egentlien.. Det som funkar för någon funkar inte för andra .. Nu måste jag hastigt iväg.

Citera

Steel rat skrev:
Lek lite med inställningen för shadows. Den växlar mellan att beräknas av processorn eller grafikkortet så det kan kanske märkas på prestanda. Kommer inte ihåg tyvärr vid vilken nivå som skiftet skerFrown


High och V. High är GPU
för dom som inte fick sidan att funka eller så:

Citera

ArmA 2 is a great looking game sure but it takes a beast of a computer to get it looking like its supposed to. However if you don't have a beast of a computer, here are a few tips to greatly increase fps and make the game look a lot better.

Tip 1.

It has been discovered that the "fillrate optimizer" slide bar option in the video options of ArmA2 is kinda a bitch to figure out. While a low setting may give you less fps than a high setting, and a high setting also logically gives you lower fps, it is important to find a balance (I imagine for most of you this would be around 100%). This is because this slide bar is actually used to match the screen render output and the screens resolution. Meaning that a low setting will generate a small image and then "stretch" it out to fit your screen resolution, giving the game a blocky and fuzzy appearance that you would see if you zoomed in too far on a tiny image.

To greatly increase fps and give a better appearance to the game you can go into your ArmA 2 profile settings and change the CFG file.
C:\Documents and Settings\(username)\My Documents\ArmA 2\ArmA2.CFG
F:\Documents and Settings\(username)\My Documents\ArmA 2 Demo\ArmA2Demo.CFG

open that up on notepad and it should look something like this

language="English";
adapter=-1;
3D_Performance=-80000;
Resolution_Bpp=32;
Resolution_W=1600;
Resolution_H=900;
refresh=59;
Render_W=1600;
Render_H=900;
FSAA=0;
postFX=2;
HDRPrecision=0;
lastDeviceId="";
localVRAM=896;
nonlocalVRAM=1900;
sceneComplexity=160000;

Changing the Resolution_W, Resolution_H to match the Render_W, Render_H will result in a jump in fps. You can play with some of the setting until you find what works with you system. This is my setup and it works fine on for me.

language="English";
adapter=-1;
3D_Performance=-80000;
Resolution_Bpp=32;
Resolution_W=1600;
Resolution_H=900;
refresh=60;
Render_W=1600;
Render_H=900;
FSAA=2;
postFX=1;
HDRPrecision=8;
lastDeviceId="";
localVRAM=513998721;
nonlocalVRAM=527433727;


It would be wise of course to save a backup of your default settings and you only really need to change the resolutions, renders, FSAA and postFX (the last 2 the settings correspond to the numbers i.e. 0=low, 1=medium ect).

After you have changed the setting right click on the CFG file and change it to a READ ONLY file. This prevents the game changing the settings back on its own.



Tip 2.

For vista users sometimes the game works better in windows XP compatibility mode. I don't have vista, I have XP so I dont know. But in the target line (right click on the ArmA2 icon on desktop and go to properties) for the Arma 2 Icon (unsure about demo) type a space and then -winxp. Your target line for ArmA2 should look like this "C:\Program Files\Bohemia Interactive\ArmA 2\arma2.exe" -winxp. There are other 'startup parameters' you can use. Commonly used for mods but can also be used to limit the memory allocation or how many cpu's the game will use. http://community....Parameters



Tip 3.

This helped my game a lot. For Nvidia card users go to control panel - Nvidia control panel - change settings to advanced settings - go to Manage 3d settings - then set "maximum pre-rendered frames" to 8.



Thats all I have at the moment. This has improved my gameplay significantly. Although that has been with the actual ArmA 2 full game 1.01 patch. But im sure these may help in the demo also. Anyway I hope it help you but please dont blame me if your computer bursts into flames because you were in BIOS and not Nvidia control panel changing voltages.