Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Guide till SMAW v1.0
Tum regeln

För mig personligen är det bättre att sikta lite högre än lite under. Varför?
Siktar man lite för lågt kan den slå i backen, siktar man lite högt kan det fortfarande träffa eftersom projektilen tappar höjd ju längre den flyger. Inte svårare än så. Detta är extra viktigt då du skjuter fordon som sprängs oavsett Vart du träffar. Med andra ord, siktar du lite högt och inte träffar där du tänkt dig exakt så kan det fortfarande ge en träff något högre på fordonet och ändå slå ut det.



Att använda det optiska riktmedlet

Låt en sak stå klart. I verkligheten så riktar man in vapnen innan man skjuter (ställer in siktet alltså), så att man träffar mitten på 200m se exempel (alla bilder i tråden är klickbara för större version):
pici.se/pictures/mXDbssLse.jpgpici.se/pictures/PYsJojPzY.jpg

Men eftersom det här är ett spel, så vet jag inte detta säkert, jag har bara ANTAGIT att det är 200m. Då det är omöjligt att se vart man faktiskt träffar.

Hur vet jag vad jag skall sikta med på X avstånd?

Eftersom jag är osäker på vad siktet i spelet är skottställt till kan detta vara lite klurigt, men använd dessa som riktvisning.
pici.se/pictures/CnmMxGQxT.jpgpici.se/pictures/ErRGSlewj.jpg
pici.se/pictures/TWZDKvBzX.jpgpici.se/pictures/tGfawLZRy.jpg

Slutord

Öva, öva, öva! Det finns inge bättre än att öva om man vill bli bra på något! Börja med stationära (empty) i editorn. Byt sedan till pansar som är fientliga och smyg dig på dem för att sedan lägga in fientlig armor som patrullerar i olika hastigheter.

Jag vet inte om SMAW's riktmedel ser ut sådär på riktigt, men Sveriges GRG har i alla fall "hastighets sträck" åt sidorna. Detta spelar dock inte SÅ stor roll i ArmA 2 eftersom 90% av alla fordon står still. Kan vara användbart inom PvP dock! Kanske tar upp det i en ny version i framtiden om jag finner ett logiskt system, vilket kan vara svårt då det är nog så svårt i verkligheten. Har man igen laser som kan mäta hastighet är det ju bara uppskattning som gäller ändå Wink

GRG fungerar i alla fall som så att mellan ett sträck i höjdled och ett annat skiljer det 100m. Vilket inte verkar vara fallet här. Kanske för att de använder feet och inte meter? Där mitten allt som oftast ställs in till att träffa mitt i prick på 200m.


Det var allt för nu, hoppas ni lärt er något eller åtminstone förstår tanken bakom hur siktet fungerar.
Redigerat av Ish den 2009-08-14 18:06
Fint med en liten guide!
På en riktig SMAW finns det en 9mm spårkula som man ibland använder för att se vart raketen ska träffa. Geväret eller vad man ska kalla det sitter på höger sida om raketröret. Mad lite tur så kommer ACE2 modden ha spårkulan med när den släpps.

Citera

CASP skrev:
På en riktig SMAW finns det en 9mm spårkula som man ibland använder för att se vart raketen ska träffa. Geväret eller vad man ska kalla det sitter på höger sida om raketröret. Mad lite tur så kommer ACE2 modden ha spårkulan med när den släpps.


Jo vi sköt mycket sånt i lumpen me grg för att spara pengar. Fast då hade man en insats och ett modifierat eldrör.
Låter grymt fult när man avfyrar ^^
Bra jobbat!
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
Härligt med en guide Smile Kanske kan du slänga in guider för övriga varianter också? Vissa verkar nämligen inte förstå hur det funkar att låsa på mål och dylikt med de större tuberna.


Citera

Ishie skrev:
Jo vi sköt mycket sånt i lumpen me grg för att spara pengar. Fast då hade man en insats och ett modifierat eldrör.
Låter grymt fult när man avfyrar ^^


"FLÅNG!" Grin Grin

Citera

Tobe skrev:
Härligt med en guide Smile Kanske kan du slänga in guider för övriga varianter också? Vissa verkar nämligen inte förstå hur det funkar att låsa på mål och dylikt med de större tuberna.
Kanske det, jag använder ärligt talat dem aldrig, eller väldigt sällan åtminstone. Mest för att jag träffar ändå Cool
Vet inte hur det blir på svåraste, editorn blir ju på easy? Eller går det att ändra? Ställde ut två tanks på 1,7km avstånd. Javelin, inga problem. SMAW tog det två skott, missa me typ en halvmeter på första Wink

Citera

Tobe skrev:

Citera

Ishie skrev:
Jo vi sköt mycket sånt i lumpen me grg för att spara pengar. Fast då hade man en insats och ett modifierat eldrör.
Låter grymt fult när man avfyrar ^^


"FLÅNG!" Grin Grin


Haha, satt länge å väl å funderade på hur det skulle kunna skrivas ut, du satte verkligen hammaren på spiken med den Wink
Redigerat av Ish den 2009-08-15 00:51
Övade lite SMAW i editorn.. Inte för att man någonsin behöver skjuta på dessa avstånd men ändå. Kanske borde ha mindre mål istället nästa gång..

http://www.youtube.com/watch?v=VTI4m5...TI4m5SZavM
Redigerat av Ish den 2009-08-15 01:57
Bra med en guide! Och snyggt skjutet i editorn =))
Trevlig guide.
Ett tillägg är kanske att tänka på höjdskillnaderna? Dvs befinner du dig över antalet hundra meter över målet behöver du inte kompensera så mycket.

Ett annat är att skjuta på rörliga mål så finner iaf jag det enklast att inte följa målet utan sikta en bit framför och skjuta en eller flera sekunder innan målet passerar siktet.
Säkerligen går det att använda sig av markörerna i siktet för det oxå.

Men eftersom jag går mycket på "känsla" och jag träffar 99% av fallen så finner jag det vara ett mycket snabbare alternativ.

Det bästa är som sagt ovan att träna och träna.

Edit: @Ishie, hur får du fram en ammobox i editorn?
Redigerat av Jonathan82 den 2009-08-15 13:30
Välj non playable, å sen empty där du kan väla blufr/opfor etc.

Vet dock inte hur man gör dem fulla.

Öva är viktigast, jag vet inte hur man eller lite man behöver kompensera för X m.ö.h. Bilderna är ju på samma höjd, videon var ju bara nått jag gjorde för skojs skull. Det är som du säger, det är mycket känsla. Och det kommer med tiden.
Redigerat av Ish den 2009-08-15 15:53
Bra guide!
i490.photobucket.com/albums/rr269/lylix123/Anroplogo.jpg