Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Felsökning granQ style
cdn.discordapp.com/attachments/341134178919645185/413063119254847519/exploitable.png
Kom hem efter en lång (ok, normal) arbetsdag samt varit på systemet, ICA och på bageriet för köpa semlor.
Samtidigt var jag sugen på pröva lite kring senaste SFP editing.

Kliver innanför dörren, startar datorn som vanligt medans hänger av mig jackan. Noterar att skärmen har ingen bild utan i "orange standby".
Hm, nåja, det är väl standby. Prövar start, jo men nu då? prövar reset, hm hörde ju fläktarna köra om men fortfarande ingen bild.

Kör en kallstart med hålla inne startknappen 4sekunder tills datorn dör. Starta, same result.

Samtidigt prövar jag skärmen, start/stopp.. får lite bild "skärmen är vaken" men ingen bild från datorn.
Nu är det allvarligt.. finns inget att än gå felsökning granQ style.

Steg 1) Skruva loss sidan på datorn, starta störmen. Alla fläktar snurrar, men GPU fläkten stannar.. (dock egentligen inget konstigt då ofta är avstängda om kalla)
Steg 2) Pröva med grafikkortet på moderkortet.. hjälpte inte.
Steg 3) Inför att börja felsöka på kretskortsnivå, fram med dammsugaren och passa på städa lite..
Steg 4) Montera loss grafikkortet, funkar inte
Steg 5) Ibland kan hjälpa att dra ur strömmen helt, så monterar loss batteriet på moderkortet.
Steg 6) Montera ur RAM.. nu får jag error på RAM (då verkar ändå moderkortet funka med någon form av post)
Steg 7) Montera in ett ram, allt verkar ok. Inga fel på moderkortet (röd för cpu, gul för RAM, vit för grafik, grön är ok.. den lyser grönt).

Kan det ha med skärmen att göra? Flyttar datorn, prövar i tvn (HDMI). Får bild men boot stannar direkt.
Nu är frågan.. kan det vara så att blivit knas med min DVI sladd eller har hela skärmen blivit knas på något sätt.

Då inser jag lösningen, när jag startade skärmen råkade jag komma åt knappen som byter source från DVI till HDMI.
Så under hela tiden har skärmen sagt "No Signal HDMI 1".. Facepalm
Redigerat av Granquist den 2018-02-13 21:09
Är det en ny granQ-emoji jag skådar? Grin
Redigerat av ZluskeN den 2018-02-14 17:47