Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Serious COop Gaming - SCOG

Citera

Dansk_skalle skrev:
Låter fantastiskt. Om inte detta är något som är önskvärt inom Anrop som community kan det väl bli en liten utbrytning eller vad man ska säga, en spin-off för dom som vill gå steget längre... Fast jag vet inte hur det skulle funka rent praktiskt.


vilket var precis vad vi gamla rävar (kanske vi är är för tråkiga) varanade för, sen 2006 har sidan funnits och det har varit svårt få ihop svenska spelare som bara vill köra lite olika.

Kul att folk redan vill splittra..

grejen är att "seriöst lirande med rätt man på rätt plats" redan ryms i Anrop squad upplägg. Det finns ABSOLUT inget som hindrar folk från köra seriöst med rätt radiotrafik och med dedikerat folk till olika uppgifter. Vi har ju redan inofficiellt det, vem är medic? Jo Ola, Vem är skarpskytt, jo edwin, vem är chef, trracer med flera..

Att hålla på med att man skall kvalificera sig skapar bara problem, tänk om vi vill lira ett stort seriöst pansar uppdrag där alla kör tanks, nähä det går inte för alla har inte klarat det. Det blir bara en begränsning. Jag som ni kanske märkt är emot detta.. och tycker alla skall fundera på vad det egentligen innebär för communityn. Visst är det kul lira seriöst, men lika kul när inte finns någon lira med?
Precis Ish det är så vi tänkt, rätt man till rätt plats helt enkelt.
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
se mitt svar ovan Lambo.
@granQ

Jag vet inte hur det blir för alla andra, men jag kommer att spela Aion (MMO) när det släpps den 20e denna månad, så jag kommer kanske bara spela "söndagsuppdrag" enbart den överskådliga framtiden. Så för egen del, varför inte köra det lilla jag kommer spela seriöst. Jag var aldrig direkt intresserad av CL eller liknande. Jag spelade CL för att det var det alla andra spelade.

Jag köpte inte ArmA 2 för att spela RPG mods. Det finns det betydligt bättre lir för Smile

Rätta mig om jag har fel, men jag får vibben av dig att det skulle vara mindre folk om vi kör med SCOG. Men riktigt så blir det ju inte? Vi pratar ju om kanske en kväll i veckan, då vi som gärna köra liiite mer seriöst och liiite mer korrekt över radion unnar oss några timmar.
Det är ju i princip det det handlar om. Och glöm inte att det finns ett tydligt intresse. Medlemmar vill detta.

Just my two cents.

Är dock nyfiken på vad skillnaden skulle bli mellan SCOG och dem vanliga "söndagsuppdragen"?? Jag är för idén att köra mer seriöst, men hur exakt det skulle gå till undrar jag. Jag trodde det var det vi gjorde redan? Aja, blir ett par Bones avsnitt å nanna nu.. Tjo
Ishie, du säger det själv i sista raden "vi gör det redan", här handlar det dock om krafter som vill splittra anrop och har en privat forumsdel, grader och information som bara går till de som är med SCOG.

och vad hindrar dig Ishie från vara med anrop och bara lira på söndagarna? Jag har ju själv aldrig lirat CL och ogillar det verkligen, till och mer än dig tydligen.. men grejen är att anrop är öppen. Som du sa "lirade för andra lirade", så är tanken. Om du tittar i teamspeak så ser ni att det är 99% simulatorer och mängder med spel. Vi kör falcon4 en av de mest seriösa simulatorerna som finns på marknaden.

Anrop har alltid varit seriösa med glimten i ögat och aldrig haft behov av att dela upp oss i ett "med ranker" osv. Jag spelade i IC campaign ett tag (där väljer man sida, kompani och grupp för arma1/arma2) och det verkade så häftigt i början med alla som var duktiga osv.. men det visade sig snabbt att så bra blev det inte man blev bara ordentligt avskärmade från varandra. Det blir en slags "officers mäss" där de snackar vad man skall göra med alla nya osv..

jag ser att finns fördelar med SCOG men jag säger att nackdelarna väger över tiofalt och att det inte är en utveckling som är nödvändig för uppnå det som önskas, dvs seriösa lir på söndagarna på en betydligt högre nivå än tidigare. (Eftersom det tydligen inte räcker med den nivån vi har haft?).

För vara ärlig, tror vi (inte vi som jag har haft någon del av det men vi som i anrop) har utvecklat fler människor till använda radiokommunikation, spela korrekt på pelle's coop den senaste månaden än vad SCOG's träningslir skulle göra. Det är min erfarenhet från liknande. Efter lirat ofp/arma1/arma2 och gjort lumpen så blev jag "tvingad" i IC kampanjen att träna 2 gånger i veckan på t ex gå på led, skyttelinje osv.. det var varken kul eller givande.
Redigerat av Granquist den 2009-09-04 00:33

Citera

Är dock nyfiken på vad skillnaden skulle bli mellan SCOG och dem vanliga "söndagsuppdragen"?? Jag är för idén att köra mer seriöst, men hur exakt det skulle gå till undrar jag. Jag trodde det var det vi gjorde redan?


Ishie det blir lite skillnad då detta blir en form av kontrollerad COOP. Vi vet till exempel att de som flyger faktiskt är duktiga på att flyga. När jag har hostat missions har jag låtit folk som verkligen vill flyga flyga och struntat helt i om de är duktiga eller inte. Med ANROP-SCOG kommer folk visa att de kan t.ex. flyga, och "earn their wings". Då vet alla spelare att de har kompetenta piloter som flyttar dem in i striden. Detta gäller infanteri och pansar också så klart.

Sen, för att undvika att peka ut folk, slipper vi whine om att folk inte får sin favvoposition i gruppen. vi slipper att folk håller på med "du X kan vi inte byta plats?". Och framförallt, vi slipper rambo-spelande - som HAR förekommit ett par gånger under de COOP vi har haft.

och ishie, som du sa tidigare, vi snor inte folk från ANROP, eftersom folk fortfarande kommer lira CL, MMAI eller domination. Och som du också väldigt fint sa...

Citera

Och glöm inte att det finns ett tydligt intresse. Medlemmar vill detta.

Redigerat av pellejones den 2009-09-04 00:43
anrop.se/hosted/pellejones/anropbanner_pelle.jpg

Citera

Och glöm inte att det finns ett tydligt intresse. Medlemmar vill detta.


glöm inte att i princip ALLA som var registerade här innan sommaren 2009 säger att det är en dålig idé eftersom anrop för oss betyder en plats där alla är välkomna, allt är öppet och vi har trevligt. En fridtidsgård, inte ett träningsläger..

Problemet som jag ser och som jag fortfarande inte fått bra svar på är att: anrop rymmer seriösa lir, och scog rymmer inte alla. Rymmer inte ens andra spel vilket anrop squaden gör.

Rambo spelare, säg till mig pelle så säger jag till dem. Man får vara rambo, man får vara grupp spelare men man SKALL ALLTID anpassa sig vad som gäller för dagen. "when in rome.."

Citera

ALLA som var registerade här innan sommaren 2009 säger att det är en dålig idé eftersom anrop för oss betyder en plats där alla är välkomna

Så de som är reggade efter sommaren 2009 har inte lika mycket att säga till om eller? Det är ju så man tolkar det.
anrop.se/hosted/pellejones/anropbanner_pelle.jpg
Det lät tyvärr så...
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
Medlemmar innan sommaren 2009? Elitism?


Rock N´Roll is a way of life!
Spotify - StagHunt

Citera

Webdisciple skrev:
Medlemmar innan sommaren 2009?


crap, jag joinade under sommaren 2009, vad är jag förnått?, måste tillägga att majoriteten av dom som jag ser online och aktiva idag registrerade sig nu i sommar..
tbh så har båda parter rätt. cranQ har rätt när han talar om att de är fel att börja skapa grupper inom anrop och pånågot sätt skilja på dugliga/odugliga.
samtidigt kan jag förstå pellejones, de blir en helt annan feeling när man vet vad folk kan och inte kan, å för dem som gillar de seriösa liret i arma2 så blir detta ett stort plus i realism.

tbh så bryr jag mig inte, jag kommer delta i ANROPs kvällar och SCOGs kvällar, anledningen varför jag köpte de här spelet är ju för att de är sjukt snyggt och oerhört kul att spela med andra likasinnade, sedan ifall de råkar vara SCOGs kväll eller ANROPs kväll..vem bryr sig.
Redigerat av milka den 2009-09-04 02:43
nej inte alls vad jag menade men då "the oldies" för diskussionen i chatten och de nya på forumet så är det lätt glömma att det finns fler åsikter.

Citera

milka skrev:
samtidigt kan jag förstå pellejones, de blir en helt annan feeling när man vet vad folk kan och inte kan, å för dem som gillar de seriösa liret i arma2 så blir detta ett stort plus i realism.


Jag har bara hunnit köra ett par gånger och tycker mig har rätt bra koll på vad folk kan redan, kanske är man skadad efter lira så mycket att man snabbare lär sig.. känner har bra koll på iallafall:

zordax (pålitlig stridskamrat)
ola (bra medic som växer, inom ett par veckor en stabil gruppchef tror jag)
edlund (tja, alla känner väl han så)
osv.. och då har jag som sagt inte hunnit lira.

De som registerade sig innan 2009 har jag ännu bättre koll. Jag vet exakt vems befäl jag gärna kör under, vem som blir min pointman, vem man kan lita på och vilka som kommer droppa ur om det bli tråkigt osv.

vad som säger dock absolut ingenting (vilket alla som gjort värnplikten bör kunna intyga) är grad kopplat till kompetens.
jadå, jag kan räkna upp pålitliga spelare här med, alla som jag spelat med är duktiga på något och om alla ger manken till så kan alla göra ett bra jobb i arma2, krävs inte någon arme-bakgrund eller träning för att genomföra något.. bara ett enkelt knapp-tryck.
handlar väl mer om att man redan från start vet att piloten som sätter sig i hellin KAN flyga bra och man kan lita på att sjukvårdaren gör sig jobb på fältet, de är detta som jag förstod att "SCOG" är ute efter mer än att försöka "splittra" anrop som vissa får de att låta som.
Redigerat av milka den 2009-09-04 03:06
milka vad jag menar är att pelle tex kan posta:

Operation Deathwish
Gruppchef - Milka
Pilot - Trracer
Sjukvårdare - Ola
Skyttesoldat --
Skyttesoldat --
Skyttesoldat --

redan i inlägg 1, eller be folk PM:a honom så kommer han sätta ut folk och publicera listan. Vi behöver inte ha 2 namn, 2 chattar, 2 xml, 2 forum avdelningar för det. Så jag har fortfarande inte sett behovet av att splittra upp anrop i såna delar när det räcker med att någon som organisera lir att organisera lite mer än bara hosta. Vilket skulle ge samma "slutresultat" men i praktiken innebära mindre jobb ändå.

Genom göra få slots kan man även begränsa "n00bs" utan att behöva vara oartig och säga "näh, du får inte vara med".


EDIT. Tex bra system vore kanske att ha "maila mig tills på torsdag, sen sätter jag ut platserna", så blir det som mission design tycker/vill (bra) samt inte "först ut" som får bäst plats.
Redigerat av Granquist den 2009-09-04 03:15
Vi vill inte begränsa slots på missionen vi gör, vi vill inte leka gud med bannande och en massa kickar. Vi tror inte på diktatorskap/fascistiska fasoner om att det finns en allsmäktig som ska bestämma vilka som ska lira osv. Det vi vill åstadkomma är spelsessioner som alla som vill vara med på ska känna att det är något skoj och att allas insats räknas.

Du måste förstå nu, det är du som tjabbar om splittring inte vi...
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
Själv är jag bara här för att lira långa seriösa ArmA2-matcher, inget annat. Så för mig spelar det egentligen ingen roll vad ni gör.

Men ärligt talat så ser jag inte riktigt vitsen med det hela. Jag tycker det funkar bra som det är. Nybörjare kommer det alltid att finnas, och någon gång måste ju vara den första att försöka sig på nya områden på stormatcherna. Att behöva vara "godkänd" av någon sorts högre makt tycker jag inte hör till Anrop. Så här långt så har ju alla kännt själva när dom varit mogna nog att prova på något nytt inom squaden, och det tycker jag har funkat bra. De som är bra på något ska ju inte heller behöva känna sig låsta till det. Några Rambos har jag faktiskt inte lagt märke till under storspelen alls, så det finns ju inte direkt något behov av något system för att hålla sådana borta. De få som möjligtvis dyker upp kan vi som sagt låta GranQ skälla lite på Pfft

En låst forums-sektion tycker jag också är dålig och onödig idee. Det finns inga hemligheter och alla borde få vara med i alla diskussioner. Att låta nykomlingar få se hur aktiva och seriösa vi är genom att få lurka runt på forumet ger ju snarare en peppande effekt som bara gynnar Anrop Wink

Däremot så tycker jag självklart att de som gör och organiserar alla uppdrag får handplocka medlemmar för vissa roller eller bygga upp hela kompaniet som dom vill av medlemmarna som är intresserade av att vara med. Då får man ta den rollen man får och göra sitt bästa.
Tobe for President!

Citera

granQ skrev:
Ishie, du säger det själv i sista raden "vi gör det redan", här handlar det dock om krafter som vill splittra anrop och har en privat forumsdel, grader och information som bara går till de som är med SCOG.

och vad hindrar dig Ishie från vara med anrop och bara lira på söndagarna? Jag har ju själv aldrig lirat CL och ogillar det verkligen, till och mer än dig tydligen.. men grejen är att anrop är öppen. Som du sa "lirade för andra lirade", så är tanken. Om du tittar i teamspeak så ser ni att det är 99% simulatorer och mängder med spel. Vi kör falcon4 en av de mest seriösa simulatorerna som finns på marknaden.
.


Det är ingenting som hindrar mig? Allt jag menade med det var att jag förmodligen bara kommer synas här på helgerna inom den överskådliga framtiden då jag kommer ha fullt upp i ett annat spel.

Simulatorer tex Falcon4 (låter som flygplans simulator) är inget jag är intresserad av. Dessutom behöver man nog joystick/flightcontrols för att ge den sin rättvisa.

Look.. Allt jag menar är att jag *personligen* vill köra så seriöst det går När jag väll spelar (tex Söndagar) Det är allt. Jag håller dock med om att det kan bli lite segregerat. Och som jag skrev i en annan tråd så är inte det administrativa min starka sida, därav så litar jag på det du säger.
detta verkar kanon!

SIGN ME IN! Cool