Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Så här bra ser AI infanteri
Vanlig soldat:
Upprät Hukande Liggande
Springande 335m 255m 90m
Gående 175m 125m 80m
Stilla 160m 105m 60m

Sniper(kamoflagedräkt):
Upprät Hukande Liggande
Springande 200m 145m 45m
Gående 105m 65m 40m
Stilla 85m 55m 35m
Vart kommer siffrorna ifrån?
Är det räknat på en obeväpnad infanterisoldat?
Intressanta siffror iallafall.
Redigerat av Trracer den 2009-10-07 14:24
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
jag och fireztream kan intyga på att man kan ligga still utan guillesuit och AI kan bokstavligen talat kliva på en, alltså avstånd 0m, och dom upptäckte oss inte...

var iofs vid klockan 5-6 på morgonen, klar himmel. förmodligen var dom inte inprogrammerade på 'aware' eller liknande...

tror mycke spelar roll men denna listan är smidig som en slags säkerhetsmall, bättre än att chansa!
i35.photobucket.com/albums/d173/rigge88/index2php.png
Siffrorna kommer ifrån detta lilla script som satt på 5 soldater:
_target=_this select 0;
waituntil {_target knowsabout player>0};
_time=0;
player sidechat format ["Range %1 Value %2",_target distance player,_target knowsabout player,_time];

Jag testade med och utan vapen. Med och utan SMAW. Ingen skillnad.
Bra siffror!
Ett par saker jag har tänkt på.
Vissa fordon tycks ibland ha sämre sikt, eller är det bara jag som uppfattar det så?
Åt vilket håll en soldat tittar åt påverkar naturligtvis, men hu brett är hans synfält?
Och till sist skulle det vara bra att veta hur bra datorn hör än.
I gående, smygande, ålande i olika träng skottlossning, ljuddämpade skott, fordon osv osv..
Någon som har koll på detta får gärna skriva i tråden.
Redigerat av Jonathan82 den 2009-10-07 14:48
Hur bra datorn hör spelar helt roll på vapnet som sköt. Har man ljuddämpat så kan man räkna med att dom inte hör ett skit. Testade på samma sätt som syn fast jag gick upp bakom dom. På 20m hörde dom inte ett helt mag M4 holo sd på automateld.
Har testat T72, dom såg sämre än inf. Syntes på 160m springande när inf såg mig på 200..
Redigerat av Ouchtime den 2009-10-07 14:54
Intressant att läsa, men en aning spoilande. Lirar man coop seriöst som vi gör så tycker jag inte att man ska sitta och utnyttja AI'ns satta värden och brister.

I vilket fall så är ju AI'n ofta ganska oförutsägbar ändå vad gäller "alert-systemet", så det är väl inga siffror man ska stirra sig blind på heller Wink

Citera

Tobe skrev:
Intressant att läsa, men en aning spoilande. Lirar man coop seriöst som vi gör så tycker jag inte att man ska sitta och utnyttja AI'ns satta värden och brister.

I vilket fall så är ju AI'n ofta ganska oförutsägbar ändå vad gäller "alert-systemet", så det är väl inga siffror man ska stirra sig blind på heller Wink


Siffrorna gäller för: fiender som inte vet om dig, inte är speciellt uppmärksamma i din riktning, dagsljus, plan mark utan buskar el dyl etc etc. Så särskilt spoilerande kan jag inte säga att det är. Det är väldigt sällan man faktiskt kan använda siffrorna rakt av.
Vad jag tycker är användbart är dom relativa skillnaderna mellan hastighet och ställning som finns. Du blir t ex dubbelt så lätt att se om du springer istället för att gå.

Citera

Ouchtime skrev:

Citera

Tobe skrev:
Intressant att läsa, men en aning spoilande. Lirar man coop seriöst som vi gör så tycker jag inte att man ska sitta och utnyttja AI'ns satta värden och brister.

I vilket fall så är ju AI'n ofta ganska oförutsägbar ändå vad gäller "alert-systemet", så det är väl inga siffror man ska stirra sig blind på heller Wink


Vad jag tycker är användbart är dom relativa skillnaderna mellan hastighet och ställning som finns. Du blir t ex dubbelt så lätt att se om du springer istället för att gå.


Visste inte alla det redan? Ganska ovesäntligt i dagsljus, då man inte kan smyga sig särskillt nära ändå. Men när det är mörkt så märker man verkligen den gigantiska skillnaden mellan att gå, krypa och åla. En ball grej är att AI'n inte upptäcker dig alls om du bara vrider på huvudet. Ligger man i gräset som span eller sniper och får besök av en närgången fiende-patrull så borde man absolut inte röra på kroppen alls, utan endast med huvudet. Då kan du få en hyfsad koll omkring dig och har även goda chanser att klara dig oupptäckt Wink

Samma sak gäller när man ligger i bakhåll eller dylikt som ksp eller prickskytt. Rör så lite på kroppen som möjligt och dra nytta av din trackir eller alt-knapp för att spana runt och zooma. Ligger man tätt intill ett träd eller i en stor buske så får tom mänskliga spelare svårt att få syn på dig i pvp om du bara vrider på huvudet.

Citera

Tobe skrev:
Visste inte alla det redan? Ganska ovesäntligt i dagsljus, då man inte kan smyga sig särskillt nära ändå. Men när det är mörkt så märker man verkligen den gigantiska skillnaden mellan att gå, krypa och åla. En ball grej är att AI'n inte upptäcker dig alls om du bara vrider på huvudet. Ligger man i gräset som span eller sniper och får besök av en närgången fiende-patrull så borde man absolut inte röra på kroppen alls, utan endast med huvudet. Då kan du få en hyfsad koll omkring dig och har även goda chanser att klara dig oupptäckt Wink

Samma sak gäller när man ligger i bakhåll eller dylikt som ksp eller prickskytt. Rör så lite på kroppen som möjligt och dra nytta av din trackir eller alt-knapp för att spana runt och zooma. Ligger man tätt intill ett träd eller i en stor buske så får tom mänskliga spelare svårt att få syn på dig i pvp om du bara vrider på huvudet.


Detta är vad jag trodde också. Med det verkar inte vara någon skillnad på att ligga still och rotera 1 varv per sekund. Jag testade med att ligga stilla och så hur nära dom kom innan dom såg mig och sedan testade jag att snabbt föra musen över hela min musmatta fram och tillbaka. Jag fick ingen märkbar skillnad i siffror tyvärr. Däremot så kan det spela roll om du ligger nära en buske el dyl för då är det skillnaden i avstånd till busken som ger utslag.