Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Editering
 Skriv ut ämne
Problem att få moddad *.pbo fil att synas i Arma 2
Hello.

Tack för filerna granQ.

Har haft enorma problem om jag får uttrycka det så =) med att exportera bandvagnen (via arma2 modtool i 3d studio) till *.p3d format. Så alla som har lyckats med detta får gärna ge en förklaring av hur man måste gå tillväga från början till slut för att lyckas exportera en egen modell till p3d format i 3d studio (via mod toolbox)?? Jag lyckas inte ens konvertera en enkel box som jag skapat så nånting fattas i mitt huvud än så länge =)

Däremot lyckades jag importera bandvagnens backspeglar (via *.obj format) direkt i Oxygen2 sent igår kväll, så det finns ju hopp iallafall.

Har fått lite hjälp av Stiltman och nu skickat över en bandvagn till honom i *.obj format, får se om han lyckas komma vidare då jag förstår att han har mycket erfarenhet av modllering inom Oxygen 2 till ArmA2.

Tack till er alla som vill hjälpa till i ärendet...
problemet med obj formatet är nog som granq var inne på, att o2 enbart klarar av ytor med tre eller fyra hörn.
Test av filupplägg...
aot2100 bifogade följande bild:fil:
cone.zip [28.68kB / 353 Nerladdningar]
Hello igen.

Märkte nu att jag kunde exportera OpenFlight filer till *.obj som Oxygen 2 gärna smaskade i sig, texturerna verkar sitta perfa dem med.
Jag har dock fortfarande problem att få in modellerna och se dem i Arma2 (slår vad om att det har med config.cpp filen).

Skulle någon vänlig (de flesta verkar vara det här =) vilja förklara och visa (baserat på ovanstående bifogad fil "cone.zip"Wink hur jag gör för att se konen i ArmA2.

Låt oss säga att jag även kommer lägga till barriärer, taggtråd (syftet är att kunna göra en vägspärr i ArmA2) etc. kan jag då i en stycken config.cpp fil lägga till all info?

Alltså i Arma2 (Oden = "Sweden" - men, air, cars osv.) vill jag kunna se (tex när jag editerar) en flik "Misc" och under den fliken finns alla mina egna modeller... Har lite problem att förstå hur jag måste utforma config.cpp filen för att kunna visa enkla objekt.

Tack för era svar.

Har som nämnt tidigare mängder av modeller i OpenFlight som jag gärna delar med mig av om jag bara lyckas få in dem i ArmA 2.
Till herr granQ!
aot2100 bifogade följande bild:bild:
till_granq_sokvagar.jpg
oh oh.. vad har du i din model.cfg för sfp_vehicles? Pröva bara ta bort den, misstänker att du har sagt till spelet att bv206 är en person. Kan vara därför?
Nej det var tyvärr inte det, får samma fel fortfarande...



Men du sa till mig:
"Om du skrivit av felmeddelandet helt korrekt så är felet enkelt dock...

skall vara:
\sfp_vehicles\sfp_bv206_arthur.p3d

inte:
sfp_vehicles\sfp_bv206_arthur.p3d"



Vad menar du?, Vad är det jag missat? (för det är exakt detta felet jag får)
ah men trodde det stod i config men kollade ditt screenshot och verkade vara felsökvägar.

men hade du prövat sätta ut som tomt i fordon i editorn?
ah ok.

japp jag har försökt i editorn men då kraschar Arma2 varje gång.

Jag försöker mockla lite till med det så ger det sig säkert.

Tack så hemskt mycket för din hjälp granQ, vi hörs säkert framöver.

Mvh Andreas
Nu fungerade det äntligen...

Enkelt fel var att jag missat lägga till aot\ i sökvägen i config.cpp
Har provat ett 30-tal olika "egna" modeller nu o alla fungerar i ArmA 2.

Tack granQ (btw Grattis) och Oden för er hjälp.
En fin skärmdump som "bevis" (läs, ÖGONGODIS) åt oss Anropare? Smile
hehe om ändå =)

Jag är ledsen Zip, men de "stora (ögongodis)" modellerna har jag ej lyckats konvertera fullt ut än, har gett Stiltman några modeller utifall att han kan göra nåt mer med dem...
Konerna som denna långa tråd resulterat i =)

Så här kan det se ut efter granQ fått förklara ungefär 100 gånger för mig hur en modell konverteras och används i ArmA2.

Ni som vill ha hjälp med egna modeller att använda i ArmA2 (och har problem att få dessa att synas i Arma2), bara att höra av er så skickar jag extremt noggranna instruktioner = vattentätt =)

Ni som är admins här om jag gör så att jag tar fram massa misc modeller och vill dela med mig av dem till detta forum, vem kan jag skicka de till i sådana fall, om ni vill ha dem såklart.

Kommer snart bifoga bilder på olika modeller som kan vara av intresse (till en början blir det nog mest objekt som inte rör sig)..


Ha det gött.
aot2100 bifogade följande bild:bild:
koner.jpg
Beror på hur mycket du vill dela med dig, open source osv?

men kanske anrop's modell arkiv kan vara lämpligt?

http://anrop.se/infusions/pro_downloa...wnload.php

Där kan du ladda upp "färdiga" addons till arma2 (typ konen som du importerat) eller i andra format som inte är importerade.
Hallå igen.

Det är ju rysligt kul det här med modellering (men det tar tid=)...

Nästa fråga, jag vill få antennhuvudet högst upp på modellen att rotera (se bifogade bilder).
1. Är det nu jag måste skapa en model.cfg och definiera hur den skall rotera? Vet någon om några bra tutorials på detta?
2. Vilket rekommenderar ni att animera i Oxygen 2 eller direkt i 3Dstudio?

granQ du har inget exempel på en model.cfg där ett objekt snurrar?
aot2100 bifogade följande bild:bilder:
giraffe1.jpg giraff_camo.jpg
Rekommenderar att du gör det direkt i oxygen. För krävs i princip.

I oxygen har man en lod som heter memory (behöver inte användas men görs oftast). Där skapar man punkter som bildar en "axel".
Sen markera man i modellen och skapar en "selection".

i model.cfg skriver man sen följande:
vilken axel
vilken selection
hur skall den röra sig (roterande, glidande)
max, min värde
"vad utlöser animationen". ( t ex hjulen på helikoptrar utlöses av höjden/farten, en dörr av användaren osv)


jag har fått oxygen att fungera nu på min lilla laptop så skulle kunna jobba med modellen i oxygen om du vill. Skall försöka fixa en model.cfg om några timmar när tjejen är borta.

ohh dubbelpost. Om du har möjlighet, klicka på webchatt och kom i chatten. Oftast enklare få direkt hjälp där och flera som lägger sig i och kommer med hjälp Smile
Hej

Det vore ju jätteschysst om du orkar med det...
Glöm inte att jag vill lära mig också så om du lyckas fixa antennen att den snurrar får du gärna berätta hur du gjorde (detaljerat).

- Skulle även vilja att stödbenen kan höjas/sänkas
- Har letat efter en lastbil att sätta hela åbäket på men inte lyckats hitta en sådan än, har du nån lastbil över?
- Hela masten skulle jag även vilja kan resas/sänkas

Hmm vad tror du finns det möjlighet.

Lägger till dig i msn nu och skickar modell med texturer i packat format, hoppas den får plats bara.

Citera

aot2100 skrev:
- Skulle även vilja att stödbenen kan höjas/sänkas
- Har letat efter en lastbil att sätta hela åbäket på men inte lyckats hitta en sådan än, har du nån lastbil över?
- Hela masten skulle jag även vilja kan resas/sänkas

Hmm vad tror du finns det möjlighet.
.

självklart fixar jag så du kan lära dig, kan göra några exempel grejer bara och skicka över.

lastbil, saknas.. kan kanske göra en speciellare använda en ural från arma1 och måla till gammal volvo. annars kan se om ugga kan donera sin fm12:a.. behövs fixas en del men bättre än börja från scratch.

Stödbenen och resa masten är inga problem. Väldigt enkla animationer som man kopplar till "deploya". Radarn snurrar går också göra.. bara fixa bättre än BIS där mastern fortsätter snurra efter den blivit sprängd Pfft
Suveränt.

Du nämnde att alla modeller från arma1 (lastbilen jag vill åt) finns att ladda ner.

Då undrar jag var? har du någon länk?

Tack för svar!