Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
SAM - Swedish Army Mod
http://forums.bistudio.com/showthread...hp?t=95018

Gött, då har vi två konkurrerande moddar... *facepalm*
Redigerat av Finarvas den 2010-02-08 11:07
i.imgur.com/RaoBdkV.png
yes, skit bra news ju.

SFP kom för att OWS failade. Nu kommer SAM/SSG-Clanen eftersom SFP är för sega (dricker tequilla och dansar med flickorna, who can blame me).

Jag tycker bara det ar kul.. och den blir till ACE2. Da blir det mer sjalvklart att SFP skall vara sin egna mod..


Nah fin, inte hanga lapp. Marknadsekonomi och konkurrans ar vad som byggt det har landet. Dessutom ser ju deras grejer snygga ut..

att de hoppade av SFP utan saga nagot osv ar val det vanliga SSG-clan stucket, hjalper ju inte direkt for deras ryckte som palitliga vanner utan kanns ju snarare annu en "backstabbing"..

kanns lite konstigt att hanvisa Forsvarsmakten och framtida mojliga affarer, sanka over 6 ars arbete till folk som inte bryr sig mer an sa har..

Alla har olika prioriteringar och jag ar glad sa lange vi pa anrop ar ett gang som gnaller pa varandra med karlek..

och foresten ar du inte lite elakt nu nar du sager att vi har TVA?! 2 konkurrerande moddar... har du glomt @oden ?? Smile
Fyra blir det väl med Vilas också Pfft

Men visst, konkurrens är ju alltid bra, avregleringen av posten och... eh Arma2 snackade vi om ja?

Får väl se vad det hela slutar i.
i.imgur.com/RaoBdkV.png
Vad exakt menar du med "vanliga SSG-clan stuket" ?
Hypotetiskt nu..

Om en grupp människor grenar sig från en större grupp, för att de inte känner att de utvecklas, så är dem backstabbers?

Har svårt och se logiken, även om jag anser mig själv helt opartisk i
'Anrop vs SSG' frågan så förstår jag inte vad SSG som helhet har och göra med SAM.... Oh well.
Ish, kortfattat handlade om att SSG osv startades utan snacka med oss.. klart man får grena sig men att säga "nej vi vill inte splittras" samtidigt som man startar sin egna grupp, chatt osv.. tycker jag är dålig stil.

Att SAM startade med samma sak, det fanns ett SFP forum på anrop för SFP folket (vilket är tobbe, stiltman som startat SAM nu), och de hade mycket väl kunnat posta en tråd eller pratat med alla som hade med SFP om de var sugna att göra de SAM är.. därför jag övergav SFP för få in lite ny energi. Istället tog de över, gjorde ingenting sen klagade över inget hände och starta eget utan säga något.

och det är trots allt arbete sen 2002, anrop sidan sen 2006 och kontakten med försvarsmakten sen 2004 som jag har byggt upp och sen överlämnat. Anrop till Zip, inga problem, sfp och försvarsmakten för VBS2 osv till SAM.. och så händer detta utan ett ord. Jag tycker det är jävligt dålig stil.

på anrop klagar vi och gnäller mycket, som vi gjorde med ssg.. men vi gör det öppet och kanske utdraget.. så förstår att folk får nog och packar ihop. Sånt händer alltid, en del gillar inte det, andra gör det.. en del inser (vilket tycker kul ish) att livet inte behöver vara svart eller vitt och man måste välja en sida att besöka..

men just det här med gå bakom ryggen mer eller mindre tycker jag känns olustigt. Att lira på anrop och med anrop communityn samtidigt som man förbereder sin egna grupp.. att officiellt jobba med SFP utan göra något och få tillgång till allt för sen packa och dra utan säga något.. jävligt dåligt tycker jag.

Jag dömer inte personer för evigt, men jag dömer agerande. Och tycker att från en stor majoritet (sorry om jag dömer sam och ssg-clan som samma då de delar forum, folk osv) har betet sig väldigt omoget och "oschysst". Det står för mig och inte för alla..

men tänk såhär, du startar ett korplag i fotboll, ni har sjukt kul vilket lockar många. Så många att det blir snack om ändra korplaget till ett A och B lag. Du motsätter dig för vad som gjort det kul är korp "glada amatörer". Du må ha rätt eller fel.. men helt plöstligt dyker ingen upp alls.. för de har startat ett nytt fotbollslag och bjudit in alla "key players" men inte ens nämnt något. Bra eller anus?

Sen vill jag inte på något sätt ta äran för allt arbete som Pelle gjorde.. det lyfte verkligen anrop, tycker bara var en grymt tråkigt sätt att avsluta det på.. och alla andra som skrev "nähä.. detta ändrar inget.. vi kommer bara lira med SSG på söndagar och ändå vara på anrop".. det är ett riktigt litet fåtal som fortfarande hittar hit.

Vi har över 400-500 medlemmar och att folk kommer och går hör saken till.. och klart om någon tycker SSG fyller alla deras behov så behöver de ju inte surfa här. Men säga en sak och agera på annat sätt brukar jag ogilla..

// överreagerring over and out
Akta den dubbelposten säger jag bara ;D


Tror jag förstår vad du menar. Jag kan vara en riktig gnällspik själv utan att tänka på det ibland. Eller mer rätt, att jag ifrågasätter, motsätter osv.

Jag kan ju bara svara för mig, men för mig handlar det om att "alla drog", och då hängde man på. Jag tycker personligen inte att SSG är så olikt Anrop i grunden egentligen. Skillnaden är väll att vi har en fast ledning, och kallar oss klan. Såklart finns det annat som skiljer också, tex gradsystem osv men inget som har påverkat upplevelsen negativt. Själv tänker jag inte så mycket på det.

Vad jag minns så var det väll snack om något "mer seriöst" under en ganska lång tid? Jag vet inte detaljerna kring det, bara att det minsann visst pratades en hel del om det. Jag fick den upplevelsen att dem som ville detta mest 'fick nog' och kom till skott. Men jag kan ju ha fel. Detta är i alla fall min högst personliga uppfattning.

Beträffande SAM, så är det ju samma sak där, jag har ingen koll på detaljerna, så där kan jag inte ge något svar alls i princip. Jag tycker bara det är kul att *någon* tar sig tid och gör en addon med svenska enheter.
Bit inte handen som matar dig Smile
Redigerat av Ish den 2010-02-09 06:28

Citera

Ish skrev:
Akta den dubbelposten säger jag bara ;D


Tror jag förstår vad du menar. Jag kan vara en riktig gnällspik själv utan att tänka på det ibland. Eller mer rätt, att jag ifrågasätter, motsätter osv.

Jag kan ju bara svara för mig, men för mig handlar det om att "alla drog", och då hängde man på. Jag tycker personligen inte att SSG är så olikt Anrop i grunden egentligen. Skillnaden är väll att vi har en fast ledning, och kallar oss klan. Såklart finns det annat som skiljer också, tex gradsystem osv men inget som har påverkat upplevelsen negativt. Själv tänker jag inte så mycket på det.

Vad jag minns så var det väll snack om något "mer seriöst" under en ganska lång tid? Jag vet inte detaljerna kring det, bara att det minsann visst pratades en hel del om det. Jag fick den upplevelsen att dem som ville detta mest 'fick nog' och kom till skott. Men jag kan ju ha fel. Detta är i alla fall min högst personliga uppfattning.

Beträffande SAM, så är det ju samma sak där, jag har ingen koll på detaljerna, så där kan jag inte ge något svar alls i princip. Jag tycker bara det är kul att *någon* tar sig tid och gör en addon med svenska enheter.
Bit inte handen som matar dig Smile


internet här är inte som hemma, därför dubbelposten Pfft

men jag håller med dig, missförstå mig rätt eller vad man säger.. jag tycker kul med SAM och hoppas att sfp kan sporra dem att lägga massa tid på det.

Jag tycker kul att sverige har en egen "tactical squad" och fler grupper som gör svenska grejer men.. det är bara sättet hur dessa två "projekt" har fötts som tycker är tråkigt

men full förstålese att folk drar vidare. anrop's forum är tekniskt tråkigt och dåligt.. ssg-clan är "ny fräsh design".. .. SFP har massa gamla modeller.. SAM kommer med helt nytt. Det är förståligt och nödvändigt med föryngring..

vi får väl se vad som händer här näst.. det enda tråkiga är väl om bli som med unsung och vte.. där ena har grymt snygga modeller, sällan släpper.. och andra har bra kodat osv men ser tok fult ut.
Vadå, hade man inte kunnat bara säga vi gör dom här sakerna och ni gör dom och samarbetat :/ jag vill ha samarbete med alla svenska moddar istället för att varje gör en liten, bättre med sammlade kunskaper ju. fyfan.
som jag sa på ssg-clan, sverige kunde haft en mod av FDFmod kvalitet. Men så lär icke bli :/
Snyggt, häftigt men dålig stil tycker jag. det är så självklart att man ska sammarbeta särskilt när dom faktiskt va en del av sfp från början. helt onödigt säger jag, men snygga grejer.

Citera

BernhardEwers skrev:
Snyggt, häftigt men dålig stil tycker jag. det är så självklart att man ska sammarbeta särskilt när dom faktiskt va en del av sfp från början. helt onödigt säger jag, men snygga grejer.


aa, kan man inte försöka samarbeta på nått sätt? lixom snacka lite med dom..
jag tycker inte att det är bra med konkurens nu, det hade varit så j**la mycket bättre om alla sammarbetade

Citera

granQ skrev:
som jag sa på ssg-clan, sverige kunde haft en mod av FDFmod kvalitet. Men så lär icke bli :/



absolut, om alla sammarbetade hade det blivit så
Samarbeta med vem? Det finns ju inga att samarbeta med för det fanns i princip ingen som gjorde något i SFP. GranQ hade jag faktiskt ingen aning om att han ens var med på projektet förrän han i vintras plötsligt hoppade in och började "styra upp" grejer och gå igenom koden under en månad.

Jag anslöt mig till SFP i sommras för att bidra lite med mina texturer, och färdigställa dom i en lite större upplaga. Mer än så var inte planen för min del. I takt med att man jobbade med grejerna så märkte man inte mycket aktivitet alls i projektet, och det var inte mycket respons. Det kändes som att man var den enda som gjorde saker. Stiltman var i princip den enda man hade en aktiv kontakt med under tiden, men han kunde ju inte heller göra allt själv. Självklart blir man tillslut helt enkelt trött på det och tappar lusten att göra något över huvud taget. Under en period i höstas gjorde jag inte ett skit, men blev sugen på M90k när öken-banorna började dyka upp och började smått pilla med en retex för just det. Tyvärr så var det fortförande precis samma tystnad runt SFP, så det var inte direkt det projektet som taggade.

Sen kom plötsligt en jul-release, som jag knappt hade någon aning om. Men okej, skönt med en första version ute. Folket jag lirar med provade det en gång, gnällde på gammalt material, och sen var det bortglömt inom en vecka. Wow, vilken succé! Själv tänkte jag precis samma sak när jag insåg att det enda "nya" materialet var just mina texturer som jag hade gjort för flera månader sedan. Samtidigt läste jag också GranQ's inlägg om att SFP minsann inte ska nyttja ACE2 på det sätt som alla trodde. Jaha?

Så, vid det här laget är jag stenhårt bestämd för att helt enkelt lämna detta uråldiga, utdöda och poänglösa projekt. Varför sitta där och vara en del av något som knappt existerar, med högre makter som i slutändan bestämmer hur saker och ting ska vara, utan att knappt göra något själva? I princip ALLT i SFP måste uppdateras och göras om. Då kan man ju fan lika gärna skapa något nytt och fräscht, med en helt annan typ av utveckling och inriktning som får saker att gå framåt istället för bakåt. SFP var verkligen inte det projekt jag trodde det var från början.

Jag ville få ut mina m90k texturer. Efter att ha sagt att jag hoppar av SFP så frågade jag Stiltman direkt om han kunde hjälpa mig att göra något av mina grejer, så folk äntligen kan få ta del av dom. Yes, jag börjar om från början. Får hjälp med att bygga upp lite config-filer för mina m90 och nya m90k soldater. Satt och diskuterade grejerna med Mattan och brainstormade fram något arbetsnamn, som tillslut blev SAM. Detta ser ju fan bra ut. Tänkte att jag lika gärna kan fixa lite mer grejer medans ACE2-kisarna uppdaterar sin då väldigt okompletta och halvt instabila mod. Medans jag letar referens på google så hittar jag Gustavs hemsida där han visar upp sin AK5c-modell. Tänker "äh, varför inte?" och skickar iväg ett mail. Får svar några dagar senare om att han gärna konverterar modellen till ArmA2. "WOOO!" tänker jag, och skjuter lite till på modden.

Taggad som fan fortsätter jag uppdatera texturer och ger mig även på Herkules för att variera mitt jobb lite. Stiltman blir lika taggad och hjälper mer och mer med att bygga upp configs och tweaka modeller vi får tag på, och tipsar samtidigt om andra moddar som har intressanta grejer man kanske kan ändra på. Vi skickar iväg fler PM åt alla håll och kanter och får tillgång till bla G3 och RG32. Nordin som fajtar i Afghanistan hör av sig med en massa grymma referens-bilder. Shit, detta börjar bli stort. Varför inte?

Börjar släppa lite mystiska teaser-bilder för att se vad man får för respons. Folk verkade digga grejerna som fan, men trodde så klart att man hade sparkat liv i SFP igen. Först då tänkte jag "nej detta är fan inte det där deprimerande projektet, utan något nytt, något jag har skapat tillsammans med de pålitliga nissar jag nu jobbar med". Började påskynda saker, diskuterade fram och skrev en sorts presentation av projektet. Spelade till sist in en trailer med Mattan och tänkte släppa bomben samma dag där vi offentlig-gjorde projektet ordentligt. Några timmar senare var allt redo att postas över ett gäng spel/arma2-forum som jag brukar hänga på (Inkluderar inte dammiga Anrop), och sen vet ni resten själva.

Självklart hade man väntat sig mindre positiv respons från GranQ och Anrop, men det kändes ganska ointressant. Nu blir man dock kallad för "backstabber" för att man inte sagt till just GranQ att man hoppat av även om det inte är han som leder projektet, även om det tydligen är han som har sista ordet i allt som har med SFP att göra ändå. SAM är djävulens projekt som har skapats för att störta SFP, precis som vår onda följeslagare SSG som vill störta Anrop. Nej, det där är bara i dina/era fantasier. Varken jag eller någon annan i SAM-teamet bryr sig ett skit om SFP eller Anrop över huvud taget. Det finns inget att hämta här och precis därför skapade vi något nytt. Allt tjaffs jag hör om samarbeten med försvarsmakten och långa slit i alla dessa år har iaf jag personligen inte hört ett skit om. Jag lirade inte OPF eller ArmA1 så jag har ingen som helst historia eller kärlek för SFP, så I couldnt care less om det projektet.

Jag tycker det är jävligt dålig stil av er att klanka ner på SAM när ni inte ens förstår er på projektet. Det är jag som är projektledare och jag har verkligen inte gjort något fel i samband med min tid i SFP. Jag försöker inte konkurera med er iom att jag ser det som ett helt annat projekt med en annan inriktning. Detta är bara mitt sätt att släppa mitt arbete och sammla ihop svenska grejer och folk som vill kontribuera på samma gång. Vad sen Stiltman har tid att jobba med utanför detta projektet har jag ingen aning om. SFP är inte mitt problem längre.
Vad jag vet så finns det inte heller något som kommer hindra er från att använda SFP i samband med SAM, bortsett från det som kan strula med SFP+ACE2. Så det är inte så att ni behöver välja det ena eller det andra. Vill ni köra runt i de platta dystra burkarna till fordon i SFP så gör det!


Så, där har ni hela historien, i bibel 2.0 format. Väx upp och sluta tjaffsa nu.


Och angående "sverige kunde haft en mod av FDF kvalitet", hahahahhahahahahahahahhaha...seriöst.
Redigerat av Tobe den 2010-02-11 05:43

Citera

granQ skrev:
Vi har över 400-500 medlemmar och att folk kommer och går hör saken till..


Så, whats the big deal att ett 20tal försvan och startade SSG, efter att ha tagit upp frågan om att skapa den sektionen inom anrop och fått ett big no no?

Varför hänga upp sig på det? Verkar som att vissa har uppfattat att det var diskution om att fylla SSG's funktion inom anrops community men inte andra.

Klart man säger tack och hej om man får ett rungande nej.
men men, okej då förstår ja, haha gett med den långa texten Wink
Jaja, den historien är över. Vi kan skrika och slå vilt omkring oss utan att någon part viker sig, eller så kan vi acceptera att vi är olika. Vad mer behövs sägas egentligen..
Tobe, det handlar inte om att säga till mig på msn eller något.. men det fanns faktiskt ett SFP forum där ni kunde sköta kommunikationen. Ni skrev inget.. och självfallet händer inget samarbete då.

Min roll var inte alls att agera som gud, utan mer stötta.. men fanns inget att stötta när ingen gör, säger något.

och jag har inget emot SAM på det viset.. men tänk om du och stiltman visat det engagemanget för ett halvår sen istället för nu?
Det var lika möjligt då som nu.. tycker bara det är löjligt att ni var SFP och sen gnälls det över att det är inaktivt... det känns bara konstigt. Det var ju ni som var inaktiva.
Jag skrev faktiskt på forumet innan började med julreleasen och försökte göra ett "upprop" och pusha på er. Men inget hände, så därför tog jag saken i egna händer.

Att du och Stiltman inte lyckades förvalta SFP tycker jag du inte skall slänga i ansiktet på SFP.. att du vill starta något nytt har jag full förståelse för men snacka skit om SFP som om det vore massa andra när det faktiskt var du och stiltman, + snabel känns lustigt.

Så slutligen, jag klankar inte ned på SAM.. jag klankar ned på vad ni "inte" gjorde med/mot SFP. Viss skillnad där.

walkman, som jag skrev.. sånt som händer. Och vi hänger inte upp oss på att en del drar vi vidare. Det var bara sättet vi ogillade och allt snack om att inte skulle leda till splittring.. då vi är mer splittrade nu än någonsin tidigare. Men det är en annan diskussion, denna tråden är för SAM.
Jag förstår inte riktigt, tror jag. Hur kan du sitta här och klandra dom för att dom drog när dom var dom enda aktiva? Man borde väl få välja vad och vart man ska komma med sina projekt?
Projekt ja, för projektet är ditt om det så gäller en bild med massa kladd som ska vara en textur, en modell av ett fordon som kan tänkas användas i ett spel, allt detta är just ditt som skapare och du väljer att slänga till det till en annans projekt som te.x. SFP eller SAM.

Jag är ganska säker på att ett inlägg från vederbörande där dom formellt tar farväl hade räddat situationen för SFP.

Och som tobe påpekat. Om man är 'ny' och enda aktiva i ett projekt (man kan anta en 5mån gammal medlem som ny i ett projekt som varat i 8år) så kan man lika gärna "ge sig själv" äran för det man skjutit till med istället för att försöka tända en vattnad brasa.

Jag kan delvis förstå din "frustration" granQ, att du förmodligen anser det som ett misslyckande för dig själv att SFP inte "lyckades komma längre".
Men samtidigt märks ju även där att kämpaglöden brunnit ut för en god tid sedan då jag förmodar att du var och är (samtidigt som du nyligen sagt att du inte längre är) projektledare för SFP och din aktivitet i SFP projektet har inte speglats mer än julreleasen, där vi kunde konstatera att mycket material var konverterat direkt ifrån OFP, vilket iaf ger mig tydliga indikationer på att intresset för byggande och nytänkande svalnat/tiden inte längre finns. Men då får man vara beredd att resten av teamet går/har gått vidare.

Av erfarenhet vet jag att det är projektet som väntar på byggstenar och inte tvärtom.

Detta är då inget att hänga upp sig på, man kan som sagt inte klandra någon medlem i projektet att dom faktist får nog och går vidare. Än hur osmakligt det än kan tänka sig kännas så har man i slutändan bara sig själv att skylla.


låt SFP-lågan brinna ut, eller låt resterna ryka. (det gör ni som hållt på med det i 8år helt som ni vill)
vänta och se vad SAM har att erbjuda, tänk framåt och minns hur ett aktivt projekt utvecklar sig. (för detta är precis vad jag kommer att göra.)



Eftersom det ändå nämnts i tråden ang. anrop och SSG-clan så är det ju även där sagt att anrop ju är en community. Och ssg är en klan. (känner ni lukten av skillnad?)

Fragzone är en community (www.fz.se) och under fz.se lyder en hel DRÖS med klaner som har egna forum, egna hemsidor och så vidare. på FZ.se diskuteras spel och hårdvara. (för att relatera se bohemia interactives forum där inriktningen är arma/vbs/ofp)
Men av diskussionerna att döma kan man ju knappast påstå någonstans när man läst igenom att anrop.se vill bli sedd som en community utan mer som "en grupp gamla gubbar som dricker öl och spelar dyngraka på fredagar" fast ni sitter ju där på eran irc-kanal och ger ifrån er små linjer om diverse grejer.
Det intryck man fått senaste tiden man varit in här och tekniskt bevisat att man faktist lever är att ni vill sitta och tjura för man råkar kännas igen i samband med SSG-clan.

En annan grej som ni säkert vidare missat är att vi faktist bjussat in er på antingen ett A- och B-lag pvp eller en joint-op. Vi är öppna för förslag men vi kan inte engagera en hel community.

är det dessutom inte roligt att anrop fick en nytändning med alla som joinade mellan juli - oktober 2009? Samtidigt mycket trist att communityn inte rymdes en klan där folk ville utvecklas vilket senare skulle visa sig ha ett mycket stort intresse. Vem som ska klandras där tåls att tänkas på men är det den som befinner sig orubblig eller den som vill vidga sina vyer?

Hoppas allt jag skrivet går att läsa på någorlunda klarspråk, kände att jag personligen behövde ventilera mig i konflikten anrop vs. ssg även fast jag tidigare erkänt mig totalt opartisk så kan jag inte låta bli att läsa dessa patetiska meddelanden om "backstabbing" och vice versa.


Slut kom.
Redigerat av Rigge den 2010-02-12 01:48
i35.photobucket.com/albums/d173/rigge88/index2php.png
Rigge, som jag sagt tidigare. jag tycker SAM är bra och har full förståelse för att de drog vidare. Men jag ogillar två grejer.

a) inte ett ord på "sfp's sidor" om att SAM var påväg.
b) Klaga på att SFP inte var proffsigt, inte bra osv, ineffektivt, inga modeller.. när Tobbe och stiltman tillhörde de som tog över.

julreleasen var ju ett "släng ihop arbete" jag gjorde 2 veckor innan drog till Mexico för att se om få liv i "svensk modding" igen..


sen för svara på din grej.. säg en enda grej som var kopierat i julreleasen från OFP?? Det var från vbs2 som försvarsmakten beställde.Jag är grymt stolt över hur långt SFP har kommit.. och därför jag "stämplade" ur och tänkte att en ny generation kunde ta över. Likadant stämplade Ugga, Jonas och Kungtotte ut.. vilket var kärnan i SFP under OFP's tid.

men då inget hände.. så tänkte jag för communityn var det bättre jag gjorde något min sista vecka i Sverige än sitta whina på inga svenska addons kom. Så ledsen att jag själv på 2 veckor inte gjorde nya modeller.. tanken slog mig inte riktigt att jag kunde få ihop 4-5 månaders arbete på 2 veckor under tiden hade tentor och firade jul.

men sfp lågan brinner, som du kanske kan se i SFP-bloggen, har fått flera "nytänkade" idéer på sistonde.. kvalitet osv. Tja, SAM kommer nog bli det som spelas mest. Då SSG klanen lär lira med det.. men man kan göra addons av flera anledningar, bli känd, utveckla sin kreativa förmåga.. eller som jag gjort och fortfarande gör, tycka det är så sjukt kul att tänka ut något script och få det fungera.

för svara på din sista del, jo det var jätte kul med all aktivitet i somras/hösten. Vi skapade ju även Anrop squaden så nog rymdes aktiviteten. Men vad som har hänt har hänt, inget debattera mer om.
Redigerat av Granquist den 2010-02-12 06:12