Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Eldledning artilleri
Tjenare.

Jag såg ett inlägg på Armaholic som fick mig lite nyfiken. Det handlade om spelarkontrollerat artiellri i det avseendet att spelaren sitter på kanonen istället för en AI.

Så nu undrar jag...

* Hur kan man sända målkordinater från en spelare till en annan?
* Hur mycket påverkar vädret i Amra ballistiken?
* Hur kan man få kanonens riktning och elevation utskriven på en typ HUD?
* Hur får man in målkordinaterna på samma HUD?
* Vad är gravitationskoefficienten i arma?


Kanske svåra frågor, men det skulle vara jävligt kul att köra ett mission där man har som uppgift att med artilleri bekämpa mål som en annan spelare snokar rätt på...

Någon som har idéer?
Artilleri Modul Smile De finns Ingame sen första realisen.
Då får du upp koordinaterna vart du kommer att träffa, vädret vet jag inte.
Ser gärna detta i Coop uppdrag, eller någon som vet om det redan finns?
Redigerat av Chris_Acrobat den 2010-04-12 10:18
Vad jag vet så påverkar inte vädret kulbanor.
Lite repetition, men men...

Citera


* Hur kan man sända målkordinater från en spelare till en annan?


Genom att sätta markers på kartan (man siktar mha en "dialog" som visar kartbild + träffområde)

Citera

* Hur mycket påverkar vädret i Amra ballistiken?


Nada, afaik påverkar det mest rök

Citera

* Hur kan man få kanonens riktning och elevation utskriven på en typ HUD?


Görs redan i modulen tillsammans med sikte+kartan (sitter inte på speldatorn atm så kan inte fixa screenshot som skulle besvara typ.. nästan alla dina frågor)

Citera

* Hur får man in målkordinaterna på samma HUD?


Läsa av kartan, koordinerat artilleri/eldledning/span borde kunna genomföras om man lägger markers motsv. i "grupp" kanalen (då syns de enbart för gruppen, arma2 feature) på så sätt kan man helt eliminera överflödig information till andra enheter.

Citera

* Vad är gravitationskoefficienten i arma?


Pass. 9.82 m/s?

Artillerimodulen är i övrigt väldigt smutt o leka med. Problemen är att artilleripjäserna är statiska och om man scriptar att lastbilar osv kan förflytta dem (iaf i de enklare tappningar jag hittills jobbat med) blir artilleriet löjligt överkraftigt och totalägande om man inte organiserar så att fienden själv har art-span/motmedel (något jag faktiskt har implementerat i DFK2.0.1 men inte testat live).

Iaf, kan man imo se till att slänga in en GRK och en artellerimodul i flera coop. Om man låter pjäsen vara statisk osv. behövs egentligen inget motmedel (man får köra mot mindre utvecklade fiender som inte har art-span motsv Smile ). Dock får man hålla koll på sambandet så man int spränger sina kompisar i luften