Visa ämne
 Skriv ut ämne
SFP - Medical Chain Module
Satt och tänkte lite igår.. hur många timmar man spelat ofp/arma/arma2 är nästan oändligt och hur många minuter man spenderat liggandes inne i en ambulans och stirra på syrgasmasken kan räknas till en handfull minuter i bästa fall.

Problemet är att en medic, en ambulans och ett sjukvårdstält i ArmA2 fyller exakt samma funktion förutom att det är olika mobiler, storlekar. Tråkigt tycker jag så tänkte såhär.

Man gör en modul som man kan sätta ut på kartan, bör fungera alldeles utmärkt tillsammans med BIS egna modul. Tanken är att göra en fungerande "vårdkedja".

I praktiken tänkte jag något sånt här:

Spelare skjuts och träffas i benen, nu startas en "timer", om 10 minuter kommer spelaren att förblöda.

Steg 1. Sjukvådare
En medic healar honom, nu kommer han vara helt "återställd" som vanligt, kunna gå, strida men timern tickar fortfarande, dock har den dubblerats, om det var 10 minuter kvar så har han nu 20 minuter kvar att leva.

Steg 2. Ambulans
Om spelaren hoppar in i en ambulans (vilket fordon som helst som kan läcka, dvs kommer funka fint med addons osv) så stannar timern. Om man hoppar ut ur ambulansen så fortsätter den ticka.

Steg 3. Sjukhuset
Om man tar sig till ett sjukhus så stängs timern av.


Syftet är kort och gott att ha ett system för att "tvinga" folk till göra riktiga evac's och transportera hem soldater som sen kan komma tillbaka till striden.

Kommentarer, förslag osv?

Rent kodmässigt tänkte jag såhär.

Modulen placeras ut, alla enheter får en "addeventhandler hit" som startar sfp scripten om man skadas.

När man hoppar in i ett fordon kollas det ur fordonets config om den kan heala eller ej, dvs det är vilkoret om det är en ambulans eller ej.

Vet inte riktigt hur skall kolla sjukhuset, fundera på att sätta så soldaten alltid har minst 1% skada och därför kan heala när han kommer fram till sjukhuset (även om han blivit healad av sjukvådare, ambulans) och sen kolla när han healar om han är i närheten av en sjukhusbyggnad.. vet dock inte hur skall läsa av det för inte skall vara ett "fordon".

Annat problem är JIP osv, kanske kan få hjälp av oden som verkar mer insatt i sånt.
Låter awesome! Har faktiskt själv funderat på liknande lösningar med bärgning osv för ingenjörer, och även att kunna bygga broar och vägar för dessa... Kanske en helt annan diskussion, men ändå relevant i sammanhanget tycker jag, och då även mineringslastbilar.


Jag har mekat med ett minefield script för a1, men det är väldigt rudimentärt...
just fan... ogion, har du prövat "kp cti", är för ArmA 1, kanske går segt på din dator men det är grymt..

http://kpcti.granq.se/
Gjort av mig och kungtotte, finns möjlighet att skapa ett stort minfält med hjälp av helikopter, leka ingenjör Smile

För OFP försökte jag och ugga med olika lösningar för bygga fält broar, gick sådär men krävdes typ 50 delar (dvs 50 lastbilar som kom med dem) och hela blev väldigt opraktiskt. Sen är det få kartor som har bra möjligheter.
Fler kartor med åar vore bra.

men mer feedback om medical chain module plz!

Är klar med steg 1 och 2.. måste klura ut något med steg 3 :/
gQ|Laptop: är ju värre än ACE
Är ju inte kul att tvingas tillbaka till basen för ett skärsår på tummen
Det handlar ju om att folk ska spela, transportsträckor är inte roligt och är sånt som får folk att sluta spela
Visst kan vara awsome om man nu faktiskt spelar på plutonnivå eller större, annars meningslöst då fyllecopter/bil ai är meninglös. Man kan visserligen göra roliga MEDEVAC uppdrag på mindre nivå, där uppdraget går ut på att rädda herr Skjuten i foten.

Mundis Ex Igne Factus Est

i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/243/561/afc.gif
Här kommer ett första försök.. kan ju inte köra själv så vet inte om finns massa syntaxfel.

Mission varianten bör även fungera fint i vanliga arma.
Starta bara init.sqf så funkar resten.
Granquist bifogade följande bild:fil:
medical_chain_beta.zip [2.54kB / 397 Nerladdningar]
Jaha...Now were talking..

1: Awsome idea.
2: Större karta behövs.
3: Idén med timer kanske inte är briljant men Ok..Skulle hellre se
att man som Medic/Sjukvårdare är TVUNGEN att transportera till
uppsamlingsplats för vidare transport till MASH.
4: För att få folk att spela dett krävs nog ett nytt mission.

Mission:
2 lag
STOOOOR karta.
Timer 1,2,4,6,8 timmars speltid.
Poängräkning
Ett fastställt antal spelare med fastställt antal Fordon, Båtar, Flyg.
ALLT MÅSTE Återtas och reppas. Det som är förlorat är GONE.
Bas som EJ går att flyttas.
Varje spelare är GrC alt PlutC. Med det antal AI som är relevant
för sådan. En PlutC alt KompC som skickar ordrar,wp´s osv.
I frontlinjen finns ett fastställt antal städer som måste tas och
skyddas, inte för många och inte för lite. Kan vara relaterat
till antal spelare KompC borträknad. Städer som är tagna
generar oxå poäng per tid, likaså kills osv. Efter utgången
tid sammanställs poäng och den med minst poäng vinner
INTE...

Just my 2pecs
en annan detalj för skadade, typ ?handshit droppa vapen, kan ej plocka upp, legshit (fast inte så mycket att man tvunget måste krypa) så setpos down (eller motsvarande) om man försöker turbo-springa
Denna ide diggar jag till max! Egentligen så trodde jag att en liknande funktion skulle vara med i ArmA2 vid relese, så jag blev smått besviken när det visade sig att så inte var fallet.

Citera

Redkid skrev:
gQ|Laptop: är ju värre än ACE
Är ju inte kul att tvingas tillbaka till basen för ett skärsår på tummen
Det handlar ju om att folk ska spela, transportsträckor är inte roligt och är sånt som får folk att sluta spela

Med tanke på att det är en modul så behövs den ju inte användas. :)

EDIT:
Jag fick den inte att fungera. fick ett error:

Warning Message: Script medical_chain\hit.sqf not found
Error in expression if (!(sfp_medical_chain_timer_running)>
Error position: <;
if (!(sfp_medical_chain_timer_running)>
Error Missing )
File granq_beta_medical_chain\hit.sqf, line 7
Error in expression if (!(sfp_medical_chain_timer_running)>
Error position: <;
if (!(sfp_medical_chain_timer_running)>
Error Missing )
File granq_beta_medical_chain\hit.sqf, line 7
Redigerat av Chris_Acrobat den 2010-06-03 07:56

Citera

Ogion skrev:
Låter awesome! Har faktiskt själv funderat på liknande lösningar med bärgning osv för ingenjörer, och även att kunna bygga broar och vägar för dessa... Kanske en helt annan diskussion, men ändå relevant i sammanhanget tycker jag, och då även mineringslastbilar.


Jag har mekat med ett minefield script för a1, men det är väldigt rudimentärt...


Citera

granQ skrev:
För OFP försökte jag och ugga med olika lösningar för bygga fält broar, gick sådär men krävdes typ 50 delar (dvs 50 lastbilar som kom med dem) och hela blev väldigt opraktiskt. Sen är det få kartor som har bra möjligheter.
Fler kartor med åar vore bra./


Avstånden över floderna är för oftast för stora och även om man hade vattendrag som bara var runt 100 meter breda (och det fanns en strategisk anledning till att bygga bron) så skulle det krävas en del drillande för att få folk att bygga/leverera pontoner ordentligt. Man kan cutta bort en hel del mellanhänder, men skulle ändå behövas ungefär 15 man till att bygga bron (iom att man helt utesluter matrielgrupp och 'aporna' ute på båtarna som hoppar på sjösatta pontoner och sätter ihop dem). Man skulle kanske kunna koda ai:n till att hantera båtarna och ihopsättningen av bron. Men jag har väldigt svårt att tro att det går att få AI:n att BACKA ner för en väg, dumpa ponton och sen köra tillbaka till klargöringsplatsen, parkera snyggt och sedan ta en ny lastbil. Det är knappt att 7½ månaders F-skallar klarar det, absolut inte ens pivo-kodad tjeckAI.

Övriga tekniska problem som vi stötte på tror jag går att lösa. Nu för tiden har vi ju attachTo så pontonhanteringen (iaf i vattnet) borde gå att lösa smidigare. Inte helt säker på om det skulle gå att lösa på själva lastbilarna med annat än setobjecttexture/createvehicle magi. De andra problemen med kollitionsdetektering som man fick på bron (pontonerna stötte ihop med varandra och byggde upp ofantliga mängder 'energi' körde man över bron så blev tillslut fordonet skickat 500 meter rakt upp i luften) kanske gå att lösa återigen med attachto... osäkert.

Sen ska vi inte ens börja tänka på balknegerhärken såsom KB5 och BB4...Själva byggandet av dem går direkt fetbort då KB5 byggs av en stor fet kran och BB4 byggs för hand. De ellementen i byggnationen går inte direkt att simulera. Det kan finnas en poäng i att göra broarna som färdiga objekt och använda dem som skenmål... err... objectives för motståndarsidan att spränga. Har faktiskt sett hela 3 ställen på Chernarus i A2 där man rent teoretiskt skulle kunna smälla upp en KB. Dock förutsatt att den civila varianten 5 meter bort blivit sprängd.

Däremot skulle man dock kunna bygga en DB200 färja som ett färdigt objekt och använda för att transportera fordon över större floder (som irl). En DB200 pluton kan ju bygga två färjor som kan ta vars en strv122. Det skulle faktiskt kunna fungera. Hyffsat enkelt att scripta ihop också. Bara köra lite attachto osv.

Här följer lite bilder från mina DB200 försök från ofp tiden.

img.photobucket.com/albums/v181/uggaa/apa.jpg
Broterrängbil Db200 i buldozer

img.photobucket.com/albums/v181/uggaa/DSC_2890.jpg
Broterrängbil DB200 irl

img.photobucket.com/albums/v181/uggaa/DSC_4013.jpg
Broterrängbil 9572 (Den första typen av brobil, skrotad och såld nu för tiden afaik)

img.photobucket.com/albums/v181/uggaa/DSC_4194.jpg
Bogserbåt 4 på släpkärra

img.photobucket.com/albums/v181/uggaa/Image2006-04-031009.jpg
Försök med ihopscriptad bro... skitkul att bygga ex. 2km bro på 10 sekunder. Funkade dock knappt med ofp's byggiga kollitionsdetektering och allmäna pivo-kod

För övrigt köptes Db200 systemet in 1986 så för 1981 scenariot får man utgå från Ponton100 om man ska leka brobyggare
Redigerat av ugga den 2010-06-03 11:21
tack för du kollade chris, känner vi glider mer och mer off-topic

annars det jag tror hade funkat bäst i arma2 är sån där broläggarvagn..
http://www.4wdonline.com/Mil/Tanks/Pi...brdg01.jpg

Inte för sfp (köptes 1994 och lär inte finnas 2015) men rent tekniskt är denna lättast och borde räcka för vattendragen i arma2.


men klart man kan inte göra "realistiskt", precis som man i arma2 har en sjukvådare med ambulans och en kille som kör fuel, en ai som kör ammo så är det i verkligheten ett helt kompani..
Redigerat av Granquist den 2010-06-03 14:39
Det är inte bara vatten som kan behöva broar...

Om man vill lägga ut det i ett scenario:

Bef som står framför en karta och pekar
"Fi har tagit och håller dessa nyckelpositioner. Vi måste leverera en konvoj förnödenheter till denna punkt. Den enda vägen Fi har lämnat öppen går genom kraftigt kuperad bergsterräng som är oframkomlig. Nästan. Tack vare våra brobyggare kan vi sätta upp taktiska broar och därmed forcera denna terräng, till lede Fi's förtret.
Slut. Frågor?"
såja back on topic. Bara slänga in denna mappen och starta med:

medical_chain = [] execVM "medical_chain\init.sqf";
Granquist bifogade följande bild:fil:
mission.zip [1.59kB / 571 Nerladdningar]
nu har jag, och bara jag (ok, möjligen fixade oden massor) gjort klar en releae som borde funka.

För addon delen slängde jag på granq som tagg då är tänkt vara del av SFP och vill inte skapa några "konflikter" om folk råkar köra med båda.

Feedback och förslag för "sfp versionen" tas varmt emot. Funderar på om man kan göra något med ai också.
Granquist bifogade följande bild:fil:
medical_chain02.zip [5.42kB / 433 Nerladdningar]
är den här uppdaterad något? Smile
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
smått, skulle gärna se vi kunde pröva den lite stand alone och med andra.

Julvort nämnde ett script (norrin*?) så man kan lasta in i fordon, det vill jag ha. Låter exakt som jag vill ha medical module.
funderar på om jag ska lägga in det i mitt mission, men jag är osäker om den inte är klar.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
är den fixad än så att AI kan använda den? eller är det Player-only?
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
när man fått ögonskada och inte kan se något, kan du lägga in så en hint kommer upp och säger det. så slipper man tro att spelet har buggat ut för än. Smile
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Dessa snubbar har tagit granQ's Medical Chain(med tillstånd) och börjat lägga till en massa fler features och det ser ut att kunna bli ett riktigt nice medicsystem! http://forums.bistudio.com/showthread...eded/page3