Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Håller arma2 communities att dö?
Funderade lite på vad som pågår.. växer arrowhead/arma2 communites runt om på internet eller tvärtom..

vad jag tänkte på.

Under ofp's tid var det mängder med addons som släppts, i princip varje dag. Lite av en "alla känner alla" som var editors iallafall, folk hängde i #ofpec chatten, wgl hängde i #wgl osv..

Nu är anrop, på gott och ont får man väl säga, största IRC chatten för arma2 lir som jag känner till. En av anledningarna är att t ex ACE flyttat in på skype i en "stängd" miljö. OFPEC har tappat funktionen att folk kan få hjälp.. om man kollar på addonen som släppts så finns ett par riktigt stora typ FFAA men de kanske få 3-4 kommentarer på en nyhetssida.

Kollade BIS forum, just nu har de 300 personer på forumet som läser.. utav 70 000 registrerade.

Varje screenshot SFP släppte till OFP lockade till sig mängder med kommentarer och uppskattar att lika många i som utanför Sverige laddade ned SFP. Idag släpper man en youtube film och få vara glad om en person kommenterar, oftast en svensk då.

FDFmod = död i princip.. med det verkar hela kyllinki gått mer eller mindre i graven
Swissmod.. borta?
Fransmännen splittrades efter vbs2 "konflikt" med mera
Britterna, borta till VBS2..

Kvar är i princip BWMod och FFAA.. samt ACE.

Snabb titt i server listan visar folk som kör dominiation.. på ofp's tid var det bara coop, ingen JIP..


Är det inte ironiskt att ju mer multiplayer stöd vi har fått, ju sämre har "upplevelsen" i princip blivit?

Tycker rätt lätt konstatera att mycket i ofp/arma serien var bättre förr, förutom själva spelet, men rätt intressant fundera på varför blivit så.
/me undrar om inte gQ ska doktorera i interwebsanalys med MP-inriktning... Cool
Intressant.

Spelade inte så mycket MP "publikt" med OFP, var mest egenkomponerade sessioner med samma gubbar varje gång, men vad jag ser idag med JIP är att folk ansluter on-the-fly, testar lite vapen och lämnar - ibland är de kommunikativa och frågar "VAD SKA MAN GÖRA?" fast de precis fått en TaskHint på skärmen.

JIP kanske gav "oss" fler CS spelare?

JIP gav definitivt oss uppdragsskapare problem innan man förstod tänket och trots detta är JIP kod än idag stor källa till problem. Kan detta gett den nya spelarbasen (och till viss del gamla rävar) avsmak för "okända" missions varpå de hänger på Domi-servrar för där vet de vad som händer och de behöver inte bemöda sig med att läsa/förstå vad uppdraget går ut på?

Men addons frågan. Ja, jag vet inte men med OFP så förbättrade alla addons spelet markant medan idag så har addons mycket svårt för att nå upp till BIS standard varför jag tror att addon kulturen är så pass frånvarande som den är. Sen alla problem med icke-addons såsom ACE eller dylika moddar vilka genererar felmeddelande för alla andra varpå den med ACE inte förstår varför folk gnäller - ja det borgar väl inte för att tilläggen blir mer populära?
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg
men sen så var det väll mindre konkurrens på morerna krigs-spel då? jag minns att jag spelade Battlefield 1942 och Medal of Honor Allied Assault, men de var ju WW2-tema. Idag så är ju allt i modernt tema, Battlefield - Bad Company 2 och även Medal of Honor kommer ju till nutiden nu ju. Sad
Sen får man ju inte glömma Call of Duty.

När OFP släpptes så var det WW2's tid, när Saving privet Rayen och Band of Brothers var stort. Idag är det moderna krig efter att... 11 September(?) och att USA gick in i Afghanistan och Irak.

Är det någon som delar mitt ord och ser en likhet eller är jag helt ute och cyklar? Pfft
håller nog med chris där, nu är arma en i mängden moderna fps lir och sen är väl hela problemet att spelandet hela tiden gått mot att maximera antal frags, vilket inte a2 är särskillt lämpat för. räcker ju att se senaste dagarnas inhopp i chatten, folk vet knappt vad coop är för något, teamplay är när alla bunnyhoppar framför den som har ctf flaggan för att skydda honom.

Citera

subroc skrev:
folk vet knappt vad coop är för något, teamplay är när alla bunnyhoppar framför den som har ctf flaggan för att skydda honom.

Så underbart bra sakt!