Visa ämne
 Skriv ut ämne
Sverige köpte AMW
Då var upphandlingen över, finska patria vann igen. AMW istället för SEP eller Patgb 15 som vi kallar den.

Just nu planeras det inte att göra någon AMW, fdfmod har en fin redan men antagligen nöjer vi oss med Galten, Patgb203 och Strf9040 ett bra tag och istället händer inte så mycket på SEP fronten.
CP :/
Woho äntligen ett beslut = )

Rätt ska vara rätt men nu när det visar sig att det bara tog längre tid än nödvändigt.

Bra beslut enligt mig, flera användare och testad i strid.

Citera

Nordin skrev:
Woho äntligen ett beslut = )

Rätt ska vara rätt men nu när det visar sig att det bara tog längre tid än nödvändigt.

Bra beslut enligt mig, flera användare och testad i strid.


jag tycker det var fel.. av följande anledningar.

* Man köper fordon för leverans om 2 år för täcka behovet som tydligen finns nu.

Borde inte affären från börjat handlat om leasing, Polen har tydligen beställt 600, kanske de ha 100 de kan låna ut till Sverige för en peng för insats imorgon om nu det är för lösa problemet i Afghanistan borde man kunna skippa nyproduktion och anpassning för svenska förhållanden.

* Om man säger att det är för framtida behov, 2-7 år, så köper man den äldsta vagnen när modern som bör vara bättre finns.

Det jag reagerar starkt på, nu vet jag inte hur bra AMW så säger inte AMW är helt fel, är att SEP (inte alligatorn) har många moderna lösningar och döljer t ex sin IR genom dölja avgaserna osv. Varför är det bra mot talibaner? Jo för en värme kamera kostar bara några tusenlappar och kan enkelt köpas. Hyfsat avancerade sensorer är billigare än någonsin tidigare och om 2-7 år kommer allt vara billigare och även kunskapen om använda dessa. Därför hade jag nog röstat på SEP.

* Rent ekonomiskt har vi redan betalat 1 miljard för SEP, tidigare var det en invenstering, nu är det slösseri.

Så hela affären är dåligt genomtänkt, men så funkar ju försvaret normalt. Nu skall man ta hem helikoptrar som är på aktiv tjänst nere i Somalia för kunna stå i beredskap i Sverige ifall den behöver skickas på aktiv tjänst... smart.
Jag tycker det är ett bra beslut eftersom
+Vi köper från hyllan och delar finns att få tag på, gemensam logistik i nuvarande och kommande insatsområden
+Chansen för en leverans i tid är betydligt högre, här finns ju dessutom iaf leasingmöjligheten
+Slipper barnsjukdomar som alla nya grejer har
+Tillval med inbyggda motmedel mot RPGer finns

-Slöseri med investeringar, ja det får man hålla med om. Ytterliggare en i lista där vi kan räkna in Neuron, AMOS mfl

När värmekameror är problemet så är problemet bildförstärkare betydligt mycket större...dölja avgaser låter bra på pappret men hur bra funkar det i verkligheten. Stridsfordon 90 har samma tänk men jag kan lova att dom syns ändå.

Problemet i Afghanistan är inte så akut när det gäller Patgb, Patrian rullar och funkar. AMV är näst yngst av de som tävlade om kontraktet.

En liten parallell om behov, beställningar och resultat:
I Afghanistan har vi en helikopterbrist som ska lösas av en helikopter som levereras om x^2 år eller av en sporthelikopter som kan lyfta med 3 personer bak och som nästan får plats med en bår som används i insats istället för som tänkt som primärt skolhelikopter eller av en uppgraderar HKP10 (sista är mest troligt). Undrar hur många UH60 vi hade haft vid det här laget om det beslutet togs när förslaget uppkom om leasing eller kanske S-92or om inte regeringen fått bestämma vid första upphandlingen. S-92 dock med samma problem som NH90, inte i aktiv tjänst. Ingen av helikoptrarna fanns vid beslutsdatum i insatsområde. Känns bra att en helikopter som inte ens är levererad redan är sågad av sin största användare Tyskland ( http://snafu-solo...blems.html ). Smart drag av tyskarna att behålla sina UH-1D och CH53or.

Papperstigrar är bra tills dom stöter på en riktig tiger, Alligator är säkert ett kompetent fordon och det är synd att svensk (brittisk) försvarsindustri inte får orden men den finns bara på pappret.

Den finns, den funkar, den uppfyller kraven ,den leverera i insatsområde dagligen det är de största argumenten för AMV.
Redigerat av Nordin den 2010-08-14 16:17
jo AMW är nog ett mycket bra fordon, vet du något om vilka svenska anpassningar som är tal om (torn, beväpning?)
enligt vanlig FMV manér är det nog inte mer än
-höja taket 10cm
-lägga till ett extra hjulpar
-jet konvertera
samt man ska kunna köra under vattnet med den.

drog ett snabbt svep på AMW på nätet.. fanns inga snygga walk arounds på primeportal, hittade inga ritningar.. så nja, blir inte riktigt 2015 för oss med AMW.
AMW äre inte patrias SISU 360 eller??

HÄR TALAR VI SVENSKA
nej, Patria AMV, Advanced Modular Vehicle
Legitimerad SFP Gnällröv.
Blir Protector Nordic, iaf så är offerten uppbyggd på att den skall kunna monteras. Del av motköpen efter Archer affären.

Alt. benämning på vagnen är XA-360 (XA-180 = aka Sisu, XA-203 = aka Patria).

SAM tittar på AMV så förhoppningsvis så dyker den upp till spelet ändå.....
Redigerat av Nordin den 2010-08-15 03:38

Citera

Nordin skrev:
Blir Protector Nordic, iaf så är offerten uppbyggd på att den skall kunna monteras. Del av motköpen efter Archer affären.

Alt. benämning på vagnen är XA-360 (XA-180 = aka Sisu, XA-203 = aka Patria).

SAM tittar på AMV så förhoppningsvis så dyker den upp till spelet ändå.....

antar för tidigt för fråga om bilder? Smile
Är det inte den som polackerna har i sin mod? http://www.armaho...p?id=11747
Jepp tyvärr....men vem vet kanske dyker upp ganska snart..
här finns bilder på protector.
http://www.army-g...t1725.html
Legitimerad SFP Gnällröv.
finns ju tusen varianter, vill ha bilder på bekräftad nordic version. Behöver ändå slänga på galten.

Dock 1981 som gäller för mig denna veckan, sen får vi se, men antar bara en tråkig version planerad på AMW då? kanske få behålla Patgb 15 så vi har en fuel truck osv.
nordiska versionen (eller iaf den sverige haft på alla prototypbilder av ARCHER) är NM221

vet inte om det är den eller CROWS versionen som sitter på stryker, tror dock det är CROWS den har.
Legitimerad SFP Gnällröv.
Trupptransport, Sjv, Ledning och rep är beställd.

Protector Nordic http://www.fmv.se...cation.pdf

Finns i 2 versioner lätt och tung. Den lätta är ju inte så svår att klura ut, Protector Light och med tanke på att det enligt specen ska vara samma kabeluppsättning så känns M151 mest rätt.

http://forum.terr...0_4056.jpg m151 på Archer
och
http://www.fmv.se...ndler.aspx m151 på Galt så jag tror det lutar åt att det tunga systemet blir m151an på gott och ont.
yeah.. bara ammo och fuel som saknas då. Perfekt ju Smile

kanske får överväga AMW ändå, synd bara var så lite ref men men.. först 1981, sen mer 2015 buggfixar och kvalitetshöjningar.

Skulle haft finmod's scania bilar bara.. amv:n kan man göra själv.
Nordin, säker på att det är M151 på dina bilder och inte NM221?
Legitimerad SFP Gnällröv.