Visa ämne
 Skriv ut ämne
CTI, mer realism, strategi..
[url]http://granq.se/images/stories/kohpulau/changelog.txt
[/url]
men viktigt, samma spelglädje och enkelhet.

Några idéer jag tänker på är att ha som i company of heroes, olika sektorer som ger olika income.

Tex städer ger "pengar", olika industriområden, oljefält ger "industri kapacitet". Airport, hamnar och större korsningar, broar skulle kunna ge "infrastruktur poäng".

Pengar används för rekrytera "milita, soldiers" osv. Man kan köpa "förband" som håller tex staden utan att man har dom i sin grupp. Dessa kostar pengar hela tiden, "uppehälle". Får man slut på pengar så tillhör dom ens sida i låt säga 10 minuter, har dom inte fått pengar går dom över till "resistance"

Industrikapacitet används för köpa stridsvagnar osv.

Infrastukturpoäng/strategiska poäng har jag inte helt klart för mig, förslag? En grej skulle kunna vara att det ger artilleri och andra saker till commandern att sätta in.


Mer förslag?
Redigerat av Granquist den 2007-03-24 10:00
Infrastruktur kan ge någon form av stöd/underlättnad/rabattering av underhåll ex. drivmedel, rep, sjv osv.
annan idé som bygger vidare på "underhåll, underlättanad", olika strategiska delar kan bli "respawn points", en hamn eller flygplats kan få fram fordon.

Så commandern köper fordon, men kan välja om skall bli leverade i "basen", "hamn i corzol", "flygplats i pita" osv.. beroende på vad man kontrollerar.
Låter riktigt coolt det här granQ Grin. Men ska fordon bli leverade i basen måste de ju komma dit/produceras på något sätt. Fabriker/helitransport?
Industri: Städer => gubbar, fabriker => fordon
Pengar: Kommer från supply routes som viktiga vägar, broar, hamnar flygplatser. Som bonus får man även flygplan om man kontrollerar en flygplats. Kanske hamnar kan ge större klumpsummor även totalt sett, fast lite mer sällan än flygplatser.

Håller dock med om "hyran" för gubbarna, vilket fungerar utmärkt och även är logiskt gångbart med att det är vägarna som försörjer dom med mat och utrustning. Staden måste man äga för att övertyga dem =)
Redigerat av henk den 2007-03-15 02:03
granQhar väll täckt in nästan allt.

Det enda jag kan komma på som tillägg är utbildning och forskning.

Utbildning för att få enheter av olika slag.
Forskning för att förbättra och få ny ammo och få ut bättre effekt på motorer på flyg, strv och andra fordon.
jobbigt få ut mer effect av motorer osv om man inte kodar 4 versioner av varje fordon. Få tillgång till nya vapen kan man dock fixa.
Vill man väldigt gärna ha liknande progress som i många andra spel så kan man ju börja med ett fåtal fordon och soldater, sen "forskar" man för att låsa upp stridsfordon, stridsvagnar, hkp etc.

Det som är viktigast att implementera i mina ögon är det som henk är inne på om logistik. Om man kontrollerar vägnätet och viktiga knutpunkter och broar så ökar ens "logistikvärde" och man får bättre intäkter, så kan motståndarna anfalla infrastrukturen etc.
tror viserligen räcker om man vet att infrastukturen ger fiende sidan möjlighet för tex:
"ai paradrops", från commandern lägga ut stora minfält, för spelarna att respawn vid?


annan idé. Commandern köper alla vapen som sen infantriet kan "slåss om". Så istället för i CR CTI där alla har sina egna pengar köpa vapen från bestämmer commandern om han vill utrusta sina enheter med dom dyraste eller billigaste vapen, sen får spelarna gratis välja något ur "poolen".


EDIT. Nya markers för varje typ av zon.
Redigerat av Granquist den 2007-03-15 10:20
Bara jag som funderar lite... Något kanske kommer till nytta. Wink

Jag har funderat på AI vs Human. Ja, coop/CTI... Fast man kör ett spel hela tiden och AI får nya soldater precis som Human's ( vi Wink )
Tar man en stad så har den staden kanske ett oljefält, då har man bränsle till sina fordon osv...
Man ska kunna hoppa in när som men man startar alltid som "vanlig" soldat. Så för att vara tex sniper så måste din gruppchef tilldela den rollen till dig.
Och alla grupper måste ha en radioman så man kan prata med andra grupper och begära transport eller flygunderstöd mm.
En stor ö, ena sidan AI'n andra sidan vi. Grin
Commandern ska kunna se alla H och om dom AI som vi rapporterar/ser. Lite som i BF2...
Lite update. kommit igång nu. capture och endings funkar.

Är det köpa kvar och sen den tunga biten att göra spelbart i "coop" form.

dummat ned det lite, skall bygga vidare. Nu finns det bara pengar och IC.
Pengar används för soldater, att köpa och betala uppehälle. Har gjort så att om man går minus x. (Just nu 5000) så förlorar man. PÅ så sätt begränsa armérna.

Spelaren kommer som i CTI kunna köpa soldater till sin egna grupp och vapen, fordon. Commadern har även en special "köp" lista som ser ut såhär ungefär.

EDIT: la upp en bild istället. "hinten" till vänster är mitt debugläge för se.

EDIT2. Så jag inte glömmer:
[00:16] oh now i know what killer UAV, cti addon solution you could make in arma
[00:16] a UAV thats totaly ai controlled with "super sight"
[00:16] you select postion on map, its spawns, and place markers for all units it see
[00:16] for your side only

samt, fixa så barracker och radiomaster ger lägre upkeep kostnader.
Granquist bifogade följande bild:bild:
cm_menu.jpg

Redigerat av Granquist den 2007-03-16 00:17
liten update igen. tar ny post så kan bifoga en bild till.

Går köpa fordon och soldater, samt teleporterar sig till "speciella områden" om man har dom under sin kontroll. Såna områden kan/är tex flygplatser, hamnar, barracker osv.

Har inte funderat ut hur jag skall göra med basen, kan ha "MHQ" som i CR CTI, en fast barrack eller som jag har nu, en "avskiljd" ö med ett fordon för transport (helikopter) en lastbil för soldater, en repair truck för köpa fordon osv.

Funderar på göra så man har sin respawn postion men måste ha en hamn för få tillgång til köpa stridsfordon osv.

Kan göra så lättare fordon "paradroppas", typ jeepar.

Mycke skoj man kan göra, inte fantasin som sätter gränser eller koden just nu utan "designen".. kul =)
Granquist bifogade följande bild:bild:
vehmenu.jpg

Redigerat av Granquist den 2007-03-16 02:35
Snyggt jobbat granQ! Cool Shock
Önska jag kunde hjälpa till men jag är kass på att knacka kod... Sad
Hoppas på UAV'n! Smile
Det här verkar ju kunna bli jättespännande granQ Grin. UAV vore ju störtläckert men lägg gärna in så man kan se igenom dess kamera själv, man kanske vill reka terrängen för att se exakt var de står placerade?
Lite om olika "uppdrag" man kan köra i "Q-cti" (behöver namn.
skriver på engelska så kan jag posta infon på fler ställen sen Wink

Tyckte att CR-CTI tex var en bra motor men inte helt anpassad för kunna göra något annat än standard striderna. Tex hade båda sidor tillgång till samma typ av upgrades osv.

Hoppas på göra alla versionern så man enkelt kan använda som mall för anpassa i sin egna. Dom står i "prioordning"

Occupation
This one is closest to the orginal CTI mod.
Two "equal" teams will try to conquer the other.

Tactial Invasion
One team occupies the whole island while the other side is a invasion force,starts with more money and Industry Capacity and with acesses to better vehicles. Exemple of scenario, russian invasion of Afghanistan or USA invasion of Grenada.

Peace Enforcing
This is almost like tactical invasion but inversed, the surperior side start with all checkpoints but also have a "casuality counter". The counter keep track of all "UN soldiers" that dies and if they reach x they will lose the game.

For all games there is also other end conditions, a time limit, most zones wins. If you loose too much money. (You have to pay upkeep for your soldiers, if you aend up in debt you will lose the game after some time) or the standard "conquer", if you have 100% control the game will end.
Redigerat av Granquist den 2007-03-16 09:48
uppdaterats, ktotte fixat minorna och jag fixat allt jag buggade ur i dom första versionerna Wink
Det som funkar just nu på "commandermenyn" är
Light inf (luftlandsätts med hkp, tar närmasta flagga om sådan finns)
Paratroopers (liten grupp som springer runt och försöker störa)
Artilleri (aj)
helikopter utlagda minor.

Under arbete, flera slags grupper, och EOD team som kan städa upp bland minor.


Spelade första gången igår och säger att detta kan bli hur bra som helst för folk som gillar lite mer realism.
Granquist bifogade följande bild:bild:
mines.jpg
Antipersonelminor eller "bara" fordonsminor?

Skulle vara riktigt skoj att ta en flagga och sen minera området Grin
bara fordon.. då har man möjlighet att röja genom skicka in EOD.

ktotte har uppdaterat med ett "basic UAV script", och jag gjort modell samt att för att kunna använda artilleri behöver man nu en pjäs inom räckhåll.

Dvs, först anfalla en hamn, säkra, skicka ut lastbil (Ai) som kör till den puntk du valt och grupperar sig.

Just nu är det en lastbil och en artilleri pjäs, vi bygger funktionerna först och sen "kryddar vi" så jag hoppas att det blir en riktig "bas" med 3-4 kanoner och ammo trucks, osv.

Räckvidden är satt till 3500 meter, för gameplays skulle och vi bedömer det blir bra.
Det här låter ju synnerligen spännande!
Ge hit!
kom in chatten och lira med oss Smile