Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
VBS2 utvecklingsplan -> Arma2 (?)
Hittade följande från IITSEC som gick i december 2010.
http://distribution.bisimulations.com...ession.pdf

En del gött i detta som antagligen, förr eller senare, kommer i Arma2 (om det inte redan finns där).
nja.. brukar gå fort arma2-> vbs2 men andra hållet är svårt, speciellt få man tänka på att arma2 utvecklas för att säljas medans VBS2 säljer utveckling.

Ta tank striden, tänk du köpt vbs2 för några miljoner och känner "men stridsvagnarna är inte bra nog". BIS hälsar, om du betalar fixar vi. Upp med ett par miljoner till.

Vore det då så kul att se samma funktioner som du betalat för att utveckla i ett spel för 400 kr?

Det finns en del grejer dock tex handsignalerna och värmesiktet.. men det är förhållandevis ganska lite.
gjordes ju en rejäl uppryckning iom OA. Efter att ha testat Jcove Lite (vet dock inte hur pass bantad mer än i content den är i jämförelse med VBS2) så ser jag inget behov att köpa vbs2
Jag tror ni missförstod mig lite.

VBS2 kostar för det första inte miljoner. Det är i princip Arma2 fast med lite andra saker. T ex after action review (AAR).

Vad jag menade är att militären vill ha realism, i t ex väder, meteorologi, observation, fysik osv och detta driver utvecklingen/features framåt. Dessa får "vi" ta del av i kommande releaser av Arma2. "Typ". Det är nog inte så att man får exakta sikten, vapen etc men typ funktioner och features.

Och nej, jag menar inte att man ska köpa VBS2, det är inte tanken. Produkterna utvecklas ju i symbios och det finns ingen anledning att köpa VBS2.
Kortfattat så ser jag det lite såhär att Vbs2 är sjukt mycket dyrare än arma2 just på grund av att de är mycke mer avancerat och har mycket mer funktioner/features än arma.

Det är ju därför försvar världen runt köper vbs istället för arma, skulle dem då börja föra över funktionerna till arma så skulle de antingen behöva höja priset som fan på det å då har dom ju i princip 2 lika spel. Eller så höjer dom inte priset men då skulle nog kunderna till Vbs2 börja undra lite varför dom betalade mycket mer för nåt som går att hitta i valfri spelbutik för 300kr
Redigerat av Vort den 2011-03-11 18:48
jo vbs2 kostar miljoner, inte om du vill köpa ett ex men för många andra. När försvaret köper vbs2 handlar det inte om köpa en skiva och installera.

Bara en basic setup är ganska dyrt och en miljon kommer man snabbt upp i, datorerna anses vara det billiga i sammanhanget.

Har ju själv sålt VBS2 och sfp 2015 är till viss del samma modeller som utvecklades åt försvaret för ett par år sen av mig, ugga och engen. Så jag är ganska så insatt i priserna och vad de riktiga kunderna betalar för. Då från de stora som USMC som betalat för utveckling av vbs2 i flera år, till sverige som betalar för sfp + licenserna.

Tänk på en modell kostar runt 30 000-50 000 kr, och så tar du x antal modeller. Dessutom för försvaret räcker det inte köpa ett ex av vbs2, man får ju räkna på hur många anställda skall få tid sitta med det = kostnad, skall dessa skickas på utbildningar.
Så miljoner kommer man snabbt upp, väldigt snabbt... det intressanta är väl då också att säga att vbs2 är den extrema budget simulatorn.


Så nu har jag förklarat den biten, återigen, om du lagt 4 år och miljoner och åter miljoner för ett företag som sen tjänar grova pengar på ett 300 kr billigt Operation Arrowhead med de bästa värmesikterna i ett vanligt civilt spel..? Ok, kan säga att oftast är det skön attityd, försvaret och BIS hade inget emot vi släppte sfp, men det handlar om viss respekt mot kunden också.

Så jag menar att visst får vi se saker i vbs2 för arma2, men väldigt lite. After action review kommer i princip aldrig komma för det är i princip en av de viktigaste sakerna för försvaret (amerikanska som svenska), då de är avgörande för användas som utbildning.
GranQ, jag tror vi är överens. Jag trodde du menade att EN licens kostade miljoner. Självklart kostar det miljoner om man köper 15.000 licenser. Och jag håller fullständigt med dig om utbildningskostnad och utbildningstid. Klart det är mycket pengar. Jag är väl medveten om det eftersom jag jobbar med marknadsanalys av just utbildningsmateriel såsom simulatorer. VBS2 är som du säger budgetsimulatorn i sammanhanget.

Men återigen väljer du att missuppfatta mig. Jag menar inte att exakt replikerade (replicated, simulated) värmesikten i VBS2 kommer ARma2 till godo, men väl värmesikten överlag (generic). Och teknik för det (3d, API:er, protokoll osv). Eller annat som utvecklas i samband med exakt eller snarlik replikering i VBS2. Likaså krav på e x ballistik, du får inte exakta kulbanor för artillery, men ett väl utvecklad ramverk för det.

Men vi behöver inte tjabba, jag är övertygad att en del godis trillar över i Arma-utvecklingen vilket är bra för oss serious gamers (nåja, vissa av oss Wink