Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Stealth Jeep..
För skoj skull, vi kan väl se om vi har den samlade kunskapen på anrop för göra ett försök?

Resultet kan vi lägga in ArmA2/arma 3 sen Smile


Här är utmaningen:

https://www.fbo.gov/index?s=opportuni...e&_cview=0

Krav:

* Ett fordon för minst 2 personer och packning (320 kg)
* Räckvidd 30 km
* Ta sig fram automatiskt, i tuff terräng/väder (berg och sandstorm)
* Få plats i en CV 22 Osprey
* Vara "stealth", tyst och svår att se.

Nu behöver den inte vara helt osynlig, utan lite som ett B2 flygplan, svår att se i mörker osv.


För lite mer läsning på samma teama:

http://www.telegraph.co.uk/news/uknew...years.html



Vet inte hur vi skall genomföra planering osv.. finns ju rätt mycket tänka på, motor (är el bäst?), smådetaljer (för täcka hjulspår), praktiska, hur stor, liten? Materiel osv?


Så är några mer än jag sugen på starta en liten projektgrupp för skojsskull?


Att fundera ut:

* Tekniska krav, (storlek på fordonet, i meter osv)
Nuvarande krav: 1.2 meter bred
* Stealth faktorer, vad kan användas?
* Val av motor/kapacitet, styrka, räckvidd.
Nuvarande förslag: Stirling motor -> batteri -> elmotorer
* Design av fordonet
* Häftigt namn för projektet.
Nuvarande förslag: Anrop, Advanced Noise Reduced Operational Platform



Så whos with me?
Redigerat av Granquist den 2011-07-21 00:20
I'm with you! but I didn't get a thing... Smile
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
gott.. något fattar du säkert. Är vi 2 iallafall Smile

Tänkte om man räknar ut vikten, typ 320 kg + fordonets vikt.. så får man lite krav på motor osv.

För storleken har jag hittat följande data:
Cabin Dimensions:

Length24ft 2in (6.34m)
Width6ft (1.74m)
Height6ft (1.67m)
Provision24 troops or 12 litters
Rescue Hoist Capacity600lb (272kg)
Cargo Floor Limit300lb/ft² (1,465kg/m²)
Two External Cargo Hooks10,000lb each



Ett fordon (dock inte stealth eller något) som designats just för Mv 22 och ger en fingervisning om hur stor (liten) måste vara är denna:

http://en.wikipedia.org/wiki/Growler_..._(vehicle)

Med tanke på vi har säkert någon expert på motorer, drivaxlar, någon som gillar design (engen) osv.. så borde vi kunna få fram ett riktigt kul fordon.

Sen kan vi spela in det i ArmA Smile
stirlingmotor->generator->batteri->elmotor, funkar det för ü-bôtar så borde det duga för detta
För så kort range borde en el-/hybridmotor funka utmärkt. Kanske bioceller för extra kräm?
det är en tävling för riktiga bilar som du vill istället för att göra det på riktigt så vill du göra det i ArmA-universe? Smile
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Chris.. ja så kan man väl säga. Klart får vi till något riktigt bra vore det kul skicka in och se om man får något svar men mer "riktig tävling för skoj skull".

Finns ju open source ritningar på traktorer och annat.

Subroc, bra tips.. dock drivs ju ubåtar med "konstant varvtal" i en ganska så "konstant" miljö, en bil i terräng har ju ganska varierat, är det fortfarande ett bra alternativ? Elmotorer är ju tysta och har bra vridmoment, med en stirling så låter det utmärkt.


Så för motor tills vidare kör vi på subrocs förslag tror jag?

Zip, skall vi skapa en temporär avdelning så man kan diskutera motor och andra grejer för sig.. eller är det för ambitiöst för något lol som detta? Smile
Advanced Noise Reduced Operational Platform Grin

haha, subroc.. så bra Smile

om ingen annan har invändningar så tycker jag vi kör på subrocs 2 förslag (stirling motor och namnet).

Nu behöver vi hitta lite hur mycket kraft, batterier osv.. få reda på vikten.
Smarta lösningar? Vad skall våran ANROP-bil ha för features? Jag tror den bör ha en IR/radar lösning likt Oh58 som dels går köra igenom även om är rök och dimma, dels går använda för upptäcka fientliga patruller osv. Spaning helt enkelt. Antagligen monterad på taket men nedsänkbar för kunna transporteras i Mv 22:n

Lite läsning
http://www.ev-elbil.se/atttankapa.html
För AI navigation kanske ni skulle fundera på stereoskopisk LIDAR?
Ingen bryr sig om vad du INTE gillar.
Oxymoron: en sammansättning av motstridande ord, till exempel ensamma tillsammans eller Microsoft Works
www.globalsecurity.org/military/systems/ground/images/rst-v-1064.jpg

Ska den se så cool ut?
Redigerat av Emperor Archaeon den 2011-07-21 13:17
Galaxens räddare.
Som ni nämnde förut, El motor perfekt då de låter inget (Nästan).

Har faktiskt några faktorer, De bör kunna funka med en "ubåt system" som ni nämnde Pfft Ba o prova.
Arch, coolare så klart Wink

Jag tycker den dock skall vara helt täckt, gärna kolfiber, lätt och starkt, inte magnetiskt (alltid bra) och göra så den kan simma.

Anledningen för göra den täckt.. tänk vämresignaturen på den där. Sen har vi bara 1.2 meter i bredd, så den där bilden på 2 som sitter jämte varandra bekvämt som i en volvo kan vi nog glömma.

img291.imageshack.us/img291/4448/saabmcscompare1tir300.jpg

Skulle kunna ha halv fast "kropp" så man bara drar över nätet och täcker.

Tänkte lite på det igår och kom fram till att egentligen är väl motorcykel det billigast och smidigast, inte mega stealth men går plats i Mv22:an iallafall Smile


Kan man sammanfatta lösningarna som dessa?

* "Framtidsdesign", platta ytor, täckt
* Klassisk jeep design
* Desert Patrol vehicle stil
* Bv 206 (why not, står inte att måste vara hjul)

Jag personligen tror på kombinera framtidsdesignen, (täckt) med desert patrol.. lätt, snabb och möjligen att man sitter bakom varandra. Stora problemet, vilken design vi än väljer är att storleken är väldigt begränsande.
Möjligen om man gör att taket/fönster kan fällas och fjädringen sänkas så kommer man runt en del problem (låg bil är inte bra för terrängen).
Ja eller så gör ni bara ett fordon som inte har någon modell Smile

Om du tänker så att du gör 2 modeller. SEn så har man ett action. Den ena statusen är en jeep. Sen den andra så är det bara några få saker och osv. Sen hur man ska kunna Göra det bra för dem som sitter i vet jag inte men. Vad som än händer måste ni ha en texture som kan ändras som en video.
Redigerat av Mdahl den 2011-07-28 15:29
Away
Coolaste tråden hittills?
----------

Det finns bara ett I5 och det är nedlagt.
kan vi inte ha ett motorljud av en tjej i orgasm också? the Russian will never know what hit 'em! inte U.S. Air Force heller för den delen.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Satt och klurade lite på vad som redan finns på marknaden och hittade en intressant pryl.
http://www.polarisindustries.com/en-u...rview.aspx

Om man tänker till lite granna och gör denna "stealth", dvs lägger till lite släta plåtar i snygga vinklar osv så kan man nog klara av det hela.
mer stealth än såhär blir det aldrig!
http://landylanduk.com/images/sas-pin...anther.jpg

men för att vara lite seriös så smälter rosa in mer med sand på avstånd än vad sandfärg tydligen gör. (fråga mig inte varför, tycker det låter skitskumt men sas andvänder det i öken miljöer)
Redigerat av JoelBitar den 2011-07-28 23:26
Kommer du ihåg hur det var förra vintern?
Kan någon förklara varför stirling, jag förstår inte. Sad

Det är ju som gjort för ubåtar, men hajar inte varför eller hur man skulle
använda det på en bil. Värmekälla? (Kärnkraft?) Kylning? (vi har inget hav runt bilen utan att köra riktigt galet fel).
Går det ens att konstruera på land så den ger mer effekt än det krävs för att förflytta sig själv + last
i terräng (och med tillräcklig hastighet)?
Redigerat av Vrazalica den 2011-07-30 09:39
Vad folk har för roliga tävlingar. Jag jar ett förslag till karossen och camoflauget.

Japanerna har uppfunnit tunna LED-skärmar men även E-Ink variant som inte behöver ström när bilden är fast. E-Ink var tänkt att användas till e-bookreaders men kan säkerligen ersätta ett camo på en bil.

http://www.youtub...apFspOlK10

Genom att använda E-Ink så blir värmestrålningen minimal än om man använt upplysta skärmar. Dessa e-Ink sitter sedan i olika storlekar runt om bilen så att alla ytor täcks, även genomskinliga e-Ink kan göras för rutorna på bilen.

På motsatt sida om bilen sitter där små kameror som fångar upp omgivningens färger och mönster. Med en dator styrs hela mekanismen automatiskt men individen kan manuellt välja vilken vinkel han vill att bilen ska vara minst synlig för. En bil som på dagen har en blandning mellan sandfärgat och himmelblå kan obemärkt passera öken.

Om man väljer att köra med bilen i skog blir bilen samma mönster som skogen på motsatta sidor. Kamerorna samlar då givetvis upp bilddatan i realtid och skärmarna uppdateras allt eftersom miljön ändras.

I civil äger kan bilen dessutom sätta på en tapet som får den att se ut som en vit Toyota pickup eller motsvarande bil man vill maskera den i.
På natten stänger man enkelt av skärmarnas färg och sätter den på svart.

Är det en för avancerad idé eller är den do-able?

Och nej min dator ligger på sjukan så jag kommer in på ts när den är frisk igen.