Visa ämne
Anrop » Övriga Spel » Övriga spel
 Skriv ut ämne
BF2 och annat som går under nostalgi
För att nostalgi är kul!
Jag hittade mina skivor och har börjat köra lite igen. Vilka andra här har guldet i dammiga kistor att plocka fram?
Altså, det kan ha varit jag!
BF 1942?

Är det någon mer än jag som spelade Sudden Strike?
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)

Citera

Kapten-N skrev:
BF 1942?

Är det någon mer än jag som spelade Sudden Strike?



Haha, första gången någonsin jag hör någon som spelat det Pfft Var väl minst 8 år sen det fungerade på min dator. Vet inte varför, men det går inte att installera längre. Sorgligt... Det är nog ett av de bästa strategispel jag någonsin spelat.

BF42-skivorna ligger väl och samlar damm någonstans de också Pfft
Sudden strike 2 föll jag för men inte ettan vet inte varför.
Altså, det kan ha varit jag!
någon som spelade silenthero modden till bf1942? sverige mot norge i krig..
jag och brorsan brukade spela Sudden Strike 2 demot när vi var små, mycket bra spel. Smile
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Jag föll omedelbart för Sudden Strike när jag testade demot för första gången. Jag gillade demot så mycket att jag importerade demouppdraget till fullversionen av spelet. Pfft
Spelet hade en ganska mysig känsla. Fågel musik och andra vackra bakgrundsljud. Ibland parkerade jag bara fordonen och satt och tittade på dem och på miljöerna. Det var faktiskt detta spelet som gjorde mig intresserad av militären från början.

I första Sudden Strike kunde inte fordon backa. Det var självmord för en stridsvagn att dra sig tillbaka eftersom de då vände den svaga sidan mot fienden. Pfft
Det fanns förresten en expansion som hette "Sudden Strike: Forever". Jag kommer inte ihåg om expansionen lade till backning eller om det kom först i tvåan.

I tvåan kunde man lasta infanteri på stridsvagnar och faktiskt ha flygplatser! Det var lite konstigt det med infanteriet som satt på stridsvagnarna eftersom ibland avfyrade de ett skott, även granatkastare, men oftast sköt de inte alls. Pfft
Man kunde även göra så att stridsvagnarna fick längre sikt genom att ha chefen till att sticka upp huvudet och man kunde i allmänhet hantera besättningar i fordon. I ettan var ett fordon ett fordon på heltid och enda gången man hade besättningsmän var om de lyckades överleva när fordonet sprängdes.
Tvåan var en klar uppgradering från ettan. Jag saknade vissa saker från ettan dock, så som miljöer, för jag skulle gärna vilja ha kunnat importera uppdrag från ettan för att köra i tvåan.

Ettan och expansionen kom ut på den tiden då spel kom i stora kartonger. Jag kommer ihåg att det var en stor grej att gå till en spelbutik då för att köpa ett spel. Man hade läst i en speltidning om spelet och kanske även testat ett demo innan man köpte det och man var jätte exalterad över att gå och köpa spelet.
Det känns lite ledset att tänka tillbaka på den tiden, för nu sitter man på Steam och ser att ett nytt spel släpps, tycker att det verkar intressant och köper det och installerar det utan att ens resa sig ur datorstolen. :/
Jag har kvar de gamla spelkartongerna från alla spel jag har haft. Jag vägrar slänga dem. Det är så mycket nostalgi i dem och det ger dem ett personligt samlarvärde. Det är förmodligen samma känsla som äldre personer har för vinylskivor. :'-)


Jag installerade Silent Heroes till BF 1942, men jag fick det aldrig att fungera. Sad
Redigerat av Kapten-N den 2011-11-06 20:40
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)
sudden strike var otroligt nice.. men gameplay mässigt tycker jag det inte höll.

Blev att stå med pansar bakom, skicka fram rifleman/sniper för lysa upp "fog of war" så de kunde verka, eller kalla in artilleri oftast. Sådär kul i längden men tro nog körde igenom de flesta kampanjer Pfft
jag och brorsan bara spawnade infanteri och anföll mitten av banan. Smile
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!

Citera

Chris_Acrobat skrev:
jag och brorsan bara spawnade infanteri och anföll mitten av banan. Smile

Spawnade? Snackar vi om samma spel?
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)
kommer inte ihåg om det var poäng- eller tid-styrt, men man kunde iallafall tillkalla förstärkning på multiplayer-delen av demot. då valde vi bara gubbar. eller så kanske vi avsatte alla fordon, jag minns inte jag var liten då!
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Jag minns inte ens att demot hade en MP del. Jag hade förstås inte internet på den tiden så jag kunde inte spela MP, men jag har för mig att uppdraget startade när man startade demot och att det därför inte fanns någon meny att välja MP i. MP i Sudden Strike fungerar i alla fall som så att man tar olika punkter markerade med zeppelinare i olika färger och när man har alla i samma färg så får man förstärkningar. Man får inte välja förstärkning, utan det är förbestämt beroende på vilka zeppelinare man tar.
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)
Det känns igen. Smile kanske var ett separat MP-demo. Vi körde det i LAN.
Det var iallafall riktigt roligt på sin tid.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Ah visst ja, du snackar om SuSt 2 demot. Jag spelade bara demot till ettan. De andra köpte jag så fort jag såg dem i affärerna. Pfft

Jag skulle förresten gärna hitta Sudden Strike: Resource War i någon begagnat låda någonstans. Jag skaffade aldrig den, jag tror inte jag såg den i någon svensk butik. Det var nog det sista SuSt spelet innan trean, som var i 3D, kom ut. Jag spelade ett demo till trean men jag tyckte att det var tråkigt. Det var inte alls samma känsla och dessutom tyckte jag att allt rörde sig för långsamt, fast det kan vara för att jag glömde höja hastigheten på spelet. Pfft
Redigerat av Kapten-N den 2011-11-07 16:54
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)
Kom det en SS3? Jävlar, det har jag missat helt.

Jag skaffade Commandos boxen för några år sedan och det är skoj att bli arg över gröna trianglar.
Altså, det kan ha varit jag!
Commandos är najs! Jag har aldrig klarat ettan eller expansionen, men jag gillade tvåan väldigt mycket. Jag skaffade trean på Steam för något år sedan, men jag orkade inte spela eftersom det inte fanns ett widescreen alternativ. Jag stör mig på att min skärm inte har ett alternativ för att visa i normalt 4:3 upplösning utan att dra ut bilden. Alltså så att sidorna blir svarta utom ett 4:3 område i mitten. Om någon vet ett program som har en sådan funktionalitet så säg till. Snälla!
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)

Citera

Dokuro skrev:
Kom det en SS3? Jävlar, det har jag missat helt.

Jag skaffade Commandos boxen för några år sedan och det är skoj att bli arg över gröna trianglar.

http://www.sweclockers.com/nyhet/1470...el-core-i7 den här?
EDIT: Ops, läste fel. Smile Trodde du skrev Commodore.
Redigerat av Chris_Acrobat den 2011-11-07 21:08
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!

Citera

Chris_Acrobat skrev:

Citera

Dokuro skrev:
Kom det en SS3? Jävlar, det har jag missat helt.

Jag skaffade Commandos boxen för några år sedan och det är skoj att bli arg över gröna trianglar.

http://www.sweclockers.com/nyhet/1470...el-core-i7 den här?

Jag hoppas du skämtar. Pfft
Han menar spel som Commandos: Behind Enemy Lines, Commandos: Beyond the Call of Duty, Commandos 2: Men of Courage och Commandos 3: Destination Berlin.
Det finns även ett taktiskt FPS som heter Commandos: Strike Force, men jag vet inte om de har med varandra att göra.

EDIT: Aha, du läste fel. Men då så. Pfft
Redigerat av Kapten-N den 2011-11-07 21:13
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)
Tror ligger en box hos päronen med Sudden Strike, Sudden Strike Forever och Sudden Strike 2. Något tråkiga dagar i jul? Grin
jag hittade lite spel medans jag letade fram stalker SoC och clear sky.
battlefield vietnam på ryska...(tror jag fick det för länge sedan)
delta force Xtreme på polska (!?)
code of honour francuska legia cudzoziemska (polska gissar french foreign legion)
Kommer du ihåg hur det var förra vintern?