Visa ämne
Norrland Vs Skärgården eller Annat?
Sill & Snaps! Sill & Snaps! 29%[4 Röster]
Älgkött & Hembränt! Älgkött & Hembränt! 57%[8 Röster]
Kebab & Vin! Kebab & Vin! 14%[2 Röster]
Totalt antal röster : 14
 Skriv ut ämne
Norrland Vs Skärgården
Ok här är två förslag från mig på miljöer inför Arma3.

Förslag 1 Skärgården
dl.dropbox.com/u/40357100/Sk%C3%A4rg%C3%A5rden.png

www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionImages/Sv/djur-och-natur/friluftsliv/Hjalmo-Ladna_354.jpg
De svenska kustlandet är en blandning av jordbruks mark och skog. Här ligger många mindre samhällen och industrier. Även ett antal idag mer eller mindre övergivna skeppsvarv finns utspridda.
www.vastervik.com/PageFiles/5743/sk%C3%A4rg%C3%A5rden2.JPG
I den innre skärgården ligger somarstugorna i ordnade rader och klänger på alla klippor och kobar. Söndags seglarna går på grund var annan minut och WiFi har ännu inte gjort sitt intåg.
liggandestolen.files.wordpress.com/2010/12/skargard.jpg
I ytterskårgåden är vegationen låg och vindpiskad, måsarna häckar och ett och annat ubåtsperiskåp har iaktagits.

Scenario
Året är 2020 och den Svensk-Ryska konfliken över Nordstream piplinen genom östersjön har urartat i krig. Ryska trupper har okuperat Gotland vars hemvärns battalion visserligen gjorde ett tappert försök att stå imot den ryska anstormningen men knappast kunde förväntas överleva en strid mot en fiende som kan luftlandsätta fler soldater en den svenska armen har totalt. Nu har turen kommit till fastlandet, efter att rysktflygg har bekämpat de svenska korvetterna så har antalet ubåts larm ökat lavinartat. De fåtal kustjägare som finns tillgängliga ligger grupperade vid infartslederna och väntar med sina sjömåls robotar. Två decennium av nedrustning känns inte längre så bra.

--------------------------------------------------------------------------------------
Förslag 2 Norrland
dl.dropbox.com/u/40357100/Norrland.png

solglitter.files.wordpress.com/2010/07/norrland-sommaren-2006-024.jpg
Längts i Väster ligger de östligste utlöpparna av Skanderna, med karga fjäll och björkfyllda dalar. I detta område finns de knappt några vägar eller nån bebygelse även om vilsna stockholmare reapporterar om närkontakt med ett mystiskt folk som åker slädar efter renar.
4.bp.blogspot.com/_Hx8MB5Rb7cE/TU2LVRKfDWI/AAAAAAAAAi8/Dqk2nAcX2Aw/s1600/norrland1.jpg
De norrländska gran och tallskogarna ligger som ett grönt täcke över innlandet och endast ett fåtal mindre fjäll reser sig över denna skandinaviens jungel där Älgen är kung.
strip.se/blog/wp-content/uploads/2008/11/p1010051a2.jpg
Trots att man lätt kan tro motsattsen så bor de faktist folk i de djupa skogarna vanligen efter vattendragen. Dessa små byar har oftast en mycket storslagen historia från tiden före vällfärds samhället då svensk timmer och stål var nationens export produkter.

Scenario
Året är 2020 och LKAB har just upptäckt världens största orörda gas fyndighet i övre norrland. Samtidigt har Putins Ryssland hamnat i en djup ekonomisk kris kombinerat som radikaliserat landet och fått större delen av befolkningen att längta efter sovjets storhetstid igen. Med US(samt Nato) upptagen med att utkämpa ett utdraget krig mot Iran har Ryssarna fria händer(stöda av Kina) att expandera i norr och säkra dessa naturtillgångar som anses ovärderliga för nationens överlevnad. Efter att ha avancerat över de norra delarna av Finland och nått botten havet har Ryska trupper trängt in i övre norrland där resterna av den Svenska armen desperat utkämpar ett fördröjnings krig understödda av små Finska förband som drivits över gränsen.

Vore kul att höra andras tankar!
Redigerat av Grip den 2013-02-10 09:03
WOW !

Blir lika glad när jag ser dina inlägg Grip, mycket tänk över och funderande. Gillart !

Jag är ju en sån som gillar städer, byar, cqb, åka bil osv. Så för min personliga del så är det viktigt med iaf några mindre samhällen som man kan trolla runt i.

Vart mycket intresserad utav skärgårdens möjligheter. Så länge det byggs upp ett nät av mindre byar, sågvääärk, förådsområden osv.. Då kan det vara riktigt ballt med mera vatten. Kunna köra amfib, köra landsättning, rescue osv..

Jag röstar på vatten framför ändlösa norrländska skogar !

Hjälper gärna till och bygger ut och vidare om det behövs när det behövs.
En sak att tänka på är att även om A3 kommer att ha stöd för att dyka under vattnet så gissar jag AI fortfarande kommer att vara lika dum när det gäller pathfinding. Eller rättare sagt i ofp hade ai förmågan att känna av vatten och stanna om de inte hittade väg runt. I A1 när ai fick möjlighet att simma så struntade den helt enkelt i om det fanns en bro 500m bort utan kastade sig ut i vattnet som simmade 10m per minut. A2 upplever jag som marginellt bättre på att räkna ut vägar runt vatten. Risken med a3 är att ai känner sig som fisken i vattnet och skuttar i utan att ens kalkylera om den kan hitta en torrare väg. En skärgård är enligt mig skittufft men lämpar sig bäst för pvp eller småskaliga coop typ "slå ut ai stationärt på en ö". En ren landbana är lättare att få till större dynamiska coop på, ai behöver inte ta hänsyn till förflyttningsvägar på samma sätt.


Citera

subroc skrev:
Risken med a3 är att ai känner sig som fisken i vattnet och skuttar i utan att ens kalkylera om den kan hitta en torrare väg.
Alternativt att det finns en viss risk för att se ett gäng dykare gå längst stränderna.
Redigerat av Chris_Acrobat den 2013-02-10 12:04
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
grip, kul men har lite tankar/feedback som jag vill ta över ts.. typ när kommit hem.

Jag gillar "norrland" konceptet, även om tycker storyn borde handla om gas/olja i arktis med en begränsad konflikt mellan Ryssland, Finland och Sverige (allierat med finland), men det som jag tror är problem är mycket skog + få vägar.. det är inte bra lösning för arma.

Behöver mer öppna landskap och fler vägar för skapa mer möjligheter, generellt.. säger inte att inte kan bli bra..


lite det som är grejen med skärgården också.. bli få möjligheter, men kanske göra en, för att överdriva, chernarus.. med en skärgård i närheten?


mycket handlar dock om vilken ambitions nivå man vill ha, sturkö tog en jääävla tid att göra.. och göra större med högre kvalitet så klart tar längre tid.
Jag kastar mig in i debatten Smile

Förslag 3 Småland
i73.photobucket.com/albums/i236/steel_rat1/Ingelstad_flygfoto_535_zpsc5437952.jpg
Smålandskusten N Oskarshamn. Liten till obefintlig skärgård. På sina håll bruten kustlinje med djupare vikar. Många mindre vattendrag.

i73.photobucket.com/albums/i236/steel_rat1/loh1_zpsdc6933e1.jpg
Gammal kulturbygd med gårdar, skogar, sjöar och mindre samhällen om vartannat. Här har våra anfäder stretat i generationer i med och motgång. Riklig småindustri. Omröstningsnamn - Snus & Kroppkakor

Scenario:

Året är 2020. Efter flera goda år i Ryssland med stark ekonomisk tillväxt inträffar en explosion vid ett av Rysslands största gasfält, anläggningar och installationer för miljarder dollar går upp i rök vid olyckan. Ryssland som är ekonomiskt helt beroende av sin gasexport ser statsinkomsterna halveras i ett slag och ekonomin störtdyker.

I enklaven Kaliningrad vid Östersjöns ostkust blir situationen snabbt akut när ”moderlandet” Ryssland får problem. Polen och Litauen stänger inom 1 vecka gränserna mot Kaliningrad när en flyktingström försöker lämna enklaven, och snart gapar hyllorna i butikerna tomma då matleveranserna inte kommer fram. Kravaller utbryter när desperata människor försöker komma över vad som ännu finns att få i matväg. Borgmästaren i Kaliningrad kontaktar upprepade gånger Moskva om den allvarliga situationen, men därifrån är det tyst. Regeringen sitter dels fast i förhandlingar med de länder som inte längre får avtalade gasleveranser, dels försöker den att hantera den fallande ekonomin. Kaliningrad är hänvisat till sig själv.

Tre veckor in i krisen sitter staben i Kaliningrads militärdistrikt i krismöte tillsammans med den civila ledningen. Enklaven måste försörjas omgående, även med våld om så krävs. Efter en nattmangling där man överväger olika alternativ fattar man så ett desperat beslut; Överskeppning av trupp ska ske till Sverige där man förväntar sig kunna skaffa försörjning, med eller mot Svensk vilja. Ett angrepp på Litauen eller Polen är uteslutet pga av deras Natomedlemskap. Som landstigningspunkt väljer man Småland ca 10 km N Oskarshamn. Liten skärgård samt närheten till Oskarshamns flygplats och hamn bidrar till beslutet. Att angripa Gotland anses för provocerande mot andra Östersjöländer pga dess strategiska läge. Då Gotland saknar Svensk militär närvaro anser man det ofarligt att passera ön och ha den i "ryggen". Sveriges försvar bedöms som svagt, närmast obefintligt, nu är det upp till Sverige att visa motsatsen...
Fan Stålis, jag sitter och blir helt till mig på din story här!! När kommer boken? Smile
Cool
Redigerat av sillburk den 2013-02-13 23:20
Pretty disabled, Regards.
oavsett vilket.. här är ett nytt verktyg som förenklar att få en satmap och karta... fortfarande höjdkartan dock som är svår att få ut.

http://forums.bistudio.com/showthread...n-tool-WIP

Personligen blir jag mer och mer "säker" på vad jag föredrar, en traditionell ö.. likt everon/malden som har allt men är "svenskiferad".. så kanske hitta en trevlig ö i sydamerika och sen använda som grund för röda stugor osv. Funkade utmärkt i OFP.. gillade vanliga everon, jungle everon osv..
Tack Zip Smile
Om ni skulle tänka er Härnösand med omnejd som område? Dels en medelstor stad med hälften på fastlandet och hälften på en ö med broar, samt ganska stora skogsområden, liten civilflygplats på ön. Sen finns förstås kalla krigets Hemsö fästning med kustartilleri insprängd i urberget på en annan ö norr om staden, för att skydda ångermanälvens utlopp.

Eftersom jag bor här skulle jag gärna ställa upp med foton, erfarenheter och även viss moddelering av byggnader (med min relativt begränsade förmåga, men jag kan förstås sätta mig in mer i det Smile )

Edit:
Härnösand kan också betraktas som en smula norrländsk skärgård Pfft
Redigerat av Armandur den 2013-02-14 21:51

Citera

granQ skrev:
oavsett vilket.. här är ett nytt verktyg som förenklar att få en satmap och karta... fortfarande höjdkartan dock som är svår att få ut.
http://forums.bistudio.com/showthread...n-tool-WIP


Jag var snabbare en programet och gjorde detta
dl.dropbox.com/u/40357100/Test.jpg
För närmare titt
https://dl.dropbox.com/u/40357100/Tes...0/Test.jpg

Med Åre Östersund Airport(Gamla F4 överlagt)
dl.dropbox.com/u/40357100/Airfield.png
Redigerat av Grip den 2013-02-15 13:05
Grip 1 -0 Zip map machine

Fast tror på sikt att zip's maskin kan bli riktigt trevligt, kanske lätt kan göra 5x5 km kartor över något intressant område ganska fort. Jag ser fram emot det iallafall Smile

Anyway, om du kollar svn grip så har jag börjat med en mapp struktur för vårt lilla projekt nu.