Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
Task Force Radio
Har för mig att det har diskuterats innan (mer nyligen än tråden från förra året) men hittade inget så startar en ny tråd.

Nuläge: Det är ALLTID någon som har problem med ACRE. Det är antingen allmäna IT kunskaper som gör att det strular eller så är det allmänt instabilt eller så har man installerat TS med senaste version och då strular det osv osv.

Lösning?: http://radio.task-force.ru/en/
Ett alternativ som så vitt jag kan se/läsa inte är sämre än ACRE. Det är annorlunda (andra knappar**, radios etc) men ska i princip göra samma sak (tillochmed lite mer) Man kan även installera det med PlayWithSix utan att det får tuppjuck.
**=knapparna går att precis som i ACRE att ändra om man vill

Förslag: Prova det till någon/några OPs för o se om det kan vara ett alternativ.
Vi har provat och det var ren skit då, vet ej hur det är nu. Det är inte svårt att få acre att fungera, definitivt inget svårare än det där.
"Det är inte svårt att få acre att fungera,"

Med Tanke på att det alltid är någon som det strular för så är det ju precis tvärtom.

"Vi har provat och det var ren skit då,"
Om du syftar på tråden från FÖRRA året så lär det ju ha hänt en del på 6 månader.
tomten är mest sur för att han inte fick det att fungera Pfft
Stay frosty !

Citera

nibbles skrev:

"Det är inte svårt att få acre att fungera,"

Med Tanke på att det alltid är någon som det strular för så är det ju precis tvärtom.


Det handlar om att folk inte kan ta till sig skriftliga instruktioner. Du har en liknande procedur för att få den där skiten att fungera ändå så.

Citera

nibbles skrev:
"Vi har provat och det var ren skit då,"
Om du syftar på tråden från FÖRRA året så lär det ju ha hänt en del på 6 månader.


Ger mig fan på att det fortfarande är kasst, men starta ett OP du och bjud in folk som vill testa på det.

Citera

SkaGGet skrev:

tomten är mest sur för att han inte fick det att fungera Pfft


Tss, du som är sur för att jag dissade det! Men det var ju en förbannad bugg som gjorde att man fick hålla in sändningsknappen 10 sekunder efter man pratat klart i radion, så sjukligt irriterande, dessutom var ju 3D-ljudet under all kritik. ACRE 4 lajf yolo bitches *viftar med armarna som en hiphopare*
Jag tycker följande:

1. ACRE fungerar för oss (De de inte fungerar för brukar vi i princip alltid kunna hjälpa till att få det att fungera)
2. Däremot, var TFR ganska användarvänligt vad jag minns från det opet vi testade det med. (Enkla bindingar för att prata på olika radios, m.m)
3. Personligen upplevde jag inga större problem med TFR, däremot har ACRE en fördel med radioskugga av berg, kullar etc., och sitt 3dljud osv. Har detta ändrats kan jag tänka mig att testa TFR igen.

Förslag: Undersök hur TFR ser ut i nuläget, återkom med rapport. Anordna ev. testkväll med gott urval och antal deltagande (där både gamla rävar och helt nya rekryter finns med). Efter opets slut, rösta med de som var närvarande. Observera resultat och ta det antingen i beaktning, eller håll kvar med ACRE oavsett. (Bör vara upp till OP-skapare).
Vi får prova inom kort.

Ha i åtanke att det vi körde på då, var en alfa av något som var på gång.. inte ens i närhet av färdigt addon. Så det är klart att det skulle finnas problem och lite störmoment.

Men nu har den ju fått mogna lite, så får se vad den nyare versionen kan ge. I väntan på ACRE2 som finns i bakgrunden på gång..
Stay frosty !
15th MEU använder väl TFR? Dem flesta där är väl rätt seriösa också med RP och grejer, kanske finns en anledning att dem har valt TFR över ACRE.
Det gör det säkert och alla andra seriösa communitys/klaner kör med ACRE. Kanske finns en anledning till att de valt ACRE över TFR?
Som långtida TFAR veteran kan jag säga att den i nuläget överglänser ACRE särskillt med tanke på att den fungerar med senaste TS. Den kan vara lite virrig i början så en gedigen TFAR träning skulle vara på sin plats.

Vad 3d ljud och radioskugga pga. teräng beträffar så finns det i TFAR sedan länge.
Överlägset hit och överlägset dit. Det är ett lätt ord att häva ur sig. Kan någon förklara varför ACRE eller TFR är bättre än det andra?

Jag är gärna öppen för att prova TFR, men finns det någon klar fördel över ACRE? Är det värt besväret det vill säga?
Jag skulle väl säga att den största fördelen är att det är plugnplay, det var att köra som vilken annan addon som helst. Dvs inte så väldigt mycket meckande. Plus då att den följer TS stadigt. Så det är mindre krångel att setup.
- Sen kan man inte säga att den är bättre än ACRE då ACRE haft så många år på sig att utvecklas. Men för det; en stark addon hursom.

Visst kan vi ha haft problem med den, men som nämnt många gånger; vi spelade med den i en tidig Alpha-build.

Jag kommer lägga upp en lättare spel-OP med TFR i nästa vecka, så får vi se om vi får in tillräckligt med folk för att göra ett värdigt nytt test Smile
Stay frosty !
Min åsikt om acre vs tfr:
De är två olika saker.

ACRE är en radiosimulator
TFR är ett hjälpmedel för kommunikation

inte samma sak.

ACRE har ganska avancerade algorithmer för att ta fram hur radiovågorna hanteras av terräng och sådant och är mer fokuserat på att vara så pass realistiskt som möjigt (även om det inte alltid är det så ligger fokus där.)
TFR har inga sådana ambitioner utan är mer ett hjälpmedel där man erbjuds direkt speech, grupp- och pluton-/kompaniradio

ACRE pros: radio simulering, smart uppbyggnad med att man kan ha många olika radioapparater, allmänt väldesignat och funktionellt
ACRE cons: svårt att installera för vissa (heh..), funkar inte med nyaste ts, vissa har problem med att sända ibland, portat från A2 för tillfället tills ACRE2 kommer

TFR pros: lätt att installera, funkar stabilare än ACRE porten just nu, kul med undervattensfunktionen
TFR cons: knasigare sätt att hantera radios, man är begränsad till en kort radio och en lång, skummare sätt att hantera frekvenser baserat på vad jag ha sett av deras dokumentation

Skiter man fullständigt i att terräng ska maskera radiovågor eller annan rolig simulering som kan leda till sämre kommunikation eller förhållanden utan bara är efter ett smidigt sätt att kunna separera comms mellan lokala, nära eller distanta grupper så är TFR för dig.
En intressant notis som jag läste nyligen var att tydligen så har TS3 en begränsning på typ 30 meter ( och därefter bryter ) när man använder dess inbygda funktion för 3d prat (som jag antar att TFR nyttjar) medans ACRE har helt implementerat en egen lösning som inte har en sådan begränsning.

IMO så föredrar jag ACRE trots att det inte funkar klockrent ibland men det är inte ens en debatt när ACRE2 kommer ut.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
TFR har sedan ett par versioner tillbaka tagit hänsyn till terräng. Dock tar det inte hänsyn till byggnader och objekt.
Väck inte den björn som sover eller hur var det nu? Wink

Citera

ACRE pros: radio simulering, smart uppbyggnad med att man kan ha många olika radioapparater, allmänt väldesignat och funktionellt
TFR cons: knasigare sätt att hantera radios, man är begränsad till en kort radio och en lång, skummare sätt att hantera frekvenser baserat på vad jag ha sett av deras dokumentation

Jag har inte testat det så mycket ännu men läser man på deras hemsida så finns det i alla fall möjlighet att växla mellan flera olika kortvåg-radios och flera olika lång-vågradios (ctrl+/ och ctrl+alt+/)

Citera

En intressant notis som jag läste nyligen var att tydligen så har TS3 en begränsning på typ 30 meter ( och därefter bryter ) när man använder dess inbygda funktion för 3d prat (som jag antar att TFR nyttjar) medans ACRE har helt implementerat en egen lösning som inte har en sådan begränsning.

Läste något om det också. Tydligen så har de implementerat någon liknande grej som ST Acre Volume gör. Dvs att man kan viska (hörs upp till 5 meter kanske?) prata normalt (upp till 20) och skrika upp till 30 meter då. Visst kanske sämre rent tekniskt men hur ofta har man inte behövt kuta iväg en bit så att man prata inom gruppen för att allt tjatter överröstar. Dvs tycker inte det på pappret är ett direkt problem men det får givetvis testas

Citera

när ACRE2 kommer ut.

Duke Nukem Forever?
Du är inte begränsad på något sätt utom inventory utrymme angående hur många radios du vill ha, oftast så behövs bara två för en gruppledare och en för skyttesoldater. Man kan liksom i ACRE bära med sig två radios men av samma sort. En på gruppnätet och en på plutonnätet.
Det viktigast är väl hur bra det funkar i multi, tex att plocka upp radios osv
Det jag undrar är varför byta när acre funkar för de mest för de flesta... här på anrop har vi ju dessutom en superneat liten install fil som gör hela jobbet åt en (alltid funkat för mig iaf). har haft ett tillfälle då acre inte ville för mig sen jag gick med i anrop. oftast räcker det med att starta om ts så funkar det ju igen. och som sagt så brukar någon kunna hjälpa den som har problem med det.
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?
i.imgur.com/92M5AnK.jpg

Här är en gammal lathund som jag gjorde för ACRE installation. Använd fritt.
Enklare än så blir det nog inte.
Kanonbra, Echo!
i.imgur.com/6oQGwyi.jpg