Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Hårddiskkrasch
Jahapp.
Som titeln säger så har jag fått en stor hårddisk-krasch vilket restulterat i att jag förlorat all planering och test-banor till den stora SFP-kampanjen jag skall köra framöver.
Just nu sitter jag och skriver ner allt jag har i huvudet för att inte förlora precis allt, men detta kommer ta mycket längre tid nu än vad jag hade tänkt.
Hade tänkt börja lite speltester framöver med vissa personer, men det får skjutas fram i tiden.

Skulle ha postat en liten story, som jag har skrivit ihop, men även den gick förlorad i hdd-krashen. Så jag sammanfattar lite kort och återkommer senare med en ny och bättre story framöver Smile

Hela kampanjen är inspirerad av böckerna Midvintermörker och Midsommargryning där ryssen anfaller Sverige.
Kommer innehålla element av land-, sjö- och luftstrider, största delen land.
Stridsvagn 122 och Stridsfordon 90 kommer användas flitigt i kampanjen.
Som det är just nu kommer Altis vara huvudplatsen för hela kampanjen, men det kommer något/några OP utspela sig på Sturkö och andra fastlands-kartor (för att simulera Sverige).
SOG kommer vara med en del i kampanjen och ha specifika uppdrag jämntemot dem vanliga pansar-grupperna.
Vad gäller luft så kommer det finnas helikopter 16 och fientlig Hind.
Undersöker vad för sorts flyg man ska kunna använda.
Hade gärna velat ha Stridsbåt 90 för att förflytta Amfibie-trupperna, men får se vad jag kan komma på istället där.

Hela kampanjen kommer att starta igång med ett stort övnings-OP (dvs inga fiender).
Jag har massor av idéer till hela kampanjen och hoppas på att större delen av det kommer att finnas med.


Vad gäller SFP så har tyvärr allt mitt arbete till fordonen försvunnit med.
Var nästan helt färdig med Tgb40 (hade i princip bara finputsning kvar på interiören).
Så många timmars arbete är borta och dum som jag var har jag inte tagit någon backup på filerna.
Läxan är lärd iaf och jag kommer använda min egna FTP flitigare att föra upp viktiga arbeten där fortsättningen.
otur, sån jävla otur :C
matheez is never late nor is he early he arrives precisely when he means to
Åh nej, jätte synd. Jag älskade Midvintermörker och uppföljaren, ska bli kul när du får ordning på det.
längtar redan på ditt projekt! kämpa på
matheez is never late nor is he early he arrives precisely when he means to
Skaffa ett gratis Git-konto på BitBucket så har du både backup och versionshantering Smile
Jo ren jävla otur är det. Men jag kämpar på igen med det Smile
Känns nästan som att det blir bättre med en ren omskrivning av storyn.
Får kolla närmre på BitBucket när jag fått min nya hårddisk (vilket förhoppningsvis blir på Fredag)...
Beroende på hur mycket tid det tar så kanske jag kommer göra lite video-intron till OPna med.
Fan vad jävla trist! Din kampanj verkade riktigt intressant, du har inte möjlighet att lämna in den till någon firma som kan försöka återställa en del av innehållet, eller är den för kaputt för det? :/
Beroende på hur mycket annat du hade på hårddisken så finns det ju företag som är duktiga på att rädda data ifrån krascher. Kanske något du vill kolla upp. Smile
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Jupp jag har redan kollat upp lite olika företag, dock så har jag inte råd just nu att lämna in den för att försöka få information åter... Hörde med webhallen om dem kan hjälpa mig med detta.
finns en del företag.. sen vad gäller sfp, så finns svn och det är helt ok att använda det som det är tänkt. Du är tyvärr inte den första och troligen inte sista som "håller på grejerna tills allt är klart då commitar jag"..

EDIT. var lite trött när jag skrev, menade finns en del program att tanka ned och köra själv. Räddade en del foton en gång med det.
Redigerat av Granquist den 2014-07-04 09:59
Jag har försökt att få igång hårddisken, men tänker inte göra mycket mer då det kan skada hårddisken ännu mer.
Tanken är att senare få den iväg skickad till ett företag som kan hjälpa mig med att få tillbaka så mycket information som går.
Ja tyvärr så är det en rejäl diskkrash som krävs innan man börjar fundera på backuplösningar. Personligen kör jag backup på vissa saker dels på en annan disk men även online när det gäller tex foton, dokument, noteringar, projektsaker osv.. Finns olika smidiga små program man kan ha som sköter sånt per auto, där man ställer in hur ofta och vart någonstans.

Men som sagt.. krävs ofta att man förlorar något viktigt, innan man inser att man borde ha lite backup utifall det händer.
Stay frosty !
Trist Sad

Men en lärdom: Det är inte otur, hårddiskar kraschar, punkt.

Man måste ha kopior. Instämmer med granQ. Lägg materialet på svn, den säkerhetskopieras regelbundet.

Hoppas du orkar ta tag i kampanjen igen.
Det som var mest värdefullt är mailen... Hade tyvärr ingen tanke på den.
Alla mina fotografier gör jag backup på minst 2ggr per vecka till 2 andra hårddiskar.

Men men nya tag och ny hårddisk inköpt.
Diskuterar fortfarande med webhallen om jag kan få en ny hårddisk fast även behålla den gamla.
Enligt ett företag, som håller på med data-räddning, så ska det inte vara några problem med att rädda den data som är på den kraschade hårddisken. Har bara inte råd just nu.

Vad gäller kampanjen så håller jag på att skriva bakgrundsstoryn till den.
Tänker inte ge upp på kampanjen Smile
Har precis installerat Arma 3 igen och ska gå igenom diverse kartor för att se vilka som passar bra i min kampanj.
ge inte upp bara!
matheez is never late nor is he early he arrives precisely when he means to
Använd en hostad mail typ gmail, går utmärkt koppla sin personliga till gmail och även att ladda upp gamla mail
Vad skulle det kosta att rädda hårddisken?