Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
Svensk ARMA Teamspeakserver
==========================
Inkorrupt TS-server #1
Adress: inkorrupt.no-ip.org
==========================

Teamspeakgrunder del 1

Ladda först ner teamspeak från http://www.goteam...downloads.
Välj den klient som passar dig.

- Installera nu Teamspeak på valfri plats i din dator.
- Starta upp Teamspeak och i övre menyn ska du välja "connection" -> "Connect".
- I fliken "local adressbook" till vänster har du ett vitt fält där du högerklickar och väljer "add server"
- Nu ska du välja ett valfritt namn på Servern. därefter ska du komplettera uppgifter i det högra fältet.
- Fyll i label, adress och nickname. (Observera att du måste hålla dig underättad om aktuell ip-adress som alltid plubliceraas i denna tråd)
- Nu ska du klicka i "anonymus".
- Klicka nu på connect. Du ska nu vara ansluten till servern.

När du anslutit till servern så är du en "User" och måste nu registrera dig för att få tillgång till servern.

REGISTRERA

Första gången du ansluter till serven måste du registrera dig genom att I menyn klickar du på "self" och "Register with server" Fyll i Användarnamn och lösenord. därefter måste du genomföra moment "logga in som registrerad"

Logga in som Registrerad Användare

- Connect -> Connection.
- Klicka i "registred"
- Fyll i det användarnamn och lösenord vi valde.
- Klicka på commect.


Funktion

När man sänder lyser en grön signallampa framför den person som sänder.
Håll sambandet diciplinerat!

Ansvarsroller
1. Du själv
2. Channel Admin
3. Server Admin

ANVÄNDARE
Olika användare har olika behörigheter. Det kan ni se i servern. Bilden visar enbart ett exempel.
User (U)
Kan inte göra något förutom att prata i grundkanalen.
Registred ®
Har tillgång till alla kanaler förutom de lösenordsskyddade kanaler.
Channel Admin (CA)
Är chef för viss utsedd kanal men inte i andra
Server Admin (SA)
Kan allt. Flytta folk, registrera folk, kicka, banna, ja allt.. Respektera Server Admin och deras beslut.



EGEN STATUS
(finner du i menyn "self")

Away
Du är inte närvarande vid datorn.
Mute mic
Astäng av mikrofonen
Mute speakers
Stäng av högtalarna
Channel commander
Är gruppchef för aktuell kanal. channelcommander kan prata med den aktuella kanal denna är si, men kan desutom prata med ALLA andra channel commanders oavsätt vilken kanal de andra är i. Denne markeras nu med att signallampan är röd istället för grön.
Block whisper
Blockera viskningar (används aldrig)


Keysettings

Keybindings är en funktion som alla bör testa över. Jag skriver inget om detta på grund av att det är helt individuellt. Men en sak som berör de som känner att de vill vara gruppchefer (Channel Commanders) är att de ska ställa in funktionen "whisper to channel commanders". Frågor ställs till Server Admin.

Övrigt
Om man är i tex ARMA och vill byta kanal så ska man endast byta kanal i spelet eller i menyn. Aldrig under laddningsttider eller intro. Det kan då medföra stora grafiska fel i spelet.
Att byta kanal under spelet "tabbar man ut". Håll in "alt" klicka sedan en gång på "tab" så kommer du ut i windows igen. Om du ej har muspekare kan detta återställas med ett musklick. Sedan är det bara att byta kanal som vanligt..

Slutord
Detta är del 1 av introdution för Teamspeak 2. Eventuellt kommer Del 2 men den kommer bygga på all kritik och frågor som komemr till Server Admin
Stickade denna tråden.. kanske gör som artikel med bilder osv om det är OK?
Tänkte slänga ihop lite guider hur man kommer igång med multiplayer och hitta folk lira med osv..
Måste bara säga att jag gillar ljudet i ventrilo tio gånger bättre... Hörs ju knappt vad man tänker i ts... Wink

Bra grej dock Smile

Citera

PinkElephant skrev:
Måste bara säga att jag gillar ljudet i ventrilo tio gånger bättre... Hörs ju knappt vad man tänker i ts... Wink

Bra grej dock Smile


Ok. Allt beror ju på vilken kodning man använder. Använder du samma kodning till båda har du samma kvallitet. För övrigt har jag en Venriliserver uppe med men eftersom Ventrilo inte är lika bra enligt mig så publicerade jag ej det.

Vilken Kodning på ventrilo var det som var så bra då? Så jag vet om jag använder den eller använder fel. samt vad har du för bredbandsoperatör och vilken hahstighet har du?

Hälsningar Nordman
Redigerat av Nordman den 2006-12-11 20:59
Nordman du har ett PM angående Teamspeak..

Citera

Nordman skrev:
Ok. Allt beror ju på vilken kodning man använder. Använder du samma kodning till båda har du samma kvallitet. För övrigt har jag en Venriliserver uppe med men eftersom Ventrilo inte är lika bra enligt mig så publicerade jag ej det.

Vilken Kodning på ventrilo var det som var så bra då? Så jag vet om jag använder den eller använder fel. samt vad har du för bredbandsoperatör och vilken hahstighet har du?

Hälsningar Nordman


Det där med vilken kodning man ska använda är en djungel... Hade själv en ventriloserver (2.3) med den codec som är vald från början och den gav bättre ljud än ts servrar jag har provat. Har också "hängt" på en med glasklart ljud i (2.1, vet inte vilken codec). I ts måste man (jag) tänka efter när någon har sagt något eftersom kvalitén på ljudet inte är någon höjdare. Har vart på en hyffsad ts server men det var fortfarande inte bra ljud där...

Men smaken är ju precis som baken delad... Smile
Och jag kanske bara har haft oturen att inte ha hittat någon TS server med bra ljud. TS är lite enklare att använda än vad Ventrilo är men hemma hos leder Ventrilo ändå...
Beror som sagt på codecs.
Speex-codecsarna brukar fungera bra för mig i TeamSpeak, sen tycker jag att själva programmet TS är smidigare än programmet Ventrilo, väldigt subjektivt iofs men ändå Smile

För alla som testar Inkorrupts server så önskar jag all kritik, förslag, önskemål mm. Allt för att jag kan göra servern bättre. både kanaler och kodecs m m,
Ventrilo är snällare med routers, i alla fall min erfarenhet...
Sedan är ju de flesta överens om att Ventrilo för det mesta har bättre ljud....

Citera

WolfAss skrev:
Ventrilo är snällare med routers, i alla fall min erfarenhet...
Sedan är ju de flesta överens om att Ventrilo för det mesta har bättre ljud....
Efter att ha kört två rejäla omgångar med OFP i helgen där vi första dagen använde TeamSpeak och andra dagen Ventrilo kan jag inte annat än konstatera att TS hade helt klart bättre ljud!
Det går att ställa in codecen som ska användas både för Ventrilo och TeamSpeak (serverns inställningar tar överhanden över klienternas), en bra codec låter bättre än en sämre.

Jag tycker personligen bättre om TS-klienten än Ventrilo-klienten, ljudkvalitét är hugget som stucket eftersom det som sagt beror på inställningarna.
ok, ok...
Jag köper en ny router då Shock)
Efterssom det verkar tämligen omöjligt att få in Anropare på TS så har jag återgått till NOSIGs Göteborgs TS... I helgen lirades det Evolution på min server. Uppdraget startades på söndagsförmiddagen och avslutade på tisdagskvällen Smile
Kör ni verkligen ArmA ibland, Nordman? Kan du skriva nån rapport tror du,
eller ska jag försöka mygla mig in på ts?

(Känner Nordman irl...) Wink
Nu var det ett bra tag sedan vi körde arma samlat. För att hitta folk att lira med så är det og irc, quakenet och kanal #anrop.net som gäller.
mm, chatten ar guld.. men nu kan man iallafall se pa anrop om folk lirar pa min server.. litet framsteg. Vill dock koppla upp den mot nosig ts ocksa, folk kan ju lira annat.
Ang, ArmA 2, TS:

Tycker det varit svårt att kommunicera över ts det senaste. Främst då vi kör domination och vi börjar låsa upp flyget, vi på marken har ingen nytta av att veta att ni som flyger ligger 30 m ovan för marken, vilken hastighet och färg på skjortan ni har. Blir svårt för folk som teamar på marken att rapportera fi positioner, framryckningar osv.

Efter att sakta smygit sig fram till position helskinnad med en firebuddy är det ingen som tycker det är kul när en A-10 raidar stan på all fi så att stan blir clear och det är transport till nästa ställe för att sen bli likadant där.

Säg till när ni finns nära mainobjective för att ge support och säg till när ni åker därifrån, låt oss på marken guida in bomber.

Chatten är rätt schysst att skriva i faktisktGrin

Soldat -"Laser på"

Pilot "Bomb Lös"
___________________
"web har mens idag"Pfft
___________________
(@Zip flytta inlägget om det ligger i fel tråd)
Redigerat av Webdisciple den 2009-08-03 21:07
Rock N´Roll is a way of life!
Spotify - StagHunt
Min idé som pilot i Arma är att vara till support för er på marken inte att ligga och leka Rambo och peppra ner allt man ser utan man ligger ovanför och kommer in när ni kallar på en.

Med det sagt kan det vara lite svårt också att veta när ni vill ha hjälp, man vet att man kan komma in och hjälpa er men vill ni verkligen det eller vill ni ha lite utmaning?

Det är ju inte helt lätt heller att försöka göra sig hörd ibland om det är 15+ på marken under en och att flyga och skriva samtidigt är inte det smidigaste precis om det finns LV i närheten. Bästa är ju om de som tar flygplanen förstår vilken roll de har så de inte flyger runt och gör det de själva vill utan är där för "er" på marken.
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
Det kommer bli riktigt bra när vi kör seriöst. Då kommer GrpCh begära flygunderstöd av PlutCh som dirigerar in CAS gruppen.
Det kommer alla vinna på. Kommer bli riktigt skoj tror jag.

Vi behöver bara missions med en satans massa armor, AA och inf.
Sen lägga in två A10, en AH1Z kanske en UH1Y som laserpek.
Sen har vi en färdig CAS grupp. Som har en order, som givetvis följs, annars blir man förflyttad/kickad. Det skall nog vara 15-30min respawn på alla flyg utom transport flyg. Inga MHQ, dock revive. Så man måste ha en transport grupp, som kan begära understöd från AH1Zan, som agerar eskort.

Vill man lägga till ett tredje element har vi också stridsfordon samt stridsvagnar.

Då har vi 3st olika element som skall samordnas av en PlutCh som får häcken full. Vilket leder till att Stf. PlutCh också får arbeta. Sen kan man lägga in en prickskyttsomgång direkt underställd PlutCh.

Då får alla spelstilar arbeta, alla blir glada.

Det vore riktigt jävla skoj rent utsagt om någon kunde göra ovanstående mission, som vi kör seriöst någon dag.
Det är inte lätt när det är svårt.