Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
OP sommarkris 1992
Jag har ett nytt OP på gång, Denna gång så siktar jag på ett större OP med en hel pluton med 20-27 spelare.
Scenariot utspelar sig sommaren 1992 och det sker en militärkupp i Ryssland. För att få med sig hemma opinionen så beskyller kuppmakarna Sverige och NATO för att planera anfallskrig på Ryssland.

Den 4 juni 1992 landstiger ryssen i Sverige för att "slå till i förebyggande syfte"
EU och NATO väljer att stå vid sidan och se hur konflikten utspelar sig.
Sverige står ensamt i Östersjön.

Vi ska spela på Sturkö och våran uppgift blir att ta tillbaka ett antal installationer som ryska marininfanterister har säkrat.

Verkar detta intressant. Har någon förslag på lämplig dag.
The objekt of war is not to die for your country, but making the other bastard die for his.
Gen. George .S Patton
SVINBALLT! JAG ÄR PÅ!
im on!
matheez is never late nor is he early he arrives precisely when he means to
Sturkö är en rolig ö mer missions där. Do It!
Några saker som jag undrar. Tidpunkten är 1992 och vi ska gestalta ett mobiliserat infanteriförband som gjorde sin värnplikt ca 1982. Ska jag då använda de äldre helgröna uniformerna i SFP eller inte. M90 kom väl inte förrän senare. Jag tror också AK4 är mer realistiskt för den tiden än AK5.
Vad tycker ni?
The objekt of war is not to die for your country, but making the other bastard die for his.
Gen. George .S Patton
ak4 o helgröna blir säkert bra,
matheez is never late nor is he early he arrives precisely when he means to
m90 och ak5 var standard 92. Däremot inte Stridsvästen. Jag tror SFP har gubbar som passar in bra. AK4 som skarpskytte vapen dock. 58:an istället för 90:an.
Tgb20 och 11 istället för Patgb. Helikopter 9 och inte Blackhawk
Lite historia för den nyfikne Smile

Du blev aldrig krigsplacerad på materiel som du inte hade sett förut, utan endast sådan som du övat med under värnplikten. Byte till annan materiel kunde endast göras under en repetitionsövning (repmöte) som skedde vart 4:e år. Då kunde man öva på det nya under de ca 4 veckor som övningen varade. Efter det så byttes materielen ut i mobförråden för det förbandet.

Din tänkta person som gjorde värnplikten 1982 bör då ha gjort repmöte 1986 och 1990. Ak5:an började spridas på förband från 1985 ca så det skulle kunna tänkas att de bytte till den på repmötet 1990 även om det är osannolikt att de kunde distribuera ut vapnen så fort.

Så jag skulle säga att Ak4 och M59 (den gröna uniformen) är helt rätt Smile
Nu är OP Sommarkris 1992 uppe. Får se hur intresset är för detta.
Tänkte också att de andra spelarna som gästade oss vid USMC uppdraget kunde få vara med om de vill. Någon som känner dem som kan fråga?
The objekt of war is not to die for your country, but making the other bastard die for his.
Gen. George .S Patton
JAG KÄNNER DOM! vi kan snadda vidare om det eye to eye
Känns lite som A-Mob? Men det blir säkert kul! Smile
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Skillnaden mellan detta och A-mob är att jag tror att detta ska flyta lite bättre. Inget ont om A-mob, det är kul det med.
The objekt of war is not to die for your country, but making the other bastard die for his.
Gen. George .S Patton
tänkte på det, 92 hade väl FM Ak5?
Se vad Stålis skrev ovan Smile
Givet
Jag infinner mig på plats utsedd av försvarsmakten - Och det leder till frågan. I hur många Mob förråd hade vi 1992 bytt ut AK4:an mot AK5, som då användes på utbildningsförbanden? Det var ju en stegvis utfasning av AK4 mot frivilliga försvarsorganisationer i den takt AK5 tog deras plats i MOB. Jag tycker de båda har plats i scenariot. För med denna befläckning av moder Svea kommer nog till plats både Befäl från våra stående regementen (AK5) samt de IKFN förband (AK4) vi hade för just denna händelse. Till det spatserar Kolle o Glenn o Blarren in från centralstationen för att stå i kö och få ut. M59, GRG, KPIST M/45, KSP58, AK4. AK4 skarpskytte samt snuskburk. Vid detta intågande tågade ryssen ut under bävan.... hehe Smile
Har nu bestämt att vi kommer att spela som kustjägare. Så AK5 is king i detta OP. Vi kommer ha uppgifter att lösa på både Sturkö och på kringliggande holmar. Kommer att bli ett jätte kul OP känner jag.
The objekt of war is not to die for your country, but making the other bastard die for his.
Gen. George .S Patton
Ja Kustjägare...
Såg i materiallistan att vi faktiskt har både KJ baskrar och A-Dyks baskrar. I OP har vi Skytte och understöd - Eldleding inom understöd kunde vara A-Dyk då de är "fenor" på att röra sig i det dolda och har kunskapen som krävs eller så Kanske en Rekogniseringsgrupp kunde skapas i OP med A-Dyk (6 man).... Bara en tanke...
Detta blir kul även om vi vore "grunts" Ser fram emot alla moment

Kelvinice
Om alla dyker upp på söndag så har vi nog med manskap för att klara våra uppgifter. Ses på Söndag kustjägare, jag kan utlova följande uppgifter under kvällen. S&R, SIB, anfall mot öar, eldöverfall mot FI och anfall mot hamn mm.
The objekt of war is not to die for your country, but making the other bastard die for his.
Gen. George .S Patton
Vill bara meddela att jag har taggat hela dagen.
Spöstraff på dem som inte dyker upp och fortfarande är anmälda! Smile