Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
Mini OP: Operation Thunderstruck
i.imgur.com/CLG0nsA.png

En enkel operation där man får klämma lite på SFP och utöva samarbete med kommunikation.
Redigerat av Echo den 2015-07-21 01:30
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
avseende UAV hantering: är det inte lättare att beordra grayhawken att cirkulera på lite högre höjd runt målområdet och sedan övergå till gunner view för att påbörja bekämpning?

är lite sugen men går av ett 24h arbetspass och hinner inte öva innan, men annars är jag rätt sugen på uav op platsen Pfft

Citera

Runnan skrev:

avseende UAV hantering: är det inte lättare att beordra grayhawken att cirkulera på lite högre höjd runt målområdet och sedan övergå till gunner view för att påbörja bekämpning?



Normalt sett så är 'loiter', som får UAVn att cirkulera målet, ett väldigt bra kommando att ge en uav om man ska spana och använda lasern för att designera mål. Speciellt på hög höjd. För hög höjd kan dock leda till att moln hindrar synförmågan.

Missilerna UAVn har svänger förvisso väldigt bra, men i min erfarenhet så missar de ganska ofta ifall de avfyras omkring 90 graders vinkel eller mer.
Gör man så att UAV flyger i målets generella riktning så är det i princip en garanterad träff, därav min rekommendation.

Ifall du känner att du har koll på UAVs så kör på.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Runnan, Jag tar UAV plats. ifall det är så att du kan komma på OP:et kan vi bara byta så får du UAV:en så tar jag en vanlig skytteplats Smile
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Bawww, jag som tänkte ta UAV sloten men sen glömde jag det när jag gick till bussen Frown
Men ZiP Vi kan byta ifall inte Runnan kommer på OP:et Smile
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Sten sax påse zip, du börjar Wink
i.imgur.com/qS4rdSO.jpg

Eller deluxe,

i.imgur.com/P77r5fy.jpg
Här är en briefing i textformat så vi slipper dra ut på det så mycket i början av OPet.

• Huvudgruppen, Alpha 1, startar i ett läger markerat på kartan. Allt är redo för start, så det är bara för gruppcheferna att dela in gruppen i två omgångar och sedan hoppa in i varsin galt, läsa kartan och köra.
Sök förbindelse med UAV-operatören över PRC148:an.

• UAV-operatören, Spaning 1, början en bit norr om Vybor. Han bör koppla upp sin UAV-terminal till den UAV som är nordgående från kusten och ge den en order om att cirkulera lite närmare operationsområdet.
Invänta samband från Alpha 1, och börja inte panga missiler innan gruppen börjar närma sig. Stora explosioner kan locka till sig fler fiender till Vybor innan Alpha 1 ens är på plats.

• Alla spelare har 148or, men endast gruppcheferna och UAV-operatören pratar över dessa. Hela Alpha 1 har PRC343or för grupprat.

• UAV tips:
- Sätt omedelbart UAVns behavior på "Never fire". Det här försäkrar dig om att UAVn inte sticker iväg själv och skjuter upp sina missiler. Om än UAVn är dödligt effektiv, med knivskarp precision, på egen hand, så är det nog bättre att själv välja ut målen.
- Loiter-kommandot är din vän. Ju bredare radie på loiter, ju mindre behöver UAVn svänga för att hålla en cirkel, och det blir därmen enklare att använda kameran. En kortare loiter-radie gör dock att man enklare ser ner mellan högre byggnader. Anpassa efter situationen.
- I väderförhållandet som råder, så är 500 meters höjd perfekt. 2000 meter fungerar, men moln kan blockera synen.

Spaning 1 bör tänka efter vad som är passande mål för sina 6 robotar. Var även sparsam med dem, eftersom man inte vet vilka hot som kan anlända under uppdragets gång.

Värdefulla mål:
• Bepansrade fordon som Alpha 1 inte annars kan slå ut själva.
• Stor samling med fiender på en plats.
• Överraskningar som annars hade vart svåra att hantera.

Kom ihåg att använda ir-strobes för särskiljning från fiender. Om jag förstår det rätt så räcker de inte hur länge som helst, så ta på dem först när ni närmar er Vybor. Alla i Alpha 1 är försedda med två st ir-strobes.

• En mer uppdragsspecifik briefing skickas som PM till gruppcheferna.
Redigerat av Echo den 2015-07-22 15:04
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Lite eftertankar:

Ifall någon undrade varför ni inte hade kikare så var det av en gameplay anledning. Uppdragets tema var dåligt väder, och att UAVn skulle användas som truppens ögon, och göra den mindre självständig. Sen att IR-strobsen inte syntes genom UAVns IR-läge var däremot en översikt, så ett kärnelement föll lite där.

När det gäller avsaknaden av medics så var det väl en dålig vana kvarlämnad från AGM. I AGM så kunde man ligga avsvimmad i 30-60 sekunder efter kraftig skada, så det kändes rätt soft kopplat till en 60 sekunder respawn-time. Även om man dog, eller inte dog, så var tanken att man skulle vara nere ungefär lika länge. Det verkar som att man ligger avsvimmad lite längre i ACE3.

Annars så tycker jag allmänt att det är tråkigt när folk klagar på utrustningen de är tilldelade. Jag vet inte om folk vill ha samma skåpmat om och om igen, men personligen tycker jag att variation är en krydda. Dessutom så går gameplay över logiken, där kikarna är ett exempel. Det är lite trist att vara taggad för ett OP, och sedan inleda det med negativitet.

Någon nämnde i efterhand att man borde haft med sig egna sprängämnen för att förstöra en explosives weapon cache, men jag tycker att namnet i sig avslöjar att man förmodligen kan få en explosives cache att förstöra sig själv. Kanske inte helt solklart, men det fanns en baktanke i det.

Med det sagt så var det långt ifrån ett perfekt OP, men det är väl inga nyheter inom ArmA. Jag hoppas folk hade roligt ändå.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos

Citera

Echo skrev:
Annars så tycker jag allmänt att det är tråkigt när folk klagar på utrustningen de är tilldelade. Jag vet inte om folk vill ha samma skåpmat om och om igen, men personligen tycker jag att variation är en krydda. Dessutom så går gameplay över logiken, där kikarna är ett exempel. Det är lite trist att vara taggad för ett OP, och sedan inleda det med negativitet.

Jag var inte med på OP-et och jag har inte läst (eller iallafall inte memorerat) vad som har skrivits, men en tanke är ju att förvarna om att vis balansering kommer att ske för spelets skull. Att plötsligt upptäckta att man inte har kikare när man förväntar sig att man har det kan jag förstå kan förstå vara ett irritationsmoment, men jag måste säga att jag gillar idén! Alltid kul när ett OP kommer med en ny idé, även om idén i sig är liten.

Hoppas det kommer en snygg film snart!
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Jag hade kul Smile blev lite miss när blå omgång flög i luften men fan... ibland blir det strul med radio också ^^

Nej men kring utrustning då får vi lära oss att bara köra på med det vi har lixom, sällan man kommer till en övning där all materiell lixom fungerar xd
Vet att jag gnällde på vädret, det var inte riktat mot OPen utan snarare mot att ArmA motorn fick det att se ut som om det regnade snöbollar Pfft. Dålig väderlek är bara ett moment att acceptera, både i ArmA och svenska somrar Smile

Gällande utrustning tycker jag bara det är nice med mer back to basic, iron sights och inte massa lul lul. OFP var kul för att man inte hade värmekameror och annat high tech stuff, det räckte med en vanlig M16.

Bidrog nog till lite väl oseriösa nivån i blåa omgången, ber om ursäkt för det. Jag kom in lite ofokuserad i början då jag fixade lite nya features på admin-panelen innan spelstarten så mina lätt disträa kommenterar kanske uppfattades som onödigt negativa Sad

Citera

Echo skrev:Annars så tycker jag allmänt att det är tråkigt när folk klagar på utrustningen de är tilldelade. Jag vet inte om folk vill ha samma skåpmat om och om igen, men personligen tycker jag att variation är en krydda. Dessutom så går gameplay över logiken, där kikarna är ett exempel. Det är lite trist att vara taggad för ett OP, och sedan inleda det med negativitet.

Någon nämnde i efterhand att man borde haft med sig egna sprängämnen för att förstöra en explosives weapon cache, men jag tycker att namnet i sig avslöjar att man förmodligen kan få en explosives cache att förstöra sig själv. Kanske inte helt solklart, men det fanns en baktanke i det.


Sålänge inte OP-skaparen får för sig att ta bort radios eller se till att det inte finns någon klar ledare för grupperna tycker jag man får anpassa sig efter situationen, förstår inte vad det är att gnälla på ärligt talat. Det är mer gnällvärt att gnälla över folks attityd till hur man spelar, finns en gräns för hur derpig man får vara.

Förstår din tanke, men det fanns ju fler mål än just weaponcachen. Wink
Vill bara tillägga att jag inte hyser agg mot någon. Det var mer menat som ett "Att tänka på till nästa OP".

"Förstår din tanke, men det fanns ju fler mål än just weaponcachen."

Sant. Tanken var att man skulle ta sprängämnena från lådorna och spränga lastbilen med det, alternativt använda en robot från UAVn.
Det är dock lätt att föreställa sig i vilken ordning saker och ting händer när man sitter i editorn, och så blir det baklänges när man väl är i spelet.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos

Citera

Tomten skrev:
Sålänge inte OP-skaparen får för sig att ta bort radios [...].

Då vill du inte vara med på mitt kommade OP!
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Troligtvis inte. Sad Problemet när man tar bort långdistansradio är att det ofta skapar så mycket frustration om om man inte gått igenom målen väldigt noga innan man ger sig av. Alternativt att man får använda sig av den lilla radion och de med icke-chefsroller inte förstår att de ska hålla sig borta från att prata på den.
AMOB utan radio, Arma när det är som bäst! Att ta bort radion kan ju vara ett högst medvetet missionbeslut för att just skapa kaos och disorganisation. Samla ihop manskap du stöter på och lös uppgiften. Inte alla gånger man utgår från en förläggning, ibland hoppar ryssen in medan man dricker 11-kaffe!
Och nu fick jag lust att lira AMOB igen.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Vet inte vad det handlar om längre men jag håller med Zip. Amob på rosö denna hösten !