Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Pen & Paper intresse?
Då jag igårkväll såg att folk tyckte om det klassiska sättet att rollspela spel.

Vad är pen and paper frågar du dig nu kanske. (Vet du vad det är så hoppa förbi följande stycke)
I kort är det flera personer som spelar påhittade karatärer och försöker lösa quests som är påhittad av den spelaren som är DM eller Dungeon Master.
Det finns flera olika, Mutant, DnD, WFRP, Western och många fler men dessa är mina favoriter.
Jag svarar på fler frågor om de dyker upp än och antar era frågor.

Så till er alla.
Vill ni starta en grupp? Jag är rätt insatt i Roll20 systemet online vilket gör att vi inte behöver träffas i grupp. Detta gör det ju möjligen för alla intresserade att vara med (Beroende på hur många som vill vara med så kanske mer än en grupp. Vart med i en 12 manna grupp...det var unikt)
Altså, det kan ha varit jag!
http://store.steampowered.com/app/286...pp/286160/ har spelats rätt flitigt till och från!

Själv har jag mest spelat Neogames olika spel med T6, T10 o T100 systemet men även en del svenska D&D. Min preorder på nya versionen av D&D borde dimpa ner om en månad eller så.
Jag och några vänner körde Dark Heresy rätt flitigt en period, sen tappade vi typ kontakten. Kanske hade varit rätt roligt att börja med något liknande igen!
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Absolut, i alla fall om det inte blir på tok för stor grupp. Smile Har spelat en del förr, främst Warhammer Fantasy RPG ver 2, som är kingen bland rollspel. Vet en till som är intresserad.
Blir vi ett gäng så vore det sjukt skoj.
Sen har jag ju en önskan att DM DnD 5e men det beror ju på vad folk vill spela ^__^
Altså, det kan ha varit jag!
DnD är väl det rollspelsystem jag är minst sugen på (för mycket inriktning på strider och för regeltungt och långsamt i min mening), men vill andra det får jag foga mig. Wink
5e är mycket mer strömlinjat och jag har tänkt mig ett mer rollspelsfokuserat spel än tärningsgrundat. Bara för att dte finns tärningar måste inte allt avgöras med tärningar. Sen kan man göra så mycket mer än bara hoppa från grotta till grotta.
Altså, det kan ha varit jag!
Dnd 5e är jäkligt kul! Har bara spelat en månad eller så men fastnade direkt. Jag är lätt på att köra ytterligare en kampanj dnd 5e!
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Okej, jag är med på att testa! Den erfarenhet jag har av DnD är Pathfinder och 4ed, så det kanske har förbättrats! Smile

Citera

Tomten skrev:

DnD är väl det rollspelsystem jag är minst sugen på (för mycket inriktning på strider och för regeltungt och långsamt i min mening)


Det beror ju helt på vilken DM du har, Min DM "IRL" lägger mer tygnd på rollspeleriet, samt att spela sin karaktär rätt. Självklart finns det strider och politiska intriger osv. Men allt beror på vad för sorts DM du har och vilket sorts spel denne vill att gruppen skall få uppleva.
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Som sagt så tänker jag (om ni nuvll ha mig som DM) försöka nå mig på en balans. Mycket beror på hur spelarna agerar. Bitchslappa en vakt triggar kanske en strid men troligen en arrestering. Att debattera sig ur en knivig sitauation leder till nått annat. Behövs lixom inte alltid bli strider. dnd 3 och tidigare var ju mer enbart exp av kills det är nästan helt borta i 5e ed
Altså, det kan ha varit jag!
Så då med tanke på intresset tänker jag helt enkelt på att säga att ni som vill va med får säga till.

Nedan är de som sagt i vad jag kan antyda vill vara med. Fler som vill vara med: så gör en förlängd lista ^__^
DM: Jag
Spelare: Tomten
Spelare: Soodis
Spelare:
Altså, det kan ha varit jag!

Citera

Soodis skrev:

Citera

Tomten skrev:

DnD är väl det rollspelsystem jag är minst sugen på (för mycket inriktning på strider och för regeltungt och långsamt i min mening)


Det beror ju helt på vilken DM du har, Min DM "IRL" lägger mer tygnd på rollspeleriet, samt att spela sin karaktär rätt. Självklart finns det strider och politiska intriger osv. Men allt beror på vad för sorts DM du har och vilket sorts spel denne vill att gruppen skall få uppleva.


Absolut, allt är upp till spelledaren, det jag menar är att vissa system ger spelledaren bättre verktyg att åstadkomma vissa saker. Exempelvis ger WHFRPG 2ed jättebra spelmekaniska möjligheter för psykiska problem som karaktärerna får efter många otäcka upplevelser och skador eller magianvändande.
WFRP 2ed är nog det jag spelat och spellet mest. Det spelet handlar ju om att överleva i en värld där allt kan vara oförlåtligt och man bör undvika att slåss om det går. Det är verkligen en av dess fördel. En arg bonde med ett svärd kan få Ulriks fury och one shotta en PC oavsett vilken nivå av karriär ^__^
Altså, det kan ha varit jag!
Jag är gärna med Dokuro
då vart vi 4a verifierade då ^__^
Håller på att slänga ihop matriel till en första tillfälle
Altså, det kan ha varit jag!
Mitt tips är att prata ihop er vad ni vill vara. Det går ju spela enbart bards men det e nog nått man får achievements för xD
Altså, det kan ha varit jag!
Roligare om ingen vet vad alla är ju! Grin starting level osv? 1? 3? 100? Pfft
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
upp till er
start lvl: 3
Altså, det kan ha varit jag!
stat rullningar kommer göras med roll20s system.
Altså, det kan ha varit jag!