Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
Anrop-hostat joint op (prel datum 19/11)
Jag tänkte slå slag i saken och försöka dra ihop ett Anrop-anordnat joint op med andra communities.

Jag har dels en idé för en större grej (samma skala som OP Storm som JTF16 körde i september), men jag börjar med Operation Restore Calm, ett mer småskaligt coop-scenario med ca 30 slots, varav Anrop står för ungefär hälften.

Eftersom jag inte har nån vidare koll på det större Arma-communityt tänkte jag föreslå att vi för enkelhetens skull denna gång bjuder in:
* JTF16 (svenskar, har hostat och bjudit in oss till en rad joint ops nu på sistone)
* TFW (tyskar som varit med på joint ops hos JTF16)

Moddar hålls till ett minimum, vi kör med ACE3 (inkl ACEX) och TFAR. Karta blir Tanoa. Vi kommer att spela som CSAT. Fokus på infanteri och djungelstrid. Advanced medic samt ACE Revive.

Indelningen har jag tänkt mig ungefär såhär:

Red Dragon - Platoon leader, UAV operator - 2 slots [Anrop]
Red 1 - Rifle squad w/ 2x rifle teams, 1x command team - 12 slots [Anrop]
Red 2 - Rifle squad w/ 2x rifle teams, 1x command team - 12 slots [TFW]
Red 3 - Support team - 4 slots [JTF16 och/eller överblivna Anropare]
White Dragon - Paramedics team - 2 slots [JTF16 och/eller överblivna Anropare]
Purple Dragon - Sniper team - 2 slots [JTF16 och/eller överblivna Anropare]

Kommandospråk mellan squads blir engelska. Inom squads/teams används frivilligt språk.

Preliminärt datum blir lördag 19:e november kl 20:00 svensk tid. Tidsåtgång 2-3 timmar.

Någon som har några synpunkter/förslag innan jag sätter igång och skriver inbjudningskort?
Låter som ett nice upplägg, kan vara värt att anpassa tex understödsvapen efter syfte (grk, grsp, tkdp) istället för att bara ge understödsgrupp ett par 58or eller motsvarande.
Jag har tänkt om lite kring upplägget och kommer istället göra tre kortare scenarion, avsedda att spelas under samma kväll. Det blir remakes på mina tidigare mini-scenarier på Tanoa:

* djungelpatrull
* anfall mot befästning
* fördröjning och försvar

Dock anpassade för större antal deltagare, samt andra förändringar och förbättringar. Vi kommer också alltid att spela som CSAT, med Indep (paramilitary) som huvudmotståndare, samt även vissa NATO-inslag.

Vår pluton kommer vara i princip identisk i varje uppdrag, med vissa förändringar i loadout.

Min tanke är att olika personer från olika communities leder varje mission. Eftersom tanken är att ha ett multinationellt joint op, behöver chefen använda engelska vid ordergivning.

Varje scenario kommer ha en tidsbegränsning (ca 40-60 min beroende på scenario), dvs om inte missionet är klart när tiden går ut så avslutas missionet ändå som failure. Detta i syfte att vi ska hinna med allt under en kväll samt att motivera till ett högt tempo i befälsföringen.

Varje chef kommer att få en briefing i förväg, för att kunna göra upp en plan.

Operation kommer upp snarast.