Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
ArmA2 Requirements
Haha ja, jag antar att du är Mr. Bravo? Frågade här innan du svarade på Sweclockers. Får kanske spara vidare då, efter jag kikat lite på begagnat Pfft

Tack för hjälpen i alla fall!
Spontant så skulle jag väl påstå att ett ati x1950 inte är fetaste att hänga i julgranen... En uppdatering av grafikkortet kan nog vara en idé, du spelar väl annat än ArmA2 med? Wink
Haha nä det var ju knappt ens det nyaste som gick att få tag på när jag köpte det för 2 år sen.
Spelar dock inte så mycket annat än Arma 2 för tillfället Smile

Citera

Aske skrev:
Tänkte ta min fråga här istället för att starta en hel ny tråd.

Jag hade tänkt uppgradera min burk för att kunna höja inställningarna på Arma. Nu sitter jag på bl.a. AMD Athlon 64 X2 6000+, 2 GB RAM-minne, Radeon x1950 pro och 500 Watts nätagg. Inga supergrejer alltså men det flyter på helt okej på nästan lägsta inställningarna, spelbart men tråkigt förstås när man inte upplever spelets fulla potential.

Min fråga blir då vad jag bör satsa på att uppgradera? Fattig student som jag är har jag en maxbudget på 2000 kr. Har fått tips på ett ATI Radeon HD5750 och kanske en eller två GB mer minne. Vad tror ni som är insatta i Arma 2? Vilket är största flaskhalsen i min setup?

Tack för svar!


Om vi ser strikt till att få A2 att flyta behöver du inte bry dig om "mer" minne.. Jag sitter på 6Gb och använder typ 1,1Gig om det är ett stort coop updrag.. Men oftast runt 7-800mb. Det är klart att 4+ är att föredra. Speciellt om man kör Vista. Men med din minst sagt begränsade budget skulle jag skippa minnen, även om ~1 gig dvs 50% är pushing it, med tanke på att det inte bara är arma som vill ha RAM att tugga på.

Vidare till GPU aka grafikkortet.. Nu har jag försöpit hur pass bra ett x1950 är, men har för mig att det är skapligt gamalt. Jag tror inte ens det har tex. 3.0 shaders..

Ang CPU då. Ironiskt är det bästa i din dator CPU'n, vilket också är det som A2 äter mest av.

För att illustrera vad jag menar.. Jag skaffade en "helt ny" dator för ca en månad sedan. Dvs, moderkort, cpu, gpu och minne.
Jag vet inte hur pass hemma du är på datorer så jag ska inte prata sockets och sånt här men..

Förra datorn:
3Ghz två kärnig processo från Intel
4 Gb "mid-range" minnen.
två stycken nvidia 8800 GTS 512mb (finns även en 640mb version, men 512 har exakt samma kärna som 9800 serien har). Liten notis här är att spelet inte flöt bättre/sämmre med bara ett kort. Kanske jag som missat något, vem vet?

Med detta fick jag ca 15-40 FPS beroende på bla gräs och kantutjämning samt viewdistance, dessa är dem som äter mest FPS.

Nya datorn som jag sitter och skriver detta på:

2,67 Ghz Intel i7 överklockad till 4 Ghz
6Gb 1600Mhz minnen med 7-7-7-20 timings, klockade till 1603 med 7-7-7-18 timings (5-5-5-12 anses optimalt, men uppnås inte av några DDR3 minnen idag, DDR3 kompenserar med mer Mhz)
AMD (Amd köpte ATI) HD 5870.

Detta kostat ca 12k tror jag. Då fick jag typ 40+ stabilt med allt på high och 3000 viewdistance (behövs knappast mer om man inte flyger). ATI kortet verkar inte gilla kantutjämning dock, så slår jag av det kan jag köra allt på very high. Båda datorerna använde samma skärm på 1680x1050.

Poängen jag vill göra är att jag på *normal* hade 40fps med mitt 8800 (5870 hade inte släppts än så jag satt på det gamla grafikkortet med nya datorn)
Fråga vem som helst. A2 äter upp din CPU. Dock får du ingen vettig cpu för 2k.. 3k kanske, men då måste du ändå ha ett nytt moderkort för 1.5-2k misstänker jag. Vet inte vilken socket din processor använder så det kan jag inte svara på, men jag skulle tro det.

/Ish
Tänk på att ArmA streamar all data så hårddiskprestanda är av stor vikt. Bra start i livet är att ha två diskar med OS på den ena och ArmA på den andra (osäker på om ArmA lever bättre men detta är en bra setup i största allmänhet - lever ju inte som jag lär).

odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg
Vet att det finns någon på anrop som kör A2 från en ssd, men jag kommer inte ihåg vem..
Ja A2 använder som tidigare nämnt hårddisken otroligt mycket. Frågan är dock om BIS kommer lösa det "problemet" eller inte, för om det löses i framtida patchar så vore det ju kanske dumt att fokusera på att köpa en SSD?

Spelet är även väldigt processortungt, speciellt med AI inblandad.
Det låter alltså som en dyr historia. Kanske smartare att vänta ett tag då och spela på det jag har tills dess.

Tack för hjälpen i alla fall.

Citera

Ishie skrev:

Förra datorn:
3Ghz två kärnig processo från Intel
4 Gb "mid-range" minnen.
två stycken nvidia 8800 GTS 512mb (finns även en 640mb version, men 512 har exakt samma kärna som 9800 serien har). Liten notis här är att spelet inte flöt bättre/sämmre med bara ett kort. Kanske jag som missat något, vem vet?

Med detta fick jag ca 15-40 FPS beroende på bla gräs och kantutjämning samt viewdistance, dessa är dem som äter mest FPS
/Ish

Då tycker jag det känns som om jag byter upp mig till ett bättre grafikkort så borde jag ju hamna ganska likvärdigt med din gamla dator? Processorerna är väl likvärdiga eller? Båda två-kärniga på 3GHz. Minne sa du inte påverkade så mycket och vad jag har hört så ska SLI knapp fungera i Arma 2 (antagligen därför du inte märkte någon skillnad med ett eller två kort) så ligger ju inte så långt ifrån där heller.

Tycker ändå att uppgraderar jag mitt GPU så borde jag få lite mer prestanda, sen kan jag ju alltid köpa nytt moderkort och CPU senare. Eller vad tror du?

Citera

Aske skrev:

Citera

Ishie skrev:

Förra datorn:
3Ghz två kärnig processo från Intel
4 Gb "mid-range" minnen.
två stycken nvidia 8800 GTS 512mb (finns även en 640mb version, men 512 har exakt samma kärna som 9800 serien har). Liten notis här är att spelet inte flöt bättre/sämmre med bara ett kort. Kanske jag som missat något, vem vet?

Med detta fick jag ca 15-40 FPS beroende på bla gräs och kantutjämning samt viewdistance, dessa är dem som äter mest FPS
/Ish

Då tycker jag det känns som om jag byter upp mig till ett bättre grafikkort så borde jag ju hamna ganska likvärdigt med din gamla dator? Processorerna är väl likvärdiga eller? Båda två-kärniga på 3GHz. Minne sa du inte påverkade så mycket och vad jag har hört så ska SLI knapp fungera i Arma 2 (antagligen därför du inte märkte någon skillnad med ett eller två kort) så ligger ju inte så långt ifrån där heller.

Tycker ändå att uppgraderar jag mitt GPU så borde jag få lite mer prestanda, sen kan jag ju alltid köpa nytt moderkort och CPU senare. Eller vad tror du?


Jag vet inte hur bra x1950 är ens.
Om du vill maxa allt i ARMA2 behöver du något i stil med:

Processor: Core i7 920 @ 4ghz
Grafikkort: 5870 (gärna 2)
Ram: 6gb ddr3 @ 1600mhz (Räcker säkert med 3)
Hårddisk: Raptor eller SSD disk

ARMA 2 flyter OFTAST med allt på max (inkl AA & postproc) på en 22" skärm (1680x1050) på min dator (ovan, utan paranteser).
Ca 35 fps som lägst men oftast runt 46-60 vilket är max.

Med ett x1950 kan du inte vrida upp särskillt mycket rent grafiskt.
Det du behöver är BÅDE snabbare processor och grafikkort.
Men den svagaste länken i ditt system är just nu grafikkortet som flaskhalsar.
Skaffar du ett grafikkort som klarar av allt på högsta detaljer behöver du minst ett 5870.
Där till behöver du en kraftfull 4 kärnig processor för att mata grafkkortet med information, annars blir procerssorn flaskhalsen.
Men har du bara 2k så hade jag fortsatt spara i ditt fall då skillnaden knappast lär bli särskillt stor om du bara har råd att köpa en ny komponent.
Redigerat av Jonathan82 den 2009-10-21 01:06
Har för mig att x1950pro ligger strax under 8880GTS i prestanda, om jag då inte missminner mig.

Jonathan82: Ja det blir ju en del att köpa om man ska maxa allt, det var ju dock inte vad jag var ute efter då jag inser mina begränsningar Pfft

Men blir nog som ni säger, sparar ett tag till helt enkelt.

Men vad tror ni CPU, moderkort och ett grafikkort med rätt prestanda kostar tillsammans ungefär, ~5000?

Citera

Aske skrev:
Har för mig att x1950pro ligger strax under 8880GTS i prestanda, om jag då inte missminner mig.

Jonathan82: Ja det blir ju en del att köpa om man ska maxa allt, det var ju dock inte vad jag var ute efter då jag inser mina begränsningar Pfft

Men blir nog som ni säger, sparar ett tag till helt enkelt.

Men vad tror ni CPU, moderkort och ett grafikkort med rätt prestanda kostar tillsammans ungefär, ~5000?


920 i7 ~2700, nytt moderkort ~1500 minst om du inte vill ha skit grejer. Grafikkort typ 2-3k beroende på vad man ska ha.
Har du inte ddr3 på moderkortet så blire nya minnen för 1-2k också.
Redigerat av Ish den 2009-10-21 09:31
Okej, men då får man "top of the line"-prylar också va?
Nej inte direkt.. Men det är mer skillnad i pris än prestanda på det bra och det som är high end ("top of the line"Wink.

Om du tittar på tex core i7 så är Top of the line processorn trippelt så dyr, men prestar marginellt mycket bättre om du nu inte skall överklocka med kväve. Wink
Dock s å är de prylarna som Ish säger High End och kommer hålla ett bra tag.
Tyvärr så är ditt grafikkort inte i närheten så bra som ett av Ish´s kort.
http://www.tomsha...e,538.html
Redigerat av Jonathan82 den 2009-10-21 13:09

Citera

Jonathan82 skrev:
Om du tittar på tex core i7 så är Top of the line processorn trippelt så dyr, men prestar marginellt mycket bättre om du nu inte skall överklocka med kväve. Wink
Dock s å är de prylarna som Ish säger High End och kommer hålla ett bra tag.
Tyvärr så är ditt grafikkort inte i närheten så bra som ett av Ish´s kort.
http://www.tomsha...e,538.html

Ojdå, då kom jag ihåg fel. Var ju trots allt två år sen jag köpte det och jämförde mellan olika alternativ Smile

Citera

Jonathan82 skrev:
Om du tittar på tex core i7 så är Top of the line processorn trippelt så dyr, men prestar marginellt mycket bättre om du nu inte skall överklocka med kväve. Wink
Dock s å är de prylarna som Ish säger High End och kommer hålla ett bra tag.
Tyvärr så är ditt grafikkort inte i närheten så bra som ett av Ish´s kort.
http://www.tomsha...e,538.html


Det där testet är ju vrålgammalt. Jag antar att du menar mina gamla kort, för det jag har nu är inte ens med där.
Syntetiska tester i all ära, men om det inte flyter när man väl spelar så flyter det inte Smile Tycker spel benchmarks är mer intressanta.

Men om man ska tro det där testet så är ju mina *gamla* kort dubbelt så bra som x1950.

Benchmark med senaste patchen.. Notera docka AA'n som äter upp FPS'n. Och de kör oklockad processor (A2 äter som sagt processorkraft)
[url]
http://hardocp.co...d_review/8[/url]


3DMark06 (v1.0.2) HDR/SM3.0 Score

Detta gör det ännu mer ointressant.

HDR-R/SM3.0 Benchmark (1024x768x32, no AA, Trilinear Filtering, Default Q)

.. Och vem spelar i 1024x768 ?! Pfft
Redigerat av Ish den 2009-10-21 17:37