Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Tophe's ArmA2 Dedicated Server Tool
Tänkte bara meddela att jag snart släpper ett lite kodprojekt...
Ville lära mig programmera för Windows så jag har jobbat några dagar med en Dedicated Server Launcher.

Det kommer bli en app som låter användaren göra alla inställningar man kan för en Dedicated Server.
Jag ville att det skulle vara användarvänligt, med ordentliga tooltips och ett cleant GUI.

Det har ju dykt upp ett par tools genom åren... vissa med få funktioner och någon med ett gränssnitt som man blev sjösjuk av.
Men jag tror detta kommer göra det lite enklare att sätta upp servers.

Om inte annat så kommer jag ha nytta av det själv!
Lite Screens... Det ser aningen annorlunda ut nu, men typ så här:
meadows.se/arma/front1.jpg
meadows.se/arma/front2.jpg
meadows.se/arma/front3.jpg
PS. Jag vet att det stavas BattlEye, inte BattleEye... men det visste jag inte när screensen togs.DS
Redigerat av Toffe den 2010-08-04 21:35
Ser bra ut, jo har sett en del program med inte helt genomtänkta ui´n
oj, ja ser riktigt bra ut. Just server launchers finns det inte så många av heller.

Om du har möjlighet så gärna lite mer förklaringar vid performence eller färdiga mallar "100 mbit uppkoppling" motsvarande.
Mallar var en bra idé granQ.
Kanske fixar nån rullgardinsmeny andra releasen.

Det är tooltips på varje performance-setting som förklarar vad de gör.
Jag ska se till att samla in så mycket information jag kan om alla settings, med tips på inställningar.
är denna tänkt att kunna köras via nätverket? alltså om Servern är på en annan dator?
Inte just nu. Vet inte riktigt hur jag skulle implementera det på ett bra sätt.
Det måste ju bli något slags klientprogram och en remote desktop-server som har skrivrättigheter, eftersom programmet skapar och ändrar filer.

Ska tänka på det och se om det går att genomföra till en senare release.
Redigerat av Toffe den 2010-08-05 00:18
Profile settings fixas...
meadows.se/arma/front4.jpg
Vore nice om man kunde exportera o så för att köra på en linux server Smile
Bra idé.. Fixar det med.
Man kan köra med exakt samma configfiler och exe-argument på Linux som på Windows va?
Ser lovande ut faktiskt.. inget jag kan se på bilderna iallafall, men personligen skulle jag tycka det var trevligt med Profiler, då man i vissa fall vill kunna starta olika "settings", ex en clan server, public, låst, tränings, coop, pvp osv och kör olika inställningar på alla.

hade ju varit trevligt att kunna spara och sen bara välja profil så är alla inställningar klara så behöver man bara trycka på launch.

Citera

Stiltman skrev:
Ser lovande ut faktiskt.. inget jag kan se på bilderna iallafall, men personligen skulle jag tycka det var trevligt med Profiler, då man i vissa fall vill kunna starta olika "settings", ex en clan server, public, låst, tränings, coop, pvp osv och kör olika inställningar på alla.

hade ju varit trevligt att kunna spara och sen bara välja profil så är alla inställningar klara så behöver man bara trycka på launch.


Japp. Jag har tänkt implementera det till nästa release.
Har förberett för det, men det kommer ta mig ett tag att lura ut alla detaljer så jag släpper nåt beta-aktigt nästa vecka.
ännu bättre om man kan spara, ladda dessa så man kan sprida t ex "Settings for a 100/100 mbit public domination.sav"

Citera

granQ skrev:
ännu bättre om man kan spara, ladda dessa så man kan sprida t ex "Settings for a 100/100 mbit public domination.sav"

Det blir nog svårare... Då måste jag skriva om hela programmets sätt att läsa data.
Just nu skapar programmet ett default set med inställningar, profile och config-filer. Sedan läser det sin data därifrån.
Däremot Så samlas alla filer på en plats, så man kan utan problem zip'a en profil och lägga maila iväg.

Varje profil kommer få en egen mapp under mappen TA2DST i spelmappen, Så det blir typ:

C:\Spel\ArmA2\TA2DST\default\
C:\Spel\ArmA2\TA2DST\coop\
C:\Spel\ArmA2\TA2DST\100mbit\
C:\Spel\ArmA2\TA2DST\DinMamma\

osv...

I varje mapp ligger, en för varje profil unik:
TA2DST.ini
TA2DST_config.cfg
TA2DST_basic.cfg
TA2DST.ArmA2profile
Plus eventuella konsoll-loggar och RTP.

Kommer som sagt jobba lite på profiler efter första releasen. Så får folk testa och rapportera buggar och sånt.
Mitt första riktiga Windows-projekt och än så länge 2000+ rader kod - har svårt att tänka mig att jag inte goofat mig nånstans.

Tack för alla idéer och glada tillrop.

PS.granQ, jag ska tänka på om jag kanske orkar ordna Save-filer senare, det är en bra idé! DS.
Redigerat av Toffe den 2010-08-08 11:24

Citera

granQ skrev:
ännu bättre om man kan spara, ladda dessa så man kan sprida t ex "Settings for a 100/100 mbit public domination.sav"


Äh vad tusan.. Jag gör om systemet istället... Tar nog nån dag, men det där var en riktigt bra idé.

Alla inställningar sparas i en save-fil och så läser jag boxar från den.
Config-filerna skapas utifrån boxarna när man startar så det blir ingen skillnad.
Dessutom skriver ArmA om configfilerna efter man kört dem så jag har fått trixa lite för att få tillbaka rätt data när man kört dem.

Så det blir nog lite cleanare och så kan man som sagt dela med sig av sina inställningar med en enda enkel fil.
Släpper Beta idag...
Har samlat alla inställlningar i en fil nu. Så Launcher läser inte configfilerna... Istället skapas en save-fil. Så man kan dela med sig av alla sina inställningar.

Jag släpper den nog på BIS-forumet. Testa den gärna sen och kom med synpunkter.
Ska testa den omgående, underbart!

Citera

Toffe skrev:
Släpper Beta idag...


Btw! Slänger du in en länk här med, ska bli riktigt intressant
Sure thing!

Citera

Toffe skrev:
Släpper Beta idag...


Euum.. .var det i följande forumtrådar eller?
För jag lyckas inte hitta nedladdningslänken.. .

- http://forums.bis...?p=1709472
- http://www.armaho...ts&q=11386

Precis kommit igång med ArmA igen så jag är sjukt sugen
på att få testa den. Fan varit i Afghanistan virtuellt i 2dgr nu Grin
cache.www.gametracker.com/server_info/46.253.198.200:2302/b_350_20_5A6C3E_383F2D_D2E1B5_2E3226.png
Är precis i färd med att ladda upp.. Ska bara testa en grej till.