Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Formationer/Framrycknings-tekniker?
Hej!

Jag har försökt googla lite och inte fått nån bra träff. Jag letar efter nån hemsida där man kan läsa om svenskarnas formationer och framrycknings tekniker som t.ex "Skyttelinje" och "Blixtlås höger/vänster". Nån som sitter på nån sådan länk? Gärna med bilder eller åtminstone förklaring hur dom går till och heter.
Gör inte som jag gör. Gör som jag säger.
Läs denna:

http://ttp2.dslyecxi.com/

Kan hjälpa dig med "översättningarna" till svenska, men de viktigaste brukar vara:

Blixtlås (den du ser i filmen), killen längst åt vänster springer längst till höger. (eller tvärtom)

Växelvis: säg a och b (kan vara 2 personer, 2 kompanier), a springer 50 meter framåt. B täcker. A Stannar, B springer nu 50 + 50 meter. Stannar. A springer igen, förbi B, stannar.. repeat.

Ansatsvis:

A springer upp 50 meter, B springer upp till A, stannar, A fortsätter.


Sista är "igelkott försvar".. vanligen om man går på patrull och stannar, så sätter sig alla i en cirkel, med vapen utåt.



Det är grunderna, väldigt väldigt enkelt.

Svåra brukar vara att lyda, som igår t ex:

"Kom ned.. kom ned... kom ned"
"men jag kan ju inte skjuta därifrån"..
"nähh.. men inte tanken heller"..


Så folk behöver bara bli bättre på göra som andra säger.. om man nu vill köra i en grupp. Personligen tycker jag att i ArmA2 så blir det bäst flyt om man kör halvt seriöst. .. men stör mig som fan på att folk inte lyssnar.

Vet inte hur många gånger sett en kille som blir beskjuten och sagt till han "KOM HIT!!" motsvarande och de börjar argumentera att de gillar sin skjutställning, "varför?" osv.. och så dör de. Sjukt störande.
Du har en poäng i mycket av det du säger granQ.

Men jag håller inte riktigt med dig i din slutsats av ditt exempel. Om någon säger "Ner" och personen ifråga går ner för att repetera "Ner" personen går lite mer ner bakom kanten på kratern...och slutligen "mer ner" varpå svaret blir: "jag kan inte skjuta om jag går mer ner"
och sen då "Nej de är inte det som är tanken heller"...etc


Tankeläsning är ingen lätt match så en mer korrekt ordergivning hade kanske kunna varit: "NAMN eld upphör samling på NAMN"....
Kort och svårt att missuppfatta.

Ge order korrekt är lika viktigt som att följa dem enligt min mening.
Men de kanske bara är jag.
Redigerat av ViZion den 2011-04-06 13:43
En princip jag tillämpar i Arma2 när jag spelar på Anrop.se är:
Jag tillhör en grupp, jag gör som gruppchefen säger eller, i brist på order, gör som han gör/följer efter

Jag irrar alltså inte runt för att försöka lösa en uppgift på egen hand. Ibland tappar jag bort gruppen, det är lätt att missa att förflyttning börjar osv om man ligger och bevakar t ex bakåt och ligger 10 meter bort (Acre).

Ibland bildas ju spontana samlingar människor (A-moCool, det är lätt att det blir styrigt då, ingen tar befälet osv. Då pejlar man läget. Ska jag ta befälet? Hänga på någon annan? Så länge man håller ihop gruppen (aktivt/passivt) brukar det lösa sig.

Att leda en grupp människor på Arma2 ställer ganska höga krav, kanske inte militärtekniskt svårt, men för att få folk att göra som man säger (jag leder inte speciellt ofta, bara ser hur svårt andra har det...). Det gäller att förklara sina intentioner som gruppchef.
"Vi samlas här.. vi minerar där, sen väntar vi här och sen skjuter vi på fi, sen drar vi oss tillbaka". Det gäller att ha en liten plan för allt och kommunicera den. Behöver inte vara militärt/stridstekniskt korrekt tycker jag. Bara alla fattar.
visst är det så, tydliga order är a och o, jag är långtifrån bra på det.. men grunden är ändå, följ. Fattar man inte gör man sitt bästa eller be om förtydligande.

Tom oden som hatar allt sånt här gick ju fint i formation här om dagen Smile

Personligen tycker jag att vi är vuxna (flesta av oss) och iallafall normalbegåvade (om än lite störda).. därför skall man inte vara barnpassningsorder som är i t ex amerikanska armén "Soldier, pick up tooth brush, brush teeth.".. utan mer för att få funka.

Ikväll blir dock bra tillfälle öva mer, nya missions från grip. 19.00 Smile
Intressant ämne, man får ju en sig en funderare vid så gott som varje coop. Varför spelar jag det här spelet, vad vill jag få ut av det?

Hur långt kan man ta det för att få det både lite roligare och mer realistiskt men samtidigt inte förstöra.
Vi är en blandad skara som lirar. Vissa är möppigare än andra Smile Det gör ju att det är basic grejerna som funkar bäst vid coop. "Gå dit, anfall då" osv. Sen brukar det ju bli pannkaka men det är en annan sak.

Ända gången det verkligen kändes som alla var på samma nivå var när vi körde Operation Viking Raid (Även fast hälften av vörtan boys var runda om fötterna).

Men personligen tycker jag det är superkul och köra seriöst med grupper och callsigns. Man blir ju lite stollig när radiotrafiken flyter på.
Redigerat av sillburk den 2011-04-06 15:46
Trodde ni drog ett aprilskämt :/
Kan bara hålla med inledningen av sillburks inlägg.

Menar ni att som när det kördes counter insurgency där det tydligt markeras på kartan vart man ska leta ändå måste inledas med en gruppchef-ring där det irriteras över att man inte står i tillräckligt cirkulär samling?

Vill ni köra seriöst kan vi ju börja med att vänta i två timmar väl inne i spelet?

Det finns ett SSG-gäng inte helt långt borta på internet.
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg
Måste faktiskt tyvärr hålla med både Sillis och Oden här...
Tror faktiskt allting skulle fungera mycket bättre/smidigare om man körde lite träningsuppdrag osv, så folk vet VARFÖR man tillämpar olika formationer, samt ser resultat... Då kommer det förhoppningsvis tillslut vara självklart att köra i formation, för att folk blir vana vid det och att det faktiskt fungerar, istället för att bli härjade med så fort de avviker från formationer, eller liknande.

Citera

nightman skrev:
Bara alla fattar.

Alla kommer inte fatta, folk är dumma i huvudet/missförstådda.
Det är så det är och alltid kommer vara, lev med det.
Klart Slut
Mundis Ex Igne Factus Est

i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/243/561/afc.gif

Citera

theOden skrev:
Trodde ni drog ett aprilskämt :/
Kan bara hålla med inledningen av sillburks inlägg.

Menar ni att som när det kördes counter insurgency där det tydligt markeras på kartan vart man ska leta ändå måste inledas med en gruppchef-ring där det irriteras över att man inte står i tillräckligt cirkulär samling?

Vill ni köra seriöst kan vi ju börja med att vänta i två timmar väl inne i spelet?

Det finns ett SSG-gäng inte helt långt borta på internet.


Hehe, jag är med dig Odan. Kan dock tänka mig att problematiken främst uppstår när man spelar med lite större grupper och inte alltid spelar samma gäng där alla vet vad de andra går för.

Personligen har jag dock alltid föredragit en lite mer Kelly's Hjältar:ish approach till OFP/A1/A2, även om jag idag är mångfalt mindre aktiv än 'förr. Min sort av ideal-lir var det som jag, gQ, odan och Redkid hade för något år sedan, när vi sprang runt på den södra delen av Chernaruss mitt i natten.

Det var för länge sen tal om en "elit"-squad här på Anrop (vilket senare blev SSG-squaden), som tränar tillsammans lite mer, har egna squadlogos osv. Denna "elit"-idé var dock inte något som vi tyckte föll ut väl med andan här på Anrop.

Så istället för elit-squad så borde vi ha en "åh nej inte de killarna"-squad som rusar förbi i en stulen BRDM med halva ryska armén i släptåg. Krav innan spelstart är någon form av alkoholintag. Pfft
får väl säga att var mysigt gå på patrull idag.. ( kommer youtube snart, hoppas de inte tar bort den för musiken dock).

Var riktigt skoj, tiden gick fort.. lite operation viking över det fast annorlunda.

http://www.youtube.com/watch?v=DHDT86...HDT86YPTu0

Idag är jag riktigt nöjd, folk skrek ut ordrar så hördes till oss där bak. Gled snabbt upp på skyttelinje och tillbaka, och endast ett par smärre incidenter.

Tror på att fler och fler skall pröva på vara gruppchef.. sen kommer det där med stridslinje osv naturligt efter man kört ett par seriösa coop.

Föresten, kom på.. anrop äger i dimman och i totalt mörker. Fan vad grymma vi är. .egentligen Smile
Redigerat av Granquist den 2011-04-06 23:24
Tycker också fler ska testa på o vara gruppchef. Vissa kanske tänker "Ähh, det är väll inget speciellt" men jo, det ÄR det. Man ansvarar för hela gruppen och ska ta sig fram på så säkert och smidigaste sätt som möjligt samtidigt man skall ha koll på var man befinner sig osv. och jag tror inte att alla passar som gruppchefer personligen.
Gör inte som jag gör. Gör som jag säger.

Citera

engen skrev:...
Så istället för elit-squad så borde vi ha en "åh nej inte de killarna"-squad som rusar förbi i en stulen BRDM med halva ryska armén i släptåg. Krav innan spelstart är någon form av alkoholintag. Pfft

aaaaaahahahahaha, engen du är min evige livsguru Smile

*far iväg i en ny fräsch BRDM som stod övergiven i Lopatino*
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg

Citera

engen skrev:
Så istället för elit-squad så borde vi ha en "åh nej inte de killarna"-squad som rusar förbi i en stulen BRDM med halva ryska armén i släptåg. Krav innan spelstart är någon form av alkoholintag. Pfft

Hahahaha! Grin
Gör inte som jag gör. Gör som jag säger.