Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
Vilken är bäst?
Objekt 1 Objekt 1 13%[2 Röster]
Objekt 2 Objekt 2 0%[0 Röster]
Objekt 3 Objekt 3 20%[3 Röster]
Objekt 4 Objekt 4 0%[0 Röster]
Objekt 5 Objekt 5 20%[3 Röster]
Bonus objektet Bonus objektet 47%[7 Röster]
Totalt antal röster : 15
 Skriv ut ämne
Vilken lägenhet skall jag köpa?
Brukar ni se på alla tv program om property ladder, drömmen om huset på landet osv. Nu är det mer interaktivt och alla kan få hjälpa till och komma med synpunkter.

Så hjälp mig bestäm vilken jag bör satsa på Smile

http://granq.se/private/top5_swe.pdf
objekt 3 om du ska gå all in!
5
Kommer du ihåg hur det var förra vintern?
eh, det finns en omröstningsfunktion. rösta där istället för svara Smile
ooh right Pfft
Kommer du ihåg hur det var förra vintern?
Diplomatisk och tråkigt svar; den du finner mest lämplig för dej. Ta den som kommer stiga mest i värde.
[img]http://imgur.com/8T0kLK2[/img]

Citera

poppe_89 skrev:
Diplomatisk och tråkigt svar; den du finner mest lämplig för dej. Ta den som kommer stiga mest i värde.

ta den som kommer sjunka minst.

2.bp.blogspot.com/-fr0JQknRp3U/TqKWi9sV-PI/AAAAAAAAGow/_RPWK6xuhxE/s1600/19982.png
Jag säger bara lycka till och stort grattis.

Citera

granQ skrev:

Citera

poppe_89 skrev:
Diplomatisk och tråkigt svar; den du finner mest lämplig för dej. Ta den som kommer stiga mest i värde.

ta den som kommer sjunka minst.

2.bp.blogspot.com/-fr0JQknRp3U/TqKWi9sV-PI/AAAAAAAAGow/_RPWK6xuhxE/s1600/19982.png

Ska du ha den attityden kanske du inte ska köpa ngn lgh. Det blir lättast så.
[img]http://imgur.com/8T0kLK2[/img]
varför då? Är väl mest realistiskt att det kostar pengar att bo?

Inte köper du en bil för du tror den skall gå upp i värde, även om en del fina bilar gör det efter ett par år.

I Sverige speciellt har det dock blivit sjukt med alla tror man skall tjäna pengar på sitt boende. Visst ibland kan man göra bra affärer, men grunden är att det kostar att bo.. inte ett sätt att faktiskt tjäna pengar.

Så tänker ha den attityden och både köpa bil, lägenhet och skaffa barn någongång i livet.. även om jag tror allt blir väldigt dyrt.


EDIT. Som sagt, när kvadratmeter priset i Stockholm är samma som i Manhattan är något galet..
Redigerat av Granquist den 2012-01-10 18:47
Här är mina synpunkter Smile

Röstar på nummer 5. Lite långt till jobbet men inte så farligt ändå - runt 1 mil? Cykelavstånd vår-höst. Nära stan när du vill ta en pilsner Smile Du borde klara dig utan att skaffa bil i alla fall och det sparar du massor av pengar på.


Näst billigaste att köpa och med billigaste avgiften, bra med tanke på att marknaden är fallande. Avgiften kan man inte påverka men lånen kan man. Använd mellanskillnaden i avgift jämfört med de dyrare lägenheterna till extra amorteringar t.ex. då bor du billigt efter några år.

Vill du ha en tvättmaskin så släng ut badkaret och sätt in en duschkabin så får du plats med en. Inte så jobbigt att gå till tvättstugan annars. Som ensamstående så blir det inte så ofta.
Trevligt, granQ!

Spontant: Vart ligger behovet i att köpa en 3:a? Är det som kontor/datarum? Är ju rätt mycket mer pengar bara för det rummet. Eller du kanske har planer på att ngn skall flytta in? Wink

Låg avgift betyder att föreningen har god ekonomi och därav inte behöver ta ut så mycket i avgift. Det betyder oftast också att lgh ligger mer centralt och därav är dyrare i utgångspris. Denna typer av lgh kommer alltid vara eftertraktade då folk kommer alltid vilja bo centralt.

Vidare så är det större rotation på ju mindre lgh du söker. Priset på 1Shockr exempelvis kommer alltid vara högre tryck gentemot då de är aktuellt för människor som rör på sig mer, exempelvis övernattningslgh, företagslgh eller som studentlgh. En trea är ju mer planerat åt att en familj ska ha den, så den är ju även "svårare" att bli av med och därmed kanske även mer priskänslig i framtiden.

Får dock säga att alla lgh ser jävligt fräscha ut. Angående tvättmaskin: Kolla upp hur det är draget på toan, om man kan koppla in det själv. Du sparar asmycket pengar på det jämfört mot en lgh som redan har det. Just saker som tvättmaskin & diskmaskin är sådana saker som folk visar stolt upp att det finns i lgh och något som pressar upp priset långt över vad den faktiska kostnaden är för köp & installation av tvättmaskin. Köper du tvättmaskin är den även avdragsgill på skatten för 100% av beloppet (då du "höjt" levnadsstandarden i lgh).

Kolla när stambyte gjordes senast också. Be o få kolla om det varit några fuktproblem, spana in hörn, lister och under badkar mm hur det är gjort. Du köper nämligen lägenheten *som den är* dvs inkluderat eventuella defekter som du inte varit uppmärksam på.

Svårt för mig att välja ett val, men:
Har du pengar: Köp en så centralt du kan utan att hamna brutalt mitt i smeten. Personligen gillar jag att bo i stan kanske 5min promenad från själva citykärnan så det är lite lugnt o nice utanför när man skall sova.


Hör av dig på skype om det är något annars. Smile

Edit: Angående att sälja o pris vid eventuell försäljning: Tänk först hur länge du planerar att bo i lägenheten. Är det två eller fem år? Hinner vi förbi ytterliggare tre finanskriser och fyra högkonjunkturer innan du kanske kollar vidare? Är det hus med vovve som är steget efter denna lgh?

Ang. det ekonomiska så planera även att du skall ha råd med att räntan går upp endel procent när det blir högkonja. Själv har jag kört rörlig (3-månaders justeringar) senaste fem åren och det brukar (om du ska bo länge) löna sig med rörlig. En bunden ränta är ju en trygghet då du vet hur mycket pengar som kommer gå åt men du får ju även oftast en högre kostnad också. Är du gambler eller safetyist är helt enkelt frågan. Wink
Redigerat av engen den 2012-01-10 18:52
Att tänka på är ju att (oftast?) är en del av månadsavgiften en avsättning till fond för inre reparationer motsvarande. och om du inte utnyttjar dessa pengar under tiden du bor där kan du dra av den kostnaden på försäljningen när du skattar.
http://www.skatteverket.se/download/18.70ac421612e2a997f85800040970/32110.pdf

Mitt val hade varit bonus objeket. minst att casha upp, nära till jobbet.

Citera

granQ skrev:
I Sverige speciellt har det dock blivit sjukt med alla tror man skall tjäna pengar på sitt boende. Visst ibland kan man göra bra affärer, men grunden är att det kostar att bo.. inte ett sätt att faktiskt tjäna pengar.

Jag har en kusin son hoppat från lägenhet till lägenhet i flera år, hon har kärnat storkovan på det. Smile Hon handlar sin bostadslägenhet som aktier. Pfft Så visst, det går. Smile
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
bonus objektet visade sig ha två bröder, dvs exakt samma lägenhet dock förjävliga (behöver renoveras för vara fina).

Så nu har jag 3 st, samma lägenhet. Med ungefär 100 000 kr skillnad (dvs billigare), så här finns möjlighet att göra fynd även om de drar iväg 100k från utgångspriset. I keep you informed Smile
Som varande Linköpingsbo skulle jag rekommendera bonusobjektet av flera anledningar.
1. Läget är riktigt bra , nära till jobb, affärer(Johannelund centrum)
2. Bra bussförbindelser, bussen passerar på gatan utanför området , <10 min till centrum.
3. Finns numera ett nyanlagt badställe ca 500m från Johannelund (vid Stångån)
Så lycka till med valet och kvalet Grin
Jag är ganska frestad till att rekommendera bonusobjektet rakt av, men efter 3 års letande efter bostad har jag flera gånger erfarit att låga priser har goda anledningar. Ta reda på mer om denna och om inget är fel så är det definitivt ett kap! Tvättmaskin kan du säkert klämma in någonstans.

Annars skulle jag nog säga 1an. Läget är ju bra, planlösningen är också bra, om du behöver ett till sovrum kan bara du själv svara på Smile

Jag antar att alla är bostadsrätter med tanke på inköpspriset. Några bra punkter att ta reda på är om då är ju naturligtvis om någon plan finns på att höja månadsavgiften de närmaste åren. Kan vara lite knepigt, men höjningar beror ofta på någon typ av renoveringar i fastigheten, stambyte, fönster/fasad-renoveringar, energirenoveringar/byten.
När gjordes sådant sist, när behövs det troligtvis göras igen?
De flesta sådana problem slipper du dock i ett nybyggt hus.

Lycka till! Grin
Ja nr5 hade ett SJUKT fräscht kök, vilket hade vägt väldigt tungt för mig. Annars så är 3'an väldigt praktisk, så någon av dem.
Säger 6an
Annars 5an för SAAB är konkad så inge con där inte!
Altså, det kan ha varit jag!
blev nr 5.. och jag är sjuuuukt nöjd. Få dra "storyn" när alla papper är påskrivna osv.