Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
OP Sharp Edge kl1900, 17/3-2013
granQ jajjemen det kommer en ordergivning Smile

Pretty disabled, Regards.
De finns nu ytterligare 8 platser, för dom som vill va med men inte känner att dom vill leda något.


Om ni redan har en plats var vänlig att inte byta plats Skyttesoldaterna är reserve platser!
Redigerat av Grip den 2013-03-16 12:49
"En stridsplan överlever sällan första stridskontakt": Helmuth von Moltke the Elder

Orientering

Efter att den första spanings och sabotagestyrkan lyckats i sin uppgift har SFOR beslutat att luftlandsätta oss (3e lätta kompaniet) för att utvidga brohuvudet.

Motst vht

Andra mekaniserade kompaniet och Tredje infanteri kompaniet har grävt ner sig i området beredda slå oss.

Vår vht

Kompaniet kommer anfalla norrut i syfte att säkra brohuvud.
Vår pluton kommer anfalla norrut till höger om 2:a Pluton.

Understöd

2:a Pluton i tagandet av camp rogain.

UPPGIFT

1:a Pluton kommer ta höjderna 203 och 225 samt stridsspana punkt 0497-0542. Slutligen ta säkra Camp Rogain.

GENOMFÖRANDE

1:a Grupp kommer med hjälp av vägar som ledstång ta tidigare nämnde punkter.
2:a Grupp kommer med hjälp av vägar som ledstång ta tidigare nämnda punkter. Beredd göra omfattning i syfte att understödja 1:a Grupp.

BIS med målbild

1:a Grupp
Inledningsvis vid tagande av anfallsmål stridsspana på grupperingsformen svärm.

Därefter vid stridskontakt gå ut på skyttelinje.

Slutligen nedkämpa FI.

Poängterar våra dåliga chanser till förstärkning, bakåt är inte ett val...

2:a Grupp

Inledningsvis gruppera på svärm till höger om 1:a grupp.

Därefter vid tagande av anfallsmål gå ut på linje.

Slutligen nedkämpa fi beredd göra omfattning i syfte att understödja 1:a Grupp.

Insatsregler

Civila har lämnat området så fientlig uniformerad personal är givna mål.

UTHÅLLIGHET

Ak5c Ksp90 RB57. Kompaniet är luftlandsatt våra resurser är små.

Sjukvård

En Sjukvårdare per grupp.

LEDNING

Plutch kommer framrycka bakom 2:a grupp i syfte att styra omfattningar i rätt riktning.

Skulle Plutch stupa tar STF Plutch över som befinner sig med 1:a grupp.

Därefter tar Gruppchef 1:a grupp över.

Samband

Plutch finns att nås på "radio".

Samverkan

Via radio.
Redigerat av sillburk den 2013-03-16 13:24
Pretty disabled, Regards.
Jag börjar med att be om ursäkt för min dåliga ton i början där. Jag blir lätt irriterad, kalla det PMS eller hänvisa till min signatur.

Rent missionmässigt så var det fantastiskt bra. Trevligt med mineringar som mitt i en eldstrid skapar ett smärre kaos, vettiga uppdrag som känns "genuina" som utspelar sig på bra ställen på ön.

Ledarskap så vart det väl lite kaotiskt i just Foxtrot Alfa där vi var väldigt många som gillar att tycka i vårat kompisgäng, som sedan Julvört ska försöka få pli på. Men han axlade rollen väl och när det väl behövdes så kunde han ta ett riktigt befäl över gruppen trots att vi är som vi är.

Plutonsledarskapet är inget att klaga på för mig som vanlig soldat, jag gillar att det kommer klara ordrar a'la "MÖP" som är klara att förstå. Sen när de 7S'en kom upp så vart jag lite frälst. :D

Det är typiskt Anrop att allting blir försenat. Och om man ska behöva starta om varje gång det krånglar för någon så kommer vi aldrig att få spela, tyvärr. Folk får helt enkelt lära sig att låta bli "G" och låta bli att slå i musen i tangentbordet för när det är 40 pers på en server så förstör det mer för alla att behöva starta om hela tiden och då blir folk utan. Jag har själv varit där och det suger kuk, men det blir andra spel.


Kod Källa  

7S
Stund
Ställe
Styrka
Slag
Sysselsättning
Symbol
Sagesman

Redigerat av Dirk McStride den 2013-03-17 21:43
Självutnämnd jubelidiot.
a.k.a Dirk McStride
Debrief C 2Plt

Var jevvligt kul! tyckte plutonen skötte sig bra och löste uppgiften, dock var vi lite ouppmärksamma vid checkpointen och förlorade ett par man i onödan.
De synpunkter jag ändå har är:
- Klara riktlinjer för hur commsen ska hanteras, jag fick inte igång CH commander och då fick vi snabblösa det genom att hela plutonen satt i samma TS kanal, grp leddes via grpchat och kontakt med högre chef via commandchat.

- Gruppstruktur vart jäkligt bökit då jag saknade gruppchef grp1? men hade "omgångarna" i gruppen fulltaliga. Ser hellre att man har Komp->Plut->Grp

-Namngivning av grupper var inte helt optimalt, dels att de hade en namngivning i signupen för uppdraget, sen hade de både "Bravo Quebec" och 2plt/2Omg/3Grp ingame. dessutom lite strul när folk började ropa upp "omgång 2" i sidechat då de fanns i båda plutonerna och i alla grupper. Förvirrat Facepalm

Men stort tack till grip, tyckte orderna från KompC var klara och tydliga och ett bra mission med lagom med motstånd
Kul uppdrag med relativt små förluster med tanke på fiendeläget.
(stark insats iaf Iggy Giant Noggy Dalle) har jag glömt någon som stupade i första?

Coms. Ber åter om ursäkt för att jag tog upp sidechat med första plutons ordrar. Pekar på ACRE och hoppas att samtliga som tyckte det var lite körigt nu kommer vara med på ett OP när ACRE fungerar fullt ut.

Gruppstrukturen märkte jag inget av i och med att vi satt på olika nät och gruppcheferna fick själva rodda i det. Har dock hört av slags ett fågel/lejon att det kommer bli simplare tills nästa OP.

Sista ordern vid tagande av camp rogain är alltid kul att ge Smile Hoppas det blir lika bra uppslutning vid nästa spel och att ingen trycker på G alternativt skjuter av en robot i spawn.

Tar gärna emot feedback.
Redigerat av sillburk den 2013-03-17 22:10
Pretty disabled, Regards.
Tycker vi på försök skall köra 2 söndagar med respawn på säg minst 5 minuter. Detta för att folk som t ex Ed skall kunna vara med även om de fuckar upp sig..

Fördelar:
* Alla kan njuta av 40+ man, 2h stora coop på söndagar, och inte bara 5 minuter pågrund av misstag.
* Snabbare komma igång, krånglar det, någon dör behöver man inte starta om.
* I princip behållen "chain of command" genom hela uppdraget, gör att vi kan agera snabbare/bättre och mindre väntetid.

Detta bör sammanfattat leda till MER speltid, mindre väntan både före och under spelet samt att FLER kan vara med.

Nackdelar:
* Lite mer orealistiskt
* En farhåga över folk skall spela mindre seriöst, chansa mer.

Hur minskar vi detta, genomlång respawn tid så får vi kaoset att gruppen dör, någon annan måste ta över (om än temporärt), vi får manfall och förstärkningarna kommer ta tid på sig.

Att folk skall börja rusha osv dämpas av de ack så populära minfälten (kanske få räcka snart på ett tag?Wink ) och igenom ledning från kompanichef och nedåt.


Summering: Låt oss pröva respawn på 5 minuter och se vad det innebär på coop med 40+ man.. tycker det är trevligast då OP:en är så långa och riktigt synd om de som sett fram emot en spelkväll, köpt läsk, pizza, godis, öl.. skall missa det för ett misstag.


PS. vill jag bara säga.. sjukt bra jobbat 1sta pluton/2a omgång. Det var kul att leda folk som var så alerta och höll ihop. good work Smile
Struktur på grupperna blev förvirrande och eftersom att acre inte har släppts så är alltid kommunikationen ovan för alla och det blir lite mer kaos men det hela löste sig (för det mesta) och uppdraget slutfördes. Grip löste problemet med att ha ögon på två plutoner genom att följa med en pluton själv och skicka mig att rapportera in den andra plutonens framgång vilket resulterade i att grip fick fyra ögon på ön.


Och eftersom att granQ tyckte att jag handlade på ett oprofessionellt sätt när återgrupperade med grip på fel sätt så ber jag om ursäkt till alla nya spelare att jag försatte mig i en plats där jag inte skulle varit och därför "snodde" två fiender som någon annan hade kunnat dödat.


Och välkomna alla nya anropare! Jag hoppas att alla kommer fortsätta spela med oss och ha trevligt! Smile
Redigerat av JoelBitar den 2013-03-17 22:44
Kommer du ihåg hur det var förra vintern?

Citera

granQ skrev:
Låt oss pröva respawn på 5 minuter och se vad det innebär på coop med 40+ man.. tycker det är trevligast då OP:en är så långa och riktigt synd om de som sett fram emot en spelkväll, köpt läsk, pizza, godis, öl.. skall missa det för ett misstag.


Låter mycket bra! Hunden uppskattar. Smile
Riktigt kul.

Första gången jag spelat Arma organiserat, och min första OP någonsin, man fick helt klart mersmak, samtliga ur min grupp bailade ur tidigt av orsaker jag inte greppade då, och jag hängde sedan på Sics grupp, striden vid vägspärren var den enda aktion vi såg men den räckte gott och väl, är nöjd med att jag spelade realistiskt, dvs följde "min" grupp, att jag inte fick några "Rambo" infall, samt att jag överlevde OCH fick min första Kill.

Sweet!

I framtiden vore det bra om vi grunts kan se gruppledarens namn iaf, att inte kunna urskilja vem som är vem är en snudd på orealistiskt i min mening, i verkliga livet känner man igen folk på ansiktsdrag, kroppsspråk samt personliga ägodelar/kläder, sättet någon håller sitt vapen på etc etc. Så det är lite väl Hardcore att inte kunna identifiera någon, och som sagt orealistiskt...

Och om vi är 50 man på en OP så kanske man borde krydda på med lite extra fiender.

Tack för allt nerlagt jobb för att styra ihop det här, ses nästa helg.
Debrief 2. Pluton 2. Gruppchef
Vill i huvudsak tacka mina tappra soldater, plutonchef subroc och mina två omgångschefer David(även senare Nofsan) och Grim för ypperligt ledarskap, stora fina hemmagjorda kanel-bullar till er grabbar!

Även tack Grip för ännu ett underbart uppdrag, och alla andra som var med och spelade, BRA JOBBAT!
Redigerat av Daffman den 2013-03-17 23:20
Mundis Ex Igne Factus Est

i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/243/561/afc.gif
Debrief 1:a pluton 2:a grupp(Foxtrot Alpha), KSP-skytt.

Först och främst måste ag säga att det var ett oerhört roligt uppdrag, lämpligt motstånd, olika terränger, strategiska mineringar. Tagandet av Campen var grymt skoj, smått kaotiskt men det ska det vara Smile Några observationer:

*M90:n gjorde sig oerhört bra i skog och gräsmark, snyggt!

*Då vår grupp bara hade en omgång(+Grpch och Sjv) på grund av manbortfall så underlättades sambandet, förstår att det var betydligt bökigare för fulltaliga grupper. Det ser ut som det blir bättre till nästa OP med sexmannagrupper.

*Några disconnects inom gruppen ledde till ett par komiska situationer där bland annat AI:n tog över och ledde oss ut i ett minfält Smile Men det är sånt som man får räkna med nu under Alphaperioden verkar det som.

*Som jag påpekade på IRC så ballade något script ur så jag avslutade uppdraget med 51 Holosights i min stridväst vilket ledde till att jag tappade min reservammunition till KSP:n. Tänkte köra ett godisregn med holosights vid 2:a plutons vägspärr men då tog uppdraget slut Grin

lh3.googleusercontent.com/-e8ESvQpViBg/UUcMKD1lsJI/AAAAAAAAAV0/2tpZfAGK7Yk/s538/Holosight.jpg

Slutligen: Tack till alla i Foxtrot Alpha för denna gång, ni är ett gäng sköna gubbar Grin och tack till hJulvort som lyckades hålla koll på oss! Vill även tacka Sillburk som skickade in oss i ett antal intressanta situationer.
Redigerat av Toktotte den 2013-03-18 14:50
90% av komunikationen bestod av att alla frågade vem som vart vem. Helt onödig realism, så grupsymbolerna borde vara på för att fåigång ett bättre flyt på spelet.
Samt hela gruppen borde vara sammansatt.
Ragequitade på grund av ständigt krångel med connection.
BLÄ!