Visa ämne
 Skriv ut ämne
Kompass till karta ARMA3
Hej

Ett förslag till en kompass för SFP är SILVA Typ 54B:

Graderingar 6 400 / 360
Mätskalor basplattan mm, tum
Skalor (Romerskalor) 1:25K, 1:50K och 1:40K
Inställningstid från 90° vinkel inom +/- 3° 4 sekunder
Inställningstid från 90° vinkel till fullständig återställning 6 sekunder
Noggrannhet +/- 0,5 grad
Vattentäthet IP 68 (mer än 10 meter)
Höjdanvändning 5 000 meter vid -15°C
Slagtålighet 30g i XYZ led, och fritt fall från 1,5 m i grus
Temperatur, användingsområde -40°C till +60°C
Material Akryl
Storlek 126 x 60 x 16 mm
silva.se/sites/default/files/products/Expedition54_35861-9011.jpg

Silvas sida
http://silva.se/p...dition-54b

Om mils inte funkar med alla kan man göra en variant med 360 grader i ytter ringen, Övre gradtal genom syftning 360 grader åt det håll man syftar och undre gradtal då man syftar 360 grader kontra bäring.. Jag har genom åren använt denna kompass. Inte i något har det fattats mig någonting vad gäller vad en kompass ska ge. Använder mils då det är med detta system man kommunicerar oftast.
Kanske också modda ROMER skalorna till de som överensstämmer med kända format såsom 1:63K skalan....

OBS OCKSÅ ATT ANVÄNDA FÖR SYFTNING I "FÖRSTA PERSON VY"!

Kelvinice
kompassen som finns i vanilla arma finns ju i liknande form redan i försvarets organisation.
Tjenixen

Asså Vanilla kompassen i ARMA - Menar du då den uppfällbara syftkompassen i grön färg.
Den har vi inte i svenska försvaret men inom NATO ja.
Finns det en annan vanilla kompass jag inte känner till?
Med Silva Typ 54B behöver vi inte ett map tool via AGM/ACE som nu.
Man kan göra allt det med denna kompass likväl.
I svenska art förband hade de dessa men jag vet inte vad de har idag.

Kelvinice
Kan någon berätta varför försvaret inte använder tum-kompass. Mycket enklare Smile
Jag vet inte riktigt varför försvaret inte använder x,y,z kan va saker som pris, hållbarhet, vilka företag som säljer, miljö krav mm. att köpa saker är inte direkt simpla saker för en försvarsmakt eller de myndigheter som hantera det. Sen har väl fler hanterat den typen av kompass så det är enklare att fortsätta så än att lära upp alla på en ny kompass... men jag bara spekulera
Redigerat av matheez den 2015-06-24 20:39
matheez is never late nor is he early he arrives precisely when he means to
Foxmaner testa att spänna fast en kompass på tummen och sedan ska du försöka hålla i en AK5:a! Smidigt....? Wink (Jag tror du har din förklaring).
jag har fått ut syftkompas under min militärtjänst, även fått ut så kallade flykt kompasser vid överlevnadsövning osv osv, så nog finns de. skillnaden är att de inte lyste så som de gör i arma. men tror att den energin som skulle behövas för att läggas på att koda in en kompass kan gå till bättre ändamål.
Håller med Runnan. Även om det är kul med detaljer så finns det gränser för vad som är rimligt att lägga in i spelet
Inte lika detaljerad men här finns än redan.
https://www.youtube.com/watch?v=n7Xdm...7Xdma68vV8
Vem fixar ett orienterings-OP? Kanske behöver göras lite orangea kontrollpunkter att stämpla på?
Halloj

Jag håller med om att skapandet av en sådan kompass tar tid/resurs. En positiv sida är dock att detta är något alla skulle ha och använda, lära sig använda som adderar reality och också i fallet med ARMA3´s kartor faktriskt gör att man lär sig både basal och avancerad landnavigering för den riktiga världen (Silvas 1-2-3-System samt syft-, pejl- och ledningsrutiner). Såsom en simulator har till uppgift att göra. Kan någon ge mig en hint i vad jag behöver skaffa för att göra detta arbete. (Programspråk. kompilering, grafiska gränssnitt etc) Kanske ska jag göra den på ledig tid.¨

Ha en fin kväll grabbar
Kelvinice
@Ilswede

Japp den är ett försök men den kompassen är likt den USGI kompassen som är i arma ett skämt egentligen. Om Geografi och strukturer etc. slumpvis kunde skapas så skulle fler förstå värdet av en FUNGERANDE kompass i ARMA3. Som nu är har de kartor vi oftast spelar på renderats in i huvudet på de som ofta spelar och karta och kompass är av mindre vikt då. Om vi inte hade GPS och aldrig kände till terrängen så hade kompassarbete varit nödvändigt. Ja som det nu är fnner de flesta att de inte riktigt vill hålla på med karta o kompass - I spelet tar det bara längre tid ju...;-)

Silva typ 54B (Tritium belysning -Cool är en globalt världsledande kompass jag sett i händerna på amerikanare, tyskar, engelsmän, australiensare och givetvis våra grannländer. Det är extrakit de köper privat själva för det slår det de får ut via service.

Natti i natt asså
Kelvinice
Säger som min fänrik sa... Kompass ger ett automatiskt tidstillägg på 20 min på sluttiden! lär dig läsa en topografisk karta ist så ska nog navigeringen gå ändå Pfft
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?
i.imgur.com/0ii8Ezv.png

Jag var på bra humör och fixade den här. Den är inte 100% korrekt byggd, men jag ides inte riktigt leta reta på exakta dimensioner och andra referenser.

Hur som helst så har jag inte tid att måla dit alla miljoner streck med korrekt avstånd mellan varandra, men modellen är färdig, och vad som krävs är att någon tar över textureringen. Kan skicka min påbörjade photoshop-fil så får någon jobba vidare på den. Sen får väl någon implementera den. Tror GranQ har så det räcker på sin tallrik.

OBS, de streck jag ritat ut är bara hitta-på-gissningar från referensbilden jag hade och stämmer säkert inte överens så pass att det går att använda med en karta. Vettefasen hur man skulle få det exakt rätt egentligen. Hursom så kan vem som än tar över det arbetet gräva djupare och fixa't.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Wow Nice

Vill absolut inte klaga men om någon av er som arbetar med SPF bor i Göteborg skulle jag kunna komma över och visa den personen vad som är absolut A FEATURE med Silva Typ 54B. Då jag gick med i Anrop så var det för jag ville simulera inte bara eldstridsförfarande utan alla olika delar av soldatens baskunskaper och hans/hennes specialiteter. Därför är det lite ledsamt att så många dissar något som är så fundamentalt som karta kompass. För er som varit på mission liknande där ni ingått i fjärrspaning eller något så rutinmässigt (Men inte enkelt) som logistik/Träng så vet ni att ni inte ens skulle anses lämpliga om ni inte kunde använda kompassen.
I svenska försvaret, baserat på förr generalstabskartan, senare lantmäteriets 1:50000 karta, kan man som fänriken sade lita på kartan och justera den efter landmärken. Det tjänas det tid på men det är för den egna orienteringen. I andra länder är inte alltid kartan överensstämmande med verkligheten och det blir mer att lita på kompass och räkna steg (Tröghetsnavigering typ) som tar en till dit man ska. Den kompass vi talar om här används globalt i militären så den skulle vara en separat addon kanske. Nu har vi fått en fin början Tackar. Om ingen annan har tid tar jag gärna emot photoshop portföljen och börjar knåpa med detta. Och med det alla de funktioner som med denna kompass ges. Med det skulle vi slippa map tool och var man/kvinna skulle kunna lägga 10 siffrigt Xerxes Yngve om denna ville (Tyvärr helt i onödan då art skjuter på 6 siffrigt och med en divergent på typ 10 till 90 meter eller mer) bara för det är lite kool och en dag i fjällen kan denna ARMA spelare ringa in en olycka och direkt minimera platsen till längre spottavstånd....... Hehehe Som sagt vi vill alla olika ting med ARMA och jag driver inte detta hårt. Finner att vi alla med våra ideer håller både ARMA och vårt forum vid liv och i utveckling

Ha en fin kväll och tack för en så fin respons på detta.
Kelvinice
https://dl.dropbo...54B_v2.psd

Där kan min påbörjade photoshopfil laddas ner (Gjord i Photoshop CS 5.1). Jag har markerat vilken del av texturen som är vad. Är säkert inte supertydligt, men de flesta delar ska ju ändå lämnas "plastfärgade". Fonten på de flesta siffror/text är arial. Hittade inte något som såg exakt ut som N/W/S/E bokstäverna, men man kan säkert hitta något liknande på font-sidor som dafont.com.

De flesta markeringar är mer eller mindre utritade, men som sagt, ej 100% rätt. Det bör inte vara allt för svårt att ersätta texten. Vissa lager kan vara slarvigt döpta, men jag har försökt sortera in det lite lätt.

Eftersom du inte har 3D modellen så kan du inte förhandsgranska texturen som den ser ut på modellen, men det gäller bara att du skickar mig texturen sparad i 'Targa' (.tga)-format så kan jag göra testrenderingar. UV-layout lagret hjälper dig genom att visa vilka ytor som påverkas när du ritar på vissa ställen. Det och 'Vad är vad' gruppen ska alltså släckas innan texturen sparas som .tga.

Ifall du har frågor så är det bara att skicka PM Smile
Lycka till!
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Hejsan

Echo, du är en klippa. Kul. Nu har jag något att "fiddle with" så att säga. Det var en utförlig och bra förklaring du tog dig tid att skriva ner.
Nu får framtiden visa om detta är något jag har en fallenhet för.
Tack så mycket

Kelvinice