Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
Joint OP mellan Anrop,SSG& Arma Sweden
Har sett på senare tid x antal joint op från en del arma communities på youtube.
Så tänke kolla om det fanns nån intresse bland oss att var med på ett sådant?
Känner de flesta hos arma sweden och 1 hos ssg.
Har en grund plan för ett op, men ingen ide om det inte finns intresse här först.
BTW hur många spelar kan man ha på servern och det är stabilt/spelbart?
The only easy day was Yesterday.
För ditt land, Din hembygd, Ditt regemente
Har förekommit tidigare vs finnarna som du kanske vet. Klart intressant för min del, även om jag är mer glad i pve än PvP så vore det skoj.
Beroende på upplägg så går det nog att få in 50+ minst utan problem. @Dahlgren vet nog bäst.
Då vi körde mot finnarna sist så var vi väl närmare 100 pers på server? Personligen hade jag inget problem med lagg etc.
Playing Diablo 3 is for losers! Boting Diablo 3 is for winners!
På den senaste finnkampen (februari) var det ca 170 pers på servern, fast det var ju finnarnas server och de kanske har högre kapacitet. Men det är alltså fullt görligt i sig.
Jag höll själv på att dra ihop ett mindre joint op nyligen med ett par andra communities men det rann ut i sanden, dels för att det blev svårt att hitta ett datum som passade men mest pga irl-relaterade saker för mig personligen. Eventuellt återupplivar jag det försöket längre fram men det är högst osäkert i nuläget då jag inte vet hur mycket tid jag kommer ha de närmaste månaderna. Men jag gillar idén väldigt mycket!

Prata med Swede och Bestefar, de hade bra input på grejer att tänka på när det gäller joint ops vill jag minnas.
Mer joint ops!!Smile
@bestefar @IISwede Så alexandru sa att ni hade bra input på saker att tänka på? vad är saker ni kommer på direkt?
The only easy day was Yesterday.
För ditt land, Din hembygd, Ditt regemente
1. Mindre mods desto bättre.
2. Ge folk god förvarning (kanske en månad eller liknande, beror starkt på antal spelare).
3. Gör uppdraget relativt simpelt till att börja med, minska chansen för fel så mycket som möjligt i det första Uppdraget så är det större chans att folk är intresserade att spela flera joint ops (detta går ihop lite med nr 1).
4. Kom överäns om "Ledare/ansvarig" för de olika communitiesarna som tar hand om sitt folk (ser till att de har mods, vet var de ska, när de ska vara där etc etc) som sedan kan komma till dig med frågor eller be om hjälp.
5. Ge folk möjlighet att pröva addons innan start (eg starta servern med mods dagen innan och låt den köra)
6. Gör färdigt uppdraget i god tid, spika det minst 48 timmar innan OPet, du kommer inte ha tid att pila med uppdraget under dagen (pga organisera folk) och du vill inte pilla med den när alla är samlade.
7. Tänk på om du vill ha respawns eller inte när du designar uppdraget (gäller både PVP & PVE), folk brukar vara OK med att kolla på i typ 30-40m men kanske inte 1h 30m (1h uppdrag brukar funka ganska bra)

Det blev ganska långt men det var lite grejer jag tänkte på. Dock är det ju bara tips så du behöver ju inte följa dem 100%, bara grejer som kan hjälpa.

P.S Menar såklart inte att du behöver spela vanilla eller bara ACE3, men släng inte in 15 mods bara.
Redigerat av IISwede den 2016-12-20 17:16
Då får man fixa uniform till när vi kör med SSG
"Tryck, Tala, Tänk"
Jag håller med IISwede.

Skulle lägga till några saker.
1. Tänk på att så mycket information finns i ingame brefing. info om uppdraget, start och slut tid. Info om ledare för TL, PC alt KC. Kanske vad som gäller för ett win/fail scenario.
2. Se till att all soldater har sin utrustning klar och fordon är klar för avgång.

Se till att inte all tid går åt att stå i spawn och gearhoarda.

Citera

Bestefar skrev:
Se till att inte all tid går åt att stå i spawn och gearhoarda.


Borde gälla för alla OP. Grin
Tycker dock att vi blivit ganska mycket bättre på sistone att inte göra det.Wink
Tackar alla för input på det hela.
Har börjat skrivit på en mission brief som kommer gå ut innan op:et, plus snabbt gås igenom på debrief innan op:et starta. Aka 15-10min innan start tid för alla och 30-25min innnan för chefer.
Börjat smått tänk kring upplägg och byggande redan, men detta kommer ske först nån gång efter nyår/januari. Då mycke har hänt i släkten som gör att en måste vara i föräldrarhemmet mycket och inte tillgång till dator.
The only easy day was Yesterday.
För ditt land, Din hembygd, Ditt regemente
@tomten sen 3DEN släpptes med förändringar i gear-väg så har det så gott som försvunnit för allt som inte är OP som kommer till på fem minuter..

OT: känns som vi har ganska bra standard vad gäller att få ut vettig info innan OP, tror ett problem kan vara att internationalisera det, men det bör inte bli överdrivet knepigt.
Vi brukar ju skämta om damprop osv men jag tycker vi verkar vara ganska bra på att ha ett lagom högt tempo, vettiga ordergivningar, lagom strikt struktur, balans mellan realism och gameplay etc jämfört med många andra communities man stött på eller sett filmer från. Den enda stora grejen som jag tänkt på är att vi är dåliga på att agera effektivt när vi kör utan radio. Samt oskicket att loota fiendelik, men det har jag inte sett så mycket av alls på sistone.
Se till att fienden inte har basker eller hjälmunderlag så är det typ fixat... Enda lootandet jag sett på länge var i ueiapt2, och där för att få vapen/ammo.
Men om joint så bör förutsättningen kanske vara att man har den gare man behöver, och kan fylla på.
Har plannerat för att alla ska få tilldelad utr. och det ända som går att "horda" är ammo. Genom ta crates till ens fordon. Sen vill man begära utr. så får det gå upp chain of command, det får bedöma tills det kommer mig aka zeus. Dock kommer en vara restrektiv med att ge saker, då plan är att en ska ha tänkt på allt ni kan tänkas behöva samt passar op:et.
The only easy day was Yesterday.
För ditt land, Din hembygd, Ditt regemente

Citera

Trubb skrev:

@tomten sen 3DEN släpptes med förändringar i gear-väg så har det så gott som försvunnit för allt som inte är OP som kommer till på fem minuter..


Vad kul! Ännu en anledning att börja lira lite ARMA igen då.

Citera

Alekanderu skrev:

Vi brukar ju skämta om damprop osv men jag tycker vi verkar vara ganska bra på att ha ett lagom högt tempo, vettiga ordergivningar, lagom strikt struktur, balans mellan realism och gameplay etc jämfört med många andra communities man stött på eller sett filmer från. Den enda stora grejen som jag tänkt på är att vi är dåliga på att agera effektivt när vi kör utan radio. Samt oskicket att loota fiendelik, men det har jag inte sett så mycket av alls på sistone.


Det nivån har ju gått upp och ner som en jojo under åren, ett tag var vi riktigt skarpa, sen gick det ner likt en sten. Tror jag tog paus när det var som stökigast på alla fronter. Spelade för några veckor sen och tyckte det var en rätt trevlig nivå, trots att vissa nya inte helt fått grepp om det hela ännu (fullt normalt mao).
HEADLESS CLIENT!

120 personer på en server funkar ju bara om man inte har någon AI (eller en massa überavancerade skript) på den eller kör med HEADLESS CLIENT!
@nibbles: därför man använder @acex_a3 Cool