Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Editing
 Skriv ut ämne
Zeusnoob behöver hjälp
Jag har suttit och skapat ett mission de senaste dagarna, mitt första mission som jag tänkt använda Zeus till. Det har en del förplacerade enheter ála klassiskt mission, men när jag hoppar in som Zeus-GM så visar det sig att jag inte kan kontrollera dessa förplacerade enheter genom Zeus, utan bara de nya enheterna jag själv - i egenskap av Zeus - placerar i GM-mode. Är det något särskilt jag behöver göra för att kontrollera förplacerade enheter, eller är det omöjligt?
Ares modden löser problemet. Vill du ha hjälp sök mig ts när jag är inne.
Du installerar @Ares eller @ares_mod_achilles_expansion. Där finns en funktion i den nedersta kategorin i GM-mode som heter add editable units to zeus eller nåt i den stilen. Original-arma har ingen inbyggd funktionalitet för att lägga till utplacerade enheter i zeus.
Tror du kan synka units i editorn med en av zeus-modulerna för att lägga till dem till curator från början. Men det måste man göra individuellt så det är mycket lättare att använda @ares.
i.imgur.com/rwnpE4D.png


Detta i initfältet på din zeusmodul bör fixa biffen utan externa addons:

Kod Källa  

this addCuratorEditableObjects [vehicles,true]; 
this addCuratorEditableObjects [allUnits,true];


vehicles lägger till alla fordon, lösa objekt och dylikt.
allUnits lägger till samtliga enheter, både spelare och ai.

Andra alternativ finns också:
playableUnits lägger enbart till spelbara enheter(markerade som playable i properties).
Alternativt skapa en egen array med object.
Redigerat av Toktotte den 2017-04-15 20:47
Här finns lite nice scripts som kanske behöver uppdateras lite men ger bra inspiration, https://www.anrop.se/forum/viewthread...ad_id=2176

TL;DR; på scripten är att de lägger en hook på alla enheter som spawnas och automagiskt ger Zeus rättigheter att ändra med de.

Kanske borde göra en minifierad version till en Anrop Template Smile
Värt att tänka på är att i grundutförandet (dvs utan headless client osv) så hamnar alla units under zeus-kontroll på zeus-klienten. Det innebär att servern inte längre gör alla beräkningar för dem utan det flyttas över på zeus-spelarens dator. Kan alltså bli jäkligt tungrott om du styr för många units som zeus.

Tänk också på att när du lägger in eller tar bort units som zeus, så kommer det att bli desync, framför allt om du gör det med många samtidigt. Spelarna kommer då märka av lagg, rubberbanding osv. Detta sker både om du spawnar in units och om du använder "add to curator"-funktionen i ares.
Tack för alla tips, med lite mer arbete så har vi förhoppningsvis ett intressant IKFN-op att se fram emot. Smile