Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Ny dator?
Jag har inte hängt med i datorsvängen på ett bra tag nu. Men jag vill börja spela Arma3 och undrar vad skall j satsa på för dator?
Balans i pris vs prestanda.
Tar med tacksamhet emot förslag.
Läst på muggen, Kråks skjutfält:
"Varför skjuta upp något imorgon, när man kan skjuta ner det idag?"
Signerat av: Akan, Lv6.
För det första måste man vara medveten om att ARMA 3 har kass FPS på allt från skrotlaptops till l337-haxx0r-maskiner. Satsa på processor, för grafikkort ger spelet nästan fan i verkar det som.
Hur arbetar arma med cpu:n? Är det bättre att ha fler kärnor fast långsamma eller få men snabba?
Får jag skriva det här?
...Och just det, lyssna aldrig på Foxmaner när det kommer till datorer, han lyckas ta sönder allt.

Fox: Många OCH snabba är vad man ska ha till ARMA, men testa att sätta magneter på den du har nu så kan du kanske få en FPS-boost på typ 10%.
Någon Intel i5/i7 och ett Nvidia 960 Ti eller 970 är väl vara mest bang for the bucks
När vi kommer till grafikkort så förstår jag att de du beskriver är Geforce, men vad heter de motsvarande ATI korten?
Läst på muggen, Kråks skjutfält:
"Varför skjuta upp något imorgon, när man kan skjuta ner det idag?"
Signerat av: Akan, Lv6.
Min högst personliga rekommendation är att köpa ett Nvidia kort.

AMD Radeon R9 290X/390X mostv. ungefär Nvidia Geforce 970, lite beroende på spel o så
AMD Radeon R9 285 mostv. ungefär Nvidia Geforce 960
Köp ett AMD om du vill ha mer fps för pengarna men större strömförbrukning. 390 just nu ska prestera den liiite bättre än 970 för ett billigare pris. Och så har den 8 gb vram gentemot 3.5
Får jag skriva det här?
Öhh... Allt du säger är fel? 8GB är irrelevant, 3.5GB duger gott för prestandan du får ur kortet. 970 presterar bättre per watt. 390 har sämre bang for the buck än ett 970.

På rea har 970 funnits att köpa för 2490 SEK. Bättre deal än så är nog svårt att få.

tpucdn.com/reviews/Powercolor/R9_390_PCS_Plus/images/perfrel_1920.giftpucdn.com/reviews/Powercolor/R9_390_PCS_Plus/images/perfwatt_1920.giftpucdn.com/reviews/Powercolor/R9_390_PCS_Plus/images/perfdollar_1920.gif
Måste vara amerikanska priser. För att just nu hittar du 390 för 3000 och ett 970 måste du lägga på ca 500 kr minst
Får jag skriva det här?
Ta godtycklig dålig rea och du får ett 970 för ~3000 direkt. Idag är en sketen tisdag utan någon större anledning att ha rea. Du får ett PNY 970 för 3099 SEK på Dustin Home, https://www.dusti...54/xlr8-oc

Ett gäng polare köpte ASUS 970 för 2490 SEK på Webhallen under Black Friday. Fanns kalasbra erbjudanden under både Black Friday och mellandagsrean hos flera butiker på under 3000 SEK för ett 970.
Samma här. Rekommenderar oftast 390 men under bf då 970 gick för 2500 så kunnde jag inte något annat än att rekommendera det.
Får jag skriva det här?
Billigaste AMD 390 i Sverige, 3190 SEK, https://www.kompl...-8gb-gddr5

Billigaste Nvidia 970 i Sverige, 3099 SEK, https://www.dusti...54/xlr8-oc
Jag tuffar på en R7 260x. 16gb ram & i7cpu
Lite andra grejjer å men tänkte att detta var mitt bidrag å jag lirar arma 3 finnemang. Eller ja jag dör då och då men det är int datorns fel.
Altså, det kan ha varit jag!

Citera

Dahlgren skrev:
8GB är irrelevant, 3.5GB duger gott för prestandan du får ur kortet. [/img]


Kan du expandera på detta?
OBS, jag misstror dig inte, jag menar att du gärna får utbilda mig Grin

Är det så att vram har gått in i samma område som megapixlar har för kameror?

Som jag förstår det så lagras saker som texturer i vram:en, och högre vram gör att man kan ha större/fler texturer, bland annat, inladdade.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Det blir mer och mer krav på GPU VRAM, jag sitter på ynka 2GB och kan inte peta upp typ GTA och så på högsta med min 1440p skärm för då går VRAM usage upp mot 3GB. Börjar vi snacka 4k skärmar kommer man såklart behöva en förbannat massa VRAM. Högupplösta texturer bidrar ofc också till det, nya texturpaketet till PC för Rainbow Six Vegas är ju ett bra exempel på det. Grejen är ju att din stackars GPU ska orka med det också Smile

Blir ju mer och mer relevant med mycket VRAM men för generic gamer så är det nog ett bit kvar innan 4GB+ börjar bli akut behov.

TL;DR; ska du köra med 4k skärmar med högsta på allt behöver du en massa VRAM men då behöver du börja titta på typ SLI 980 Ti, Titan etc med Smile

Exempelgrafer,

VRAM Usage med högsta fancy shiet i olika upplösningar mot standard längst ner.
i.imgur.com/SH2SiHA.jpg

FPS i 4K
i.imgur.com/Zphsbkf.png

Individuella settings påverkan på VRAM usage
i.imgur.com/4YKOdu7.png
Redigerat av Dahlgren den 2016-01-06 01:12
Lärorikt! Jag puttrar på med mitt GTX 670 (2GB vram) på 1920x1080. Tror jag klarar mig på det ett litet tag till faktiskt. Synd att jag inte kan ha mer än medium på texturer i Rainbow Six, men det går att leva med Smile

Det var dock frestande att trycka 'köp' på GTX 970 som du länkade för ca 3100 kr...
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Ja, man blir ju lite sugen på lite mer highres texturer nu när vissa spel faktiskt erbjuder det. Håller nog på mina 770 kort tills nästa gen Nvidia släpps, de funkar fina fisken i merparten av alla spel på bra uppskruvat. 2GB VRAM börjar ju bli lite tråkigt speciellt efter jag bytte från 1080p till 1440p Pfft

Mer VRAM är såklart alltid bra men inget man ska stirra sig blind på Smile

Du skulle huggt ett 970 för 2,5k på Black Friday, galet! CDON körde någon för typ 2,6-2,7k i samma veva. Ibland så kommer en deal som man nästan inte kan säga nej till Grin

Citera

Echo skrev:

Lärorikt! Jag puttrar på med mitt GTX 670 (2GB vram) på 1920x1080. Tror jag klarar mig på det ett litet tag till faktiskt. Synd att jag inte kan ha mer än medium på texturer i Rainbow Six, men det går att leva med Smile

Det var dock frestande att trycka 'köp' på GTX 970 som du länkade för ca 3100 kr...



Kör själv med GTX 660. Börjar däremot känna att jag vill uppdatera datorn lite snart.
560 Rules!!